Отидете към основна версия

3 428 25

Ще фалира ли любимият магазин на богатите руснаци в Германия

  • санкции-
  • фалит-
  • германия-
  • kadewe-
  • пазаруване-
  • магазин-
  • руснаци-
  • богати-
  • берлин-
  • kaufhaus des westens

Ще се лиши ли Берлин от една много популярна своя атракция?

Снимка: БГНЕС/ EPA
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Как е възможно KaDeWe да фалира? Макар да продължава да работи, най-известният универсален магазин в Германия и истински магнит за туристи може да затвори завинаги. А германската столица може да загуби една атракция.

Три разкошни универсални магазина в Берлин, Хамбург и Мюнхен

При откриването на пететажния магазин през 1907 г. името Kaufhaus des Westens (Универсален магазин на Запада) се е отнасяло само до географското местоположение на неокласическата сграда на картата на разрастващата се германска столица. Но след Втората световна война и разделянето на Германия съкращението KaDeWe придобива силен политически оттенък: разположен в сърцето на Западен Берлин, универсалният магазин се превръща в блестящ пример за изобилието при капитализма, достъпно и за средната класа – за разлика от хроничния недостиг на стоки в Източен Берлин и социалистическата ГДР като цяло.

Още по съветско време, но най-вече през последния четвърт век, KaDeWe, чиято търговска площ е колкото осем футболни игрища, беше любимо място за пазаруване на по-заможните руснаци. А такива в Берлин винаги е имало немалко. Въпреки това намаляването на броя на "богатите руснаци", като следствие от войната в Украйна и западните санкции срещу Русия, не са единствените причини, довели до сегашните финансови затруднения на универсалния магазин.

Империята на Рене Бенко се разпада

Към групата принадлежат още два луксозни магазина: Алстерхаус, открит през 1912 г. на брега на езерото Алстер в центъра на Хамбург, който за Хамбург е същото, което е KaDeWe за Берлин, и неоренесансовият Оберполингер в Мюнхен, построен през 1905 г. и притежаващ най-голямата търговска площ в цяла Южна Германия.

Бизнесът на тези три германски универсални магазина е печеливш, но разходите за наем са разоряващи. По информация на шефа на групата Михаел Петерзайм, от 2019 г. до днес те са се увеличили с 37 процента и се очаква да продължат да нарастват. Само през финансовата 2022/2023 г. приходите на KaDeWe Group достигнаха рекордните 728 млн. евро. KaDeWe Group досега е плащала високия наем на холдинга Signa Group на 46-годишния австрийски предприемач Рене Бенко, който притежава и въпросните три универсални магазина от групата KaDeWe. Казано по друг начин: австрийският милиардер всъщност е измъквал пари от три печеливши универсални магазина, защото те са му били необходими за финансиране на други проекти, които са ставали все по-нерентабилни.

Ще помогнат ли парите от Тайланд?

И все пак надежда за KaDeWe има. Собственикът на 50,1% от групата - Central Group – притежание на семейството на тайландския милиардер Тос Чиратхиват – вече преговаря за изкупуването на дялове от фалиралата Signa Group, както и на дялове от собствеността над самата сграда в Берлин. Ако сделката се осъществи, парите от Тайланд могат за втори път да изиграят важна роля в историята на KaDeWe. Малко известен факт е, че за световната слава на универсалния магазин допринася много тайландският крал Рама V. По време на посещението си в Берлин през 1907 г. той пазарува в открития малко преди това универсален магазин, което не остава незабелязано от богатата публика - не само в Германия. Веригата Galeria, която обединява универсалните магазини Karstadt и Kaufhof, има много по-малки шансове за оцеляване. Тази верига също е собственост на фалиралата Signa Group на Рене Бенко и на 9 януари също обяви началото на процедура по несъстоятелност - за трети път от пандемичната 2020 г. насам.

Остарял бизнес модел?

Причините за това обаче са много по-дълбоки и не се изчерпват само с високите наеми за отдаване на търговски площи. Проблемът е, че класическият европейски бизнес модел на универсалните магазини, възникнал през 19 век и преживял триумфален разцвет през следващия 20 век, през последните две-три десетилетия изпада във все по-тежка криза на имиджа – поне в Германия. Това ясно се вижда от последователното изчезване на редица мощни някога вериги от универсални магазини.

Автор: Андрей Гурков

Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 6 гласа.

Свързани новини