Отидете към основна версия

36 976 150

Данъчната лъжа на Фандъкова - еманация на политиката на ГЕРБ

  • йорданка фандъкова-
  • данък автомобили-
  • герб-
  • обещание

Защо българинът е глобен за това, че живее недобре

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

На 17 октомври, дни преди местните избори, основните кандидати за кмет на София Йорданка Фандъкова и Мая Манолова в предизборен дебат заявяват категорично, че ако бъдат избрани няма да вдигат местните данъци и такси. За кмет е избрана Йорданка Фандъкова.

По-рано през годината - на 2 февруари, финансовият министър Владислав Горанов казва, че "данъчно облагане на автомобилите на принципа "замърсителят плаща" не се обмисля, защото "българите са бедни".

На 27 ноември Йорданка Фандъкова на пресконференция заявява, че предлага промени в Наредбата за местните данъци, според която от следващата година собствениците на автомобили с евростандарти от Евро 1 до Евро 4 ще плащат повече. Оправдава го с мръсния въздух в София. За съжаление това не изглежда като поредната умишлена провокация към гражданите, след която на бял кон се спуска Бойко Борисов и оттегля предложението. Изглежда като маниер на управляващата партия тотално да не зачита народа, който я избира и открито да му се подиграва.

Възможността за вдигане на данъци за старите автомобили бе обсъждана в Министерски съвет още в края на 2018-а г. Парламентът задава параметрите, в които кметовете на населените места могат да се впишат впоследствие при образуване на формулата за плащане на данъците.

Още при обсъждането в Парламента логично бе повдигнат въпроса за данъчни облекчения за колите с монтирана газова уредба. Които са сериозен дял в България, поради финансовите възможности на преобладаващата част от населението. Тогава това беше отхвърлено от ГЕРБ с безумния мотив, че не е сигурно, че въпросният автомобил ще се движи на газ, което е най-екологичното гориво, а е възможно водачът да предпочете бензина. Едва ли има нормален човек, който ще монтира газова уредба на автомобила си и ще плаща над два пъти повече, за да зарежда бензин. Логичното за всички обаче често е нелогично за народните представители в Парламента.

Тук отново стигаме до предложението на Фандъкова. С какво е заслужил собственик на автомобил с газова уредба в София, каквато и да е мощността му, да плаща по-голям данък? При положение, че като основна причина за вдигането на данъка се изтъква чистотата на въздуха в София. Би следвало да е точно обратното. От Общината ще кажат "как да разберем кой е с монтирана газова уредба?"...А техническите прегледи на автомобила за какво са? Поне тази функция могат да изпълняват, при положение, че и без това не са особено обстоятелствени.

Това е злоупотреба в чист вид от страна на ГЕРБ. След като цяла година не се направи абсолютно нищо за въздуха в София, сега се спекулира със страха на хората, като се взимат абсолютно неефективни мерки. Дори самата Фандъкова вчера анонсирайки мерките, казва, че не очаква хората да се откажат от автомобилите, след като бъде вдигнат данъка? Ами тогава. Тогава това е чист пладнешки обир.

Защо зацикли програмата за подмяна на печки на твърдо гориво в София с екологични такива? Защо градския транспорт не се оптимизира, за да избират хората него? Защо продължава идеята за построяване на инсинератор в града? Защо правителството не прави нищо за да разтовари града и да насочи инвеститори в други градове, като съответно се пренесе и човекопоток?

За всичкото това бездействие ще бъде наказан обикновеният гражданин. С данък затова, че е беден. И че не може да си позволи нов автомобил. А е беден, защото в България политиците много крадат. Защо те не направят така, че хората да не карат стари коли, като имат финансовата възможност да карат по-нови? Защото сега едва ли го правят от икономия, просто нямат възможности. Защо данъчно не се толерира закупуването на нови автомобили? Това направете, г-да политици, а не ни глобявайте, задето сте ни направили бедни.

Какво прозира зад решението на Фандъкова? Основно обещание в предизборната ѝ програма беше влизането в кварталите. И понеже порциите от бюджета за следващата година вече са разпределени, трябва от някъде да се намерят пари за това влизане в кварталите. А какво значи в този случай едно неизпълнено обещание за непипане на данъците. Такива трикове се правят именно в началото на управлението, за да може до следващите избори хората да са ги забравили.

Впрочем един аспект от "влизането в кварталите" е довозващият транспорт от метрото. В тази връзка бусчетата с капацитет 20 пътници, които Столичната община планира да закупи, струват по 417 000 лева за брой без ДДС. За сравнение новите газови MAN-ове, които вече са основна част от автобусния градски транспорт в София струват по 554 000 лева без ДДС за брой, като капацитетът им е 153 пътници. Тук някъде нишката се губи или просто поръчката и съответно платената цена за минибусчетата трябва да отидат при нашите хора? Защо от такива съмнителни сделки не се спестят пари, вместо да се вдигат данъците на хората?

Другото перо, където ще се използват постъпилите пари от повишаването на данъците е "градско озеленяване". Един от най-съмнителните и до ден днешен сегменти в управлението на Столична община. Достатъчно е да се спомене ремонтът на Западен парк.

Фандъкова набързо доказа, че приказките за нов подход при управлението, са предизборен бошлаф. А ГЕРБ все по-устойчиво започва да си играе с общественото търпение. Несправяйки се с редица сериозни казуси, за каквото всъщност са изпратени и избрани от хората. Най-лошото е, че проблемите започват да застигат базови човешки нужди като въздухът, водата... Залагат се бомби, които рано или късно ще гръмнат шумно. Ако мълчанието и търпението от народа продължава. Както и замазването на проблемите от страна на управляващата партия вместо реалното им разрешаване.

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 280 гласа.

Свързани новини