Меморандум в областта на безопасността на движението подписаха вчера Европейският център за транспортни политики, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, Българската пациентска организация, Сдружението „Автотехнически експерти за пътна безопасност“, Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, Асоциация „Пътна помощ България“, Американо-българската търговска камара в САЩ и други. Инициативата за меморандума е на Европейския център за транспортни политики, а за да говорим за самия меморандум от ФАКТИ се свързахме с Диана Русинова от ЕЦТП.
„Подписахме този документ, той е нещо като етичен кодекс. Сега следва по-трудната част – да го спазваме, за да сме коректни и колегиални едни към други. Документът представлява меморандум, с който всички подписали се – той е отворен, може и нови организации да се присъединят, се споразумяваме и се съгласяваме с това да не се разпространяват фалшиви новини, противопоставяме се на грешното говорене от гледна точка на това, че има колеги, които разпространяват откровени лъжи в медийното пространство. При пътната безопасност това е много опасна тенденция.
Преди известно време с колеги стигнахме до заключението, че средата вече е станала токсична и непоносима. Това, което се случва не е редно – не може ние да сме колеги и да се обиждаме, да обясняваме кой какъв бил, това няма никакво отношение към пътната безопасност. Отделно колеги изразяват тези и теории, представяйки ги като доказани факти, а всъщност са техни виждания, с някои, от които ние, като експерти, не можем да се съгласим.
Другото важно нещо, което обявихме с колегите, които са подписали и са станали страна по този меморандум е, че точно една седмица преди парламентарните избори ще организираме дебат и ще поканим първите пет или шест политически сили, които имат най-голям шанс да влязат в следващия парламент според тогавашните данни на социолозите да дойдат на този дебат. Ще им зададем конкретни въпроси, свързани с пътната безопасност.
Оказа се, че експертите по пътна безопасност сме най-лъганите в последните 30 години. Обещавано ни е какво ли не, да не говорим, че всички назад във времето ни обещаваха нов Закон за движението по пътищата и някак 30 години не успяхме да изработим този нов Закон за движението по пътищата. Отделно подзаконовата нормативна рамка – и в обучението на водачите, и по-конкретно в моя сектор, който е организация на движението, има нужда от промяна, има нужда от унифициране с европейското законодателство. Това унифициране изостава и не се случва. Ние искаме всички тези хора, които имат желанието и са заявили, че ще ни управляват, да дойдат и да поемат конкретни ангажименти към нас. От година на година жертвите по пътищата стават все повече, почернените семейства стават все повече, а ние просто си говорим едни хубави приказки, обещават ни се едни хубави неща. Този път ние искаме да дойдат и да поемат конкретни ангажименти към нас, а не да ни лъжат, както се е случвало в последните 30 години“, каза Русинова.
Европейският център за транспортни политики създал текста на меморандума и го изпратил до различни организации, разказа Русинова. Някои от тях се включили, от други не получили отговор. „Аз трябва да благодаря на Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, който доста присърце прие идеята и свърши много работа. Получихме подкрепа и от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, която също се присъединяват към тази наша кауза. Общо взето държавната администрация е тази, която пострада най-много в последните години от това некоректно говорене“, каза Русинова.
Относно другите допълнителни цели на организациите, подписали меморандума, тя каза: „Искаме още да подпомогнем медиите, българския бизнес, българските граждани, правителствата, независимо кои ще са те, в това ясно да разпознават кое е истина и кое не е в сектора на пътната безопасност. И, разбира се, ние винаги сме били отворени и продължаваме да бъдем отворени към работа, свързана със законовата и подзаконовата нормативна рамка на България“.
На въпроса какво ще изискат тези организации по време на споменатия дебат с политическите сили, тя отговори: „Ще изискаме крайно належащата промяна в Закона за движението по пътищата и изработването на нов Закон за движението по пътищата. Ще поискаме да се поеме конкретен ангажимент докога, кой и при какви условия ще коригира подзаконовата нормативна уредба, защото се появява много опасна тенденция точно преди изборите да се възлага на знайни и незнайни организации да пишат подзаконова нормативна уредба. Това буквално са наредбите, които определят къде можем да слагаме пътни знаци или пък как да обучаваме водачите. Изключително опасна е тази тенденция и то точно на края на живота на това правителство. Реално може и същото правителство да управлява през следващия мандат, но нека да изчакаме да видим, пък тогава да подхождаме към такива промени“.
„Обикновено о тези промени не страдаме ние, експертите, а страда целият български народ, защото всички ние плащаме с живота и здравето си за грешките, които някой допуска заради чисто алчни цели и амбиции“, каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики в края на разговора ни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БАЙ Х@Й‼
16:59 20.01.2021
2 БАЙ Х@Й‼
17:03 20.01.2021
3 БАЙ Х@Й‼
17:05 20.01.2021
4 Аз40🏴☠️
17:08 20.01.2021
5 Иванчо
17:08 20.01.2021
6 да питам
17:08 20.01.2021
7 Белгиеца
Не е лесно да се направи един такъв закон-но който не го е започнал, той не го е направил. Лично аз не одобрявам закон за движение по пътищата, измислен в нечия министерска кратуна ,одобрен и написан на бюро в нечий кабинет.
Коментиран от #15
17:10 20.01.2021
8 DrIVERR
17:11 20.01.2021
9 БАЙ Х@Й‼
17:11 20.01.2021
10 Емил
Коментиран от #23
17:37 20.01.2021
11 Емил
17:41 20.01.2021
12 Първо да опитами
17:47 20.01.2021
13 Абе върнете
17:55 20.01.2021
14 Ама при бай Тошо
Коментиран от #16
18:00 20.01.2021
15 Абе ей Джери
До коментар #7 от "Белгиеца":
Голям белгиец стана и ти. Забрави кога баща ти ринеше на кравите у ТКЗ-то. Дип че нашите миндили ти продадоха книжка та да видиш Белгия. Що не я скъсаш и да се явил на шофьорски изпити в Белгия? А?Коментиран от #18
18:07 20.01.2021
16 Медуза
До коментар #14 от "Ама при бай Тошо":
От кой край си, чичо? Това "татразулници" не е ли като "хрантутници"? Стана ми интересно.18:08 20.01.2021
17 Неразбрал
18:15 20.01.2021
18 Белгиеца
До коментар #15 от "Абе ей Джери":
Смея се....евала за коментара ти. Не съм ром, офейкал в Белгия и нямам нищо общо с родината на Тил Уиленшпигел. Ще уважа мнението ти, макар да е леко грешно. Книжката я взех през 1993г.във Варна. И не ми я "дадоха", а я заслужих на изпита. Както и да е. :)18:17 20.01.2021
19 КАТ-аджия
18:33 20.01.2021
20 Счупи тъпомера
Коментиран от #25
18:35 20.01.2021
21 Поредната нищонеправеща,
18:43 20.01.2021
22 Шпек
19:12 20.01.2021
23 Радо
До коментар #10 от "Емил":
Нямаш еднакви или поне близки условия, за да преписваш закон! Така не става! Няма как да работи и само ще се появят други проблеми, с които пишман "експертите" ще се балтавят още 30г. Нещата въобще не са толкова сложни! Вместо да харчат милиони за камери за рекет, трябваше да ги вложат е обследване на най опасните места! Сега щеше да има решения на доста проблемни пътища!Коментиран от #24
19:32 20.01.2021
24 Емил
До коментар #23 от "Радо":
Радо, бъркаш "закон" и "правилник за приложение на закона"!Коментиран от #26
19:48 20.01.2021
25 Верно счупи тъпомера
До коментар #20 от "Счупи тъпомера":
Ама ти . То в подзаглавието си пише - 30 години .19:49 20.01.2021
26 Радо
До коментар #24 от "Емил":
Закона и правилника, са свързани! Не можеш да направиш правилник, в противоречие със закона!!! Има универсални правила, които ще се впишат във всеки закон, но има и много специфични правила! Нещата въобще не са сложни за решаване! Няма желание!!! Защото рекета носи добри приходи на един кръг от хора! А решаването на проблемите, ще секнат приходите!20:05 20.01.2021
27 ФАКТИ
на пътните полицаи е същият колкото е бил и през 1989г. ?!
Помните ли как преди няколко години с решение на съда бяха обявени за "незаконосъобразни" над 200 000
електронни фиша, защото снимките от мобилните камери е можело да бъдат от манипулирани от катаджиите ?!
И всичко това, защото доста адвокати, прокурори и съдии бяха "влезли в кадър"...
В другите държави отдавна са сложили десетки хиляди камери по улиците и пътищата, а в България стационарните все още са под 30(тридесет)...
Коментиран от #35
20:24 20.01.2021
28 Калинка моя
20:26 20.01.2021
29 Гост от Силистра
21:10 20.01.2021
30 ТРЕЗВЕН
21:58 20.01.2021
31 това
22:21 20.01.2021
32 111
Ще дам един елементарен пример с пешеходните пътеки, които на кръстовищата са продълженията на тротоарите или банкетите върху платното за движение (§6, т. 54 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП).
След като прочетете какво съм написАл, погледнете само къде са очертани по кръстовищата, през които минавате.
Подобно е положението с пътните знаци, светофарите, тесните тротоари с търговските обекти и велоалеите върху тях.
00:48 21.01.2021
33 Катю
09:46 21.01.2021
34 Знаещ
1.Премахване на всички ограничения за скорост, тъй като каквото и да правиш все стигаш до понятието "несъобразена скорост", което пък обезмисля т. нар. пътни знаци, които дори и да спазваш пак си виновен.
2.Строги правила и без шикалкавене по темата шофьор-пешеходец. Ако го блъсна на пешеходна пътека е виновен водача без никакви извинения, но ако е на място без такава е виновен единствено пешеходеца и да поеме разходи по ремонт и морални щети на водача.
Това са най-честите проблеми и решението им може да е много лесно, стига да има воля.
10:28 21.01.2021
35 Типично
До коментар #27 от "ФАКТИ":
робско разсъждение! Някои искат и да са свободни, доколкото е възможно! Мисли и не използвай клишета и глупости от медиите!Коментиран от #36
23:34 21.01.2021
36 Така става ли
До коментар #35 от "Типично":
Кипелов - ''Я свободен''.Коментиран от #37
13:14 22.01.2021
37 Не става!
До коментар #36 от "Така става ли":
Но ми е все тая! Той проблема с неразбирането е твой! А не мой!😊18:48 22.01.2021
38 Токо
15:24 23.01.2021
39 Такали
14:16 25.02.2024