Председателят на КЗП Веселин Здравков Златев е завършил право в СУ „Св. Климент Охридски”. Бил е кмет на Община Шумен и областен управител на региона; от 20.01.2000 г. – 02.11.2007 г. заема поста заместник председател на Националното сдружение на общините в България; от 2005 г. – 2007 г. е член на Смесения консултативен съвет на Комитета на регионите на Европейския съюз в Брюксел;
от 01.01.2007 г. – 28.02.2008 г. е член на Комитета на регионите на Европейския съюз в Брюксел; 2002 г. – 2005 г. е член на Комитета по наблюдение на ИСПА; 2005 г. – 2007 г. е член на Съвета по децентрализация към МС на РБ.
Златев е един от най-успешните ръководители на КЗП. В рамките на неговия мандат реално заработи и се разви Дирекция Защита на потребителите в интернет (Понастоящем Дирекция Информационна сигурност и защита на потребителите при продажби от разстояние). След като не намери нужната подкрепа, той със собствени усилия и провеждайки лични срещи с ръководителите на търговските банки успя навсякъде да премахне неравноправните клаузи в общите условия за кредитиране. По индентичен начин той успя да промени и общите условия на мобилните оператори. Златев се намеси успешно и при две кризи с бедстващи български туристи. Под неговото председателстване КЗП израсна от контролиращ орган до институция предотвратяваща нарушаването на правата на потребителите чрез активна съвместна работа с търговците.
В интервю за Факти.бг. Веселин Златев отбеляза, че за първи път се предприемат и стъпки за защита на правата на потребителите за недопускане на неравноправни клаузи в общите условия на електронните магазини.
- Г-н Златев, КЗП прие насоките за „Общи условия за електронни магазини”, които както пише и в официалното съобщение са подкрепени от Българска уеб асоциация. Кое най - важното, което бе подобрено и променено в сравнение с досегашните практики за съставяне на общи условия, за да бъдат равнопоставени потребител и търговец?
За първи път се предприемат стъпки, чрез които да бъдат защитени правата на потребителите за недопускане на наличие на неравноправни клаузи в общите условия на електронните магазини. По този начин се защитават правата на потребителите, но следва да се има предвид, че инициативата е полезна и за търговците, тъй като от една страна се предотвратява евентуална намеса от страна на контролния орган, а от друга се постига по-голяма степен на доверие у потребителите към електронните магазини, които стриктно спазват правилата и нормите на Закона за защита на потребителите.
- Общите условия на електронните магазини пораждат ли договорни отношения между потребител и търговец и могат ли да послужат в съда?
Чрез електронните магазини, както и чрез всички останали средства за комуникация от разстояние, като телефон, факс и др., се сключват така наречените договори за продажба от разстояние. Така че общите условия на електронните магазини имат силата на клаузи на договор.
- Колко често имате жалби относно електронната търговия и от какво естество? Какво е вашето мнение налагали се електронната търговия в България и кои са нейните предимства и недостатъци?
Българските потребители не изостават от европейските тенденции в областта на онлайн пазаруването, тъй като това е лесен, бърз и удобен начин за пазаруване в напрегнатото ежедневие. Освен това той предоставя голяма доза сигурност на потребителите и е също толкова безопасен, както и закупуването на стока от търговски обект. Закона за защита на потребителите транспонира европейските директиви, свързани със защитата на потребителите и осигурява висока степен на защита и сигурност. При пазаруването онлайн потребителите имат и предимството да върнат, закупената стока в срок от седем работни дни, което право не притежават при пазаруване от търговски обект.
Жалбите, свързани с електронната търговия и закупуването на стоки или услуги от разстояние са относително малко. Най-често са свързани със забавяне на доставката (законовия срок е 30-дневен), неизпълнение на договора, както и неуважение от страна на търговеца на правото на отказ на потребителя, т.е. при връщане на стоката от негова страна, не му се възстановява заплатената от него сума. Често срещано оплакване от страна на потребителите е и възпрепятстването на упражняването нa това право.
-Какво още трябва да бъде направено, за да бъде защитен потребителя в инетрнет?
Защитата на потребителите е двустранен процес, в който участват както потребителите така и КЗП. Естествено е Комисията да налага административни санкции при установяването на нарушения, както и да работи в насока превенция. Следва обаче потребителите също да участват в процеса на създаване на безопасна среда за пазаруване в интернет, като бъдат разумни и се информират, когато вземат търговското си решение за сделка, както и взискателни и с високи очаквания към търговците. Едва при съществуването на взаимодействие между контролния орган и потребителите, можем да разчитаме на относително безопасно пазаруване в интернет.
На страницата на КЗП в рубрика “съвети” сме дали подробни разяснения за потребителите какво трябва да знаят преди да предприемат пазаруване през интернет, описани са техните права и параметрите, които трябва да представят търговците.