Отидете към основна версия

4 722 9

Диана Русинова пред ФАКТИ: Пътят през Искърското дефиле продължава да бъде опасен

  • диана русинова-
  • европейски център за транспортни политики-
  • ецтп-
  • апи-
  • агенция пътна инфраструктура-
  • искърското дефиле-
  • петрохан-
  • тежкотоварни автомобили-
  • тир

"Ние трябва да помислим и за хората, на които ежедневно им се налага да използват този път", каза Русинова

Диана Русинова; Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Днес Европейският център за транспортни политики излезе със становище относно пътя през Искърското дефиле. „Европейският център за транспортни политики многократно е напомнял, че този път продължава да е опасен. Смятаме, че е необходимо спешно да се направят оценка на риска, адекватен анализ за бъдещата роля и натовареността по трасето, да се състави адекватен план за промяна на габаритите му, както и да се предприемат реални действия, които обаче не касаят само текущите ремонти, а са насочени към дългосрочно повишаване на пътната безопасност“, пише в становището.

Напомняме, че тежкотоварният трафик, който традиционно преминава през пътя Ботевград - Мездра беше поет от републиканския път II-16 през Искърското дефиле и от прохода „Петрохан“, когато започна модернизирането на участъка между Ребърково и Лютидол от пътя Мездра – Ботевград. От 2 ноември обаче движението на камионите над 10 тона през прохода „Петрохан“ беше спряно, което на практика означава, че целият тежкотоварен трафик преминава през Искърското дефиле, освен ако шофьорите не поемат по обходни маршрути.

От ФАКТИ се свързахме с Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, за да говорим за рисковете, които това придвижване създава. Разговора ни четете в следващите редове:

- Г-жо Русинова, когато говорихме последно, на дневен ред беше предложението на ЕЦТП за създаване на бюджет за безопасност на движението – докъде стигна то?

- За съжаление в петък получихме уведомление от Министерството на финансите, че те не предвиждат такъв бюджет да бъде отделен за 2021 година. Изглежда, че ще продължим да бъдем с 0 лева бюджет за пътна безопасност. Ние ще се обърнем към Народното събрание между първо и второ четене на Закона за бюджета за 2021 година. Ще поискаме да не бъде приеман бюджетът без необходимите средства за пътна безопасност.

- Оптимистични ли сте, че ще има такъв бюджет?

- За 30 години очевидно никой не е разбрал какъв е проблемът. Проблемът е в това, че ние не работим за осигуряването на тези средства и явно не разбираме какви са потребностите, ползите от тях и защо са ни необходими. Може би ще трябва да продължим в рамките на диалог и сътрудничество, както с Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, така и с Агенция „Пътна инфраструктура“ и правителството – да ги убеждаваме, че, за да може България да изпълни приоритетите на ЕС, една от важните и необходимите стъпки е да се осигури именно такъв бюджет.

Разбира се, не трябва да подценяваме и факта, че беше приета национална стратегия, в която има заложени ясни критерии и цели, но не става ясно как ще се осигури финансиране. Именно поради тази причини ние смятаме, че трябва да продължи диалогът за осигуряване на такова финансиране, ако искаме реално да постигнем някакъв успех в пътната безопасност. Иначе просто имитираме някакви мерки. Без пари нищо от това, за което ние настояваме няма как да се изпълни.

- Специално за пътя през Искърското дефиле (II-16) преди няколко години, когато стана катастрофата край Своге, Вие ръководехте екип, който изследва пътната настилка и установихте, че не отговаря на изискванията. Имаше и ремонт, но продължават ли проблемите по това трасе?

- Лично аз като експерт, не само като председател на ЕЦТП, многократно съм информирала най-различни институции и чрез медиите, и чрез официални писма за това, че пътят през Искърското дефиле продължава да бъде опасен. За това, че голяма част от дефицитите, които са по цялото трасе на пътя, така и не бяха отстранени и неговото състояние продължава да бъде недостатъчно безопасно.

Факт е, че в последно време пътнотранспортният травматизъм значително нарасна. Разбира се, държавните институции отдават това на факта, че транзитният трафик, който традиционно преминава през пътя Ботевград - Мездра, по време на строителните дейности там беше прехвърлен през „Петрохан“ и през Искърското дефиле. Преди около седмица трафикът изцяло беше свален на II-16. Този път далеч не е подходящ за такъв тежък трафик. Това, което ние отправяме като питане и като нещо, което самите ние не можем да си обясним е защо преди години, когато е стартирало проектирането на ремонта, рехабилитацията на пътя - още тогава се е знаело, че в един момент този път ще се наложи да бъде използван като обходен, защо тогава колегите от АПИ не са взели необходимите мерки, за да направят пътя по-безопасен, да направят така, че той да може да поеме този тежък трафик.

Разбира се, ние най-вероятно няма да получим отговори, но в крайна сметка се надяваме, че скоро ще бъде отворен пътят Ботевград - Мездра и трасето няма да бъде използвано като алтернативно. Въпреки всичко обаче трябва да имаме предвид, че при настъпване на един тежък инцидент, ако се наложи затваряне на Ботевград - Мездра в бъдеще, отново алтернативно трасе ще бъде II-16 през Искърското дефиле.

От друга страна, ние трябва да помислим и за хората, на които ежедневно им се налага да използват този път. Например хората, които пътуват по работа до София. Тези хора са обречени на много висок риск и за тях е почти невъзможно да се осигури нормално придвижване.

- От какво са застрашени – от тежкотоварните автомобили, от състоянието на пътя или от комбинация между двете?

- Ежедневно, като изключим тежкотоварния трафик, тези хора са застрашени, тъй като пътят е изпълнен с много сериозни дефицити. От развалена асфалтова настилка на много места, през процеси, които са свързани със свлачища и пропадане на самото пътно платно, до това, че растителността не се почиства, че има обезопасителни системи за пътища, които след удар не са били подновени, това, че много често там има падащи камъни – целият участък се характеризира с това. Ако не беше станал пътният инцидент до Своге, до Своге никога нямаше да бъде почистен и приведен горе-долу в някаква годност този път.

Отделно има много пътни знаци, които са поставени погрешно и са в противоречие на нормите. Като добавите и тежкия трафик – имаше един репортаж, който мен лично ме шокира, вижда се как два тира не могат да се разминат нормално, си представете тези хора на какъв риск и на какво натоварване ежедневно ги подлагаме. Те така или иначе нямат друга алтернатива и трябва да използват този път, за да се придвижат.

- Тук важно е да споменем, че от Своге може да се стигне до София през този път или по пътя през Костинброд, през село Искрец. Пътят до Искрец в момента също е в ремонт и то основен.

- Това за мен е най-необяснимото нещо – защо не се направи ремонтът на този път преди трафикът да бъде пренасочен към този транзитен, обходен маршрут. Оставаме с впечатление, че се правят едни действия, които не са достатъчно добре обмислени, които са хаотични. Като че ли някой просто има план, програма, по която действа без да се замисля какви ще са ефектите и негативните последствия от това, което се случва на пътя и от тези строително-монтажни работи.

Скоро пътувах и по Искърското дефиле, и по Петрохан – трафикът е изключително тежък. Трафикът е много натоварен. Сега, когато трафикът е прехвърлен изцяло по Искърското дефиле, не е изключено там да настъпи много тежък инцидент. В неделя имаше пореден пътен инцидент с тежкотоварни пътно-превозни средства.

Рискът е вдигнат неимоверно. Относно призивът на Пътна полиция да използваме пътя само в краен случай, бих искала да припомня, че там има хора, на които им се налага ежедневно да използват този път. Особено сега в тази пандемична обстановка – ами, ако на хората им се наложи да потърся спешна помощ в София, медицински грижи? Ще им кажем „изчакайте още две-три-пет седмици, докато отворим другия път и трафикът се облекчи“? Те може да не могат да чакат. От тази гледна точка са критиките ни, защото тези неща трябваше да бъдат помислени много преди да се стигне до тази ситуация, в която се намираме в момента с този път. Това е пътят, който пое трафикът по E-79. Надолу към Кулата този трафик е изключително тежък, но той идва от „Дунав мост 2“ и ние от много години знаем, че там в един момент ще трябва да строим път. Не предприехме обаче почти нищо, за да облекчим придвижването и да облекчим и направим по-лесен животът на хората.

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 8 гласа.

Свързани новини