„Ние изготвихме един доклад, тъй като получихме няколко сигнала – между другото дори и от хора, които не живеят в Банско, а просто са били гости на града. Все пак трябва да отчетем, че това е курортен град с много гости, включително чужденци. Това, което ни направи впечатление е фактът, че много хора се оплакаха дори за това, че са били санкционирани неправомерно поради това, че има неправилно поставен знаци“.
Това каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) в интервю за ФАКТИ. Свързахме с нея, за да говорим за доклада на ЕЦТП относно организацията на движението в Банско, който вече е входиран в Община Банско, за установените нередности и препоръките за подобрение.
„Амбицията на Банско да е град за целогодишен туризъм е похвална, но пълноценната ѝ реализация включва и добрата организация на движението“, казва се в позиция на ЕЦТП от вчера по казуса. „Смятаме, че е наложително общинското ръководство бързо да вземе отношение по проблемите, за да се гарантира безопасността на участниците в движението - не само местните, но и многобройните гости, включително тези, които ще посетят Банско във връзка със състезанието от Световната купа по ски алпийски дисциплини в края на месец февруари“, пише още там.
„Когато с колегите от Управителния съвет на Европейския център за транспортни политики взимахме решение дали да разглеждаме тези казуси, се оказа, че имаме и член на Управителния съвет, който миналата година е бил санкциониран неправомерно заради зле поставени пътни знаци. Дамата е била гост на града и съответно са я санкционирали заради неправилно паркиране, а знак липсва“, разказа Русинова.
„Взехме решение една група от ЕЦТП – ние имаме разследващ екип, да отидем на място и да проверим сигналите, които бяхме получили. Бяхме шокирани от това, което заварихме. Като казвам шокирани, няма да бъде преувеличено, ако кажа, че 70% от пътните знаци в Банско не отговарят на никакви норми. Като започнем с това, което аз много държа да се спазва – минимум 2,25 метра височина на знака, измерено от настилката на тротоара. Това обаче е дреболия, която въобще не сме и проверявали, защото имаше много по-шокиращи неща", коментира тя.
"Давам пример – знак, че пътят е с предимство, обаче знакът е поставен след кръстовището. Нормално знакът се поставя преди кръстовището, за да ти кажат, че ти имаш предимство пред останалите участници в движението. Имаше място със знак за забранено изпреварване, след който следва кръстовище. По принцип в кръстовище изпреварването е забранено. Имаше още организирани еднопосочни улици, които са организирани против всякакви правила, буквално поставят шофьора в лоша ситуация.
Давам пример – на една от улиците някой решил, че първо половината улица ще бъде еднопосочна, след това другата половина ще бъде двупосочна, което няма лошо, на много места се практикува и се прилага това нещо. Хубаво, обаче там, където започва да е еднопосочна улицата, трябва да се сложи знак Д4, който точно това показва на водачите – че следва улица, в която движението е еднопосочно. В другия край е сложен задължителният знак В1, който ни казва, че нямаме право да влезем, само че преди кръстовището по другата улица е пропуснато да се каже на водачите, че нямат право да завият“, каза Русинова.
„Организаторът е длъжен да ви предупреди, че вие нямате право да завиете наляво или надясно по тази улица. Вие предварително трябва да сте предупредени, че имате право да продължите движението си например само направо, защото, завивайки, вие трябва да изберете кое от двете нарушения да извършите. Дали да влезете срещу знака, което се наказва, или да маневрирате в кръстовището, което също се наказва. И в двата случая вие сте в издънка и нарушавате Закона за движение по пътищата“, допълни тя.
„Другото, което направихме е да проверим Генералния план за организация на движението – тази община има ли Генерален план изобщо и какво е казано в този Генерален план. В Генералния план не е казано, че тези улици трябва да са еднопосочни и без да се направи изменение на този Генерален план те не могат да бъдат еднопосочни. Установихме, че последният Генерален план на Община Банско е разработен през 2012 година, тоест пет години вече много отдавна са минали, той вече е невалиден (бел: Генералния план за организация на движението (ГПОД) се разработва за срок от 5 години). Освен всичко друго, този Генерален план е приет по безумен начин – в него от задължителни 10 схеми има 5 и те са объркани, вътре са пълни с грешки. Нормално е да се ядосаме, защото това е европейският облик на България – зимен курорт. Като европейски облик на България и зимен курорт, по този начин ли ще посрещаме чужденците?“, каза Русинова.
„По Закона за достъп до обществена информация поискахме Община Банско да ни каже от кого купува пътните знаци. Има една камара знаци, които не отговарят на изискванията – нито по размер, нито по качество на фолиото, нито като отразителност, по нищо. Сега сме объркани, защото според това, което ни отговориха, те купуват знаци от една от водещите фирми производители на знаци. Когато ние проверявахме обаче, заварихме друго. Тоест или са ни излъгали в отговор по Закона за достъп до обществена информация, или не знам откъде и как са се сдобили с тези пътни знаци“, коментира още Русинова.
На въпроса какви са опасностите от така организираното движение извън очевидните нарушения и глоби, Русинова отговори: „Всяка една организация, която не е направена правилно и според правилата, обърква водачите. Едно объркване у водачите неминуемо рано или късно води до грешка или пътен инцидент. Отделно една от улиците, които проверихме е в обхвата на училище. Там липсва знак за изкуствени напречни неравности. Дори и да не ходят на училище, децата притичваха да играят в двора. Притичвайки, тези деца са в огромен риск, защото тази улица е една от улиците с въведено еднопосочно движение, но всички продължават да я използват като двупосочна. Изобщо това е показателен пример за това как не трябва да се организира движение“.
„Разбира се, понеже ние не бива само да сме в ролята да критикуваме, ние сме изпратили покана до Община Банско - ако имат нужда от нашите съвети, даваме ги безплатно, могат да ни се обадят и съответно ще им изпратим екип, който да има даде поне насоки. Може дори и онлайн да ги посъветва какво да направят, за да решат тези проблеми.
Ние проверихме и други места, тъй като проблемът не е само на 2, 3 или 4 улици. Проблемът е повсеместен. Там са правени някакви свободни съчинения за организиране на движението, въведени са някакви еднопосочни улици, незнайно как, и дори светофарите им не отговарят на съвременните изисквания. Светофарите там са от старите светофари с лампи, а вече се използват LED светофари, за да се подобри видимостта“, каза още Русинова.
„Това е един пример за това колко трагично е положението в малките населени места и малките общини. Именно заради това тази година сме стартирали едно проучване за цялата страна. Независимо колко голяма или малка е общината, ще се опитаме да проучим в какво състояние се намира организацията на движението. Надявам се в края на годината да имаме резултатите от това проучване. Ще се опитаме да сме готови и по-рано, но това силно зависи от отговорите на самите общини, а с административното обслужване на малките населени места има проблем“, каза Диана Русинова от ЕЦТП в края на разговора ни.