Вицепремиерът и министър на регионалното развитие от квотата на „Има такъв народ“ Гроздан Караджов е назначил замесени в “инхаус” сделки за укрепване на свлачища и АМ “Хемус” в управителния съвет (УС) на „Автомагистрали“ ЕАД (АМ ЕАД) и Агенцията „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Скандалните сделки са сключвани по време на последното правителство на ГЕРБ, а изпълнителен директор на АМ ЕАД е бил Стоян Беличев. Подписите и становищата на новия изпълнителен директор инж. Евгени Генчев се виждат върху документите за свлачищата, с които се сдоби „Биволъ“. Само 4 са изпълнените проекти от общо около 84 свлачища, стана известно по време на Комисията „Манолова“ в предишния парламент. За председател на УС на АПИ е бил назначен депутатът на ИТН от 45-то НС Тодор Василев. Той е работил в участвалата в схемата „Свлачища“ пернишка компания „ДЛВ“. Гроздан Караджов потвърди назначенията пред „Биволъ“ и се усъмни, че новите ръководители могат да бъдат свързани с ГЕРБ и ДПС. Преждеуправляващите от ГЕРБ пък обвиниха служебната министърка Комитова и настоящия Караджов, че били изплатили по сключените по тяхно време “инхауси” общо 40 млн. лв. Доскорошният изпълнителен директор инж. Иван Станчев обаче заяви, че плащанията са извършани в изпълнение на действащи договори, след съответно решение на съвета на директорите и с одобрението на АПИ и МРРБ. След разследване на ГДБОП, ДАНС и ГДНП, шефът на НСлС Борислав Сарафов очаква скоро “да има привлечени към наказателна отговорност”.
На 25 януари т.г. зам.-главният прокурор и шеф на Националната следствена служба (НСлС), Борислав Сарафов, каза нещо много важно, без да навлиза в подробности. Той лаконично загатна, че:
“ще има привлечени към наказателна отговорност по разследване, което е свързано с ремонти на пътища”.
“Обществените поръчки са били възлагани от държавното дружество “Автомагистрали”, съобщи Сарафов пред медиите.
След разпитаните по делото са както бившият шеф на “Автомагистрали” Стоян Беличев, така и новоназначените членове на УС – Евгени Генчев и Цветан Петков.
В четвъртък, 3 февруари, ГЕРБ обяви в парламента, че Комитова е платила на подизпълнителите по АМ “Хемус” 14 млн. лв. през септември, а Караджов – през януари още 26 млн. лв. Пред „Биволъ“ януарските плащания потвърди освободеният изпълнителен директор на АМ ЕАД Иван Станчев .
Плащанията са извършени по нареждане от министерството по договори на АМ ЕАД с подизпълнители за наем на механизация и доставка на материали. Иван Станчев обаче твърди, че не помни точните суми и конкретните фирми, на които е било плащано. По думите му плащанията били гласувани от съвета на директорите, а той и втората изпълнителна директорка Десислава Христова са изпълнявали взетите вече решения.
Караджов е коментирал пред телевизия “България он Еър”:
“Сключени са незаконни договори. Дадени са авансово 34-35%, а има и 15% неустойка. Лош договор, ама договор, и трябва да се изпълнява.”
Целият народ плаща греховете на ГЕРБ. С цялата си наглост ме питат защо съм ги плащал – ами защото сте ги подписвали!
В четвърти и пети лот има незаконни строежи. Трябва да внеса в НС разрешение за изход от ситуацията”, възмути се министърът. На парламентарния контрол Караджов обяви, че АПИ е превела на АМ ЕАД 37,6 млн. лв. в края на 2021 г. за дейностите по АМ “Хемус”.
Скандалните рокади в „Автомагистрали“
След смяната на властта през лятото, вместо Стоян Беличев за изпълнителни директори се назначават инж. Иван Станчев и членуващата в ДПС адвокатка Десислава Христова, уволнена през февруари 2019 г. по време на скандала АПИГейт. Преди 3 години Биволъ разкри скандален запис /виж тук/. Осветен бе разговор между Михаил Рашков, тогава директор “Поддържане на пътната инфраструктура” в АПИ и Десислава Христова, член на УС на “Автомагистрали” ЕАД. Разговорът между двамата разкрива схемата и механизма, по които се усвояват парите за пътища – чрез непрозрачни възлагания на фирми, без обществени поръчки, но на “наши хора”, на които влиятелни лица “дават едно рамо”. Прокуратурата очаквано обаче отказа да разследва по същество съмненията за корупционни практики и насочи, както обикновено усилията си да търси източника на разобличаващия запис. След разкритието на Биволъ, по скандала взе отношение, дори лично Борисов и Десискава Христова бе освободена от длъжност.
След своето повторно възстановяване в държавната фирма, на 9 декември 2021 г. Десислава Христова освобождава без адекватни мотиви началника отдел “Контрол на договори” Николай Едрев. Именно Едрев е човекът, сложен целево от Правителството на Янев да ревизира “Автомагистрали”. Специалистът проучва целия масив с договори и е разкрил престъпните схеми на източване на стотици милиони от държавата. Неадекватно е, че Христова гони именно човека подавал информацията за корупционните действия на ГДБОП. Причината е възможно да е в това, че той е пуснал същевременно и редица сигнали срещу самата Христова и инженерите на дружеството, назначени наскоро за членове на УС – Евгени Генчев и Цветан Петков. Служебната министърка Виолета Комитова не реагира на изложенията на Едрев.
На 17 януари, след статиите в “Биволъ” и в. “Сега” за ролята на Христова, подписвала като член на УС на АМ ЕАД инхаусите наред със Стоян Беличев още през 2019 г., наследникът на Комитова – Гроздан Караджов я освобождава.
Освободен е и инж. Иван Станчев, а с промяната на устава в УС остава само едно място за изпълнителен директор. На мястото на уволнените назначенци на служебния министър Виолета Комитова, са възстановени на работа бившите директори инж. Евгени Генчев и Цветан Петков.
На 2 февруари е освободен и още един член на УС – Филип Маркулиев, назначен на 6 октомври по време на служебния кабинет. Същевременно обаче самият Генчев отказва да възстанови на работа Николай Едрев, който е споменал публично за участието му в подписването на договорите за свлачища.
Сред причините за отстраняването на Филип Маркулиев (избран с конкурс от квотата на МРРБ) е това, че е имал намерение да подкрепи възстановяването на Едрев в АМ ЕАД. Съгласно решение на УС от 28.01.2022 г., взето с 3 гласа за (Владимир Трифонов, Филип Маркулиев, Гено Георгиев) и 2 гласа против (Евгени Генчев, Цветан Петков), изпълнителният директор Евгени Генчев е бил задължен да реши, в срок от 3 дни, на каква подходяща за квалификацията му длъжност да възстанови Николай Едрев.
След отстраняването на Маркулиев на 02.02.2022 г., Съветът на директорите остава с 4-има членове. Следващото решение на съвета на директорите от 03.02.2022 г. за възстановяване на Едрев на длъжност е гласувано с 1 глас “за” – Владимир Трифонов и 3 гласа “против” – Евгени Генчев, Цветан Петков и Гено Георгиев. В гласуването може да се провиди определен конфликт на интереси от заинтересуваните лица!
Генчев обаче отказва да изпълни решението на УС да възстанови на работа Николай Едрев, който е осветил участието му в подписването на договорите за свлачища, АМ “Хемус” и скоростен път “Видин – Ботевград”.
Според освободения от УС Филип Маркулиев в АМ ЕАД е имало „брожения“ след уволнението на инж. Иван Станчев. Но били решили да проявят “някакъв толеранс“ към новия изпълнителен директор. Той поясни, че ако идват искания за информация от НСлС и други служби за предоставяне на документи, те са към изпълнителния директор. „Него може и да го викат на разпити, мен не са ме викали“, каза Маркулиев. Той е заварил само част от проверките от октомври досега:
„Постоянно идваха от Сметната палата, от АДФИ, всичко им беше предадено“.
Колкото до назначените Генчев и Петков:
„кой какъв е бил преди, има органи да ги проверяват“.
Според него за освобождаването на инж. Станчев като втори от двамата изпълнителни директори от времето на служебния министър „нямаше никакви мотиви“
„Дойде протоколът без мотиви“.
Какво мисли за собственото си освобождаване не успяхме да го питаме, защото впоследствие спря да отговаря на обажданията.
Засега на поста си остава последният за “отстрелване” член на УС, изразил несъгласие с назначенията в АМ ЕАД – председателят му Владимир Трифонов.
Как се свличат 6 милиона
Ранна сутринта на 9 януари 2021 г. изведнъж камъни, скали и земна маса се сгромолясват на пътя към Рилския манастир, като по чудо няма пострадали. Налага се екипите на Агенция „Пътна инфраструктура“ да затворят движението, за да почистят пътното плато. Около обяд обаче огромна скална маса пробива прясно изградената бетонна стена малко преди манастира и блокира пътя.
Само десетина дни по-рано тогавашният министър-председател Бойко Борисов минава оттам с джипката си и обявява, че укрепителните дейности, продължили няколко месеца, са завършени.
Според Борисов, укрепването е струвало 6 млн. лв., а „крайният резултат е отличен“. След срутването от АПИ заявяват, че бетонната стена и мрежата над нея все още не са били завършени. Едва през лятото на 2021 г. става ясно коя фирма е изпълнителят на обекта – „Джамбо 33“ ЕООД, която, според източници от МРРБ и публични данни е свързана с ДПС. Източниците на “Биволъ” споделиха, че “Джамбо” е получила общо поне 6 обекта за укрепване на свлачищата. Справката показва, че фирмата е участвала в обществени поръчки за близо 3 млн. лв, а като подизпълнител по европейски програми в проекти за около 10 млн. лв. Една от дъщерните ѝ фирми пък “Торкрет” ЕООД е участвала в ОП на обща стойност над 51 млн. лв, по земеделски проекти над 8.1 млн.лв, а по европейски програми е усвоила около 540 000 лв. Свързаностите и индиректните връзки водят към бившия депутат на ДПС и особено близък с Делян Пеевски – Камен Костадинов.
Не е ясно защо компания «Джамбо» изобщо е избрана, тъй като не е отговаряла на условията. В протокола от проведената процедура с предмет «Инженеринг (проектиране, строителство и осъществяване на авторски надзор)» от 28 декември 2020 г. пише:
“Джамбо 33 ЕООД – ценовото предложение на участника не е представено в отделен запечатан непрозрачен плик, с което не е спазил изискването на възложителя съгласно раздел III, т.4, от документацията за участие в процедурата. На основание изложеното комисията предлага участникът да бъде отстранен от по-нататъшно участие в процедурата”.
Член на комисията по процедурата е инж. Евгени Генчев. На 24 август 2021 г. излиза доклад на главния инженер на «Автомагистрали» ЕАД инж. Евгени Генчев пак споменава скандалното свлачище, укрепено още по време на кабинета «Борисов».
«Към настоящия момент строително-монтажни работи се извършват на обект No.10: Укрепителни и обезопасителни работи на републикански път III – 107 (о.п. Дупница – о.п Благоевград) – Кочериново – Рила – Рилски манастир – Кирилова поляна» при км 27+665, км 27+700 и км 27+755. Очакван срок за завършване – декември 2021 г.».
Скандалният проект е бил сред 4-те от общо 84, по които изобщо се е работило. Договорите за 16 обекта от 84-те се сключват на 23 октомври 2019 г.
Кой подписва за свлачищата?
След още година не е ясно какъв е прогресът по проектите за укрепване на свлачищата, но има документация, от която се вижда кой разполага със съответната информация за липсата на резултати.
На 20 октомври 2020 г. следва доклад на Директор „Дирекция Техническа“ в АМ ЕАД инж. Евгени Генчев до тогавашния изпълнителен директор Стоян Беличев относно:
„Избор на изпълнител за изготвяне на технически проекти за обекти по договор ХХХХХ от 23.10.2019 г. с предмет: „Укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа засегнати от геодинамически процеси и явления“.
Споменават се 15 от 84-те свлачища, за които трябва да се проведе процедурата.
А на 11 декември 2020 г. до Беличев се изпращат поне два доклада на инж. Генчев относно:
„Избор на изпълнители по процедура с предмент: „Инженеринг (проектиране, строителство и осъществяване на авторски надзор)“ за изпълнение на обекти на Автомагистрали ЕАД с предмет: „Укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа засегнати от геодинамически процеси и явления“.
Вторият е подписан от Евгени Генчев вече в качеството му на Председател на комисия и е относно:
„Одобрение на изготвени тръжни документи по процедури за избор на контрагенти за наем на механизация за обекти по договор ХХХХХХХХ от 23 октомври 2019 г., с предмет: „Укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа засегнати от геодинамични процеси и явления“.
Става дума за още 15 обекта за укрепване на свлачищата, за които едва през 2021 г. е установено, че не са готови и няма как да бъдат скоро завършени.
Следват решенията, подписвани от Стоян Беличев, в които пише, че са взимани след докладите на инж. Генчев за избор на един или друг подизпълнител или доставчик на материали.
През юни по време на Комисията по ревизия името на това дружество става известно – споменава го Мая Манолова във връзка със скандалния ремонт на пътя до Рилския манастир.
Новият шеф на АПИ от фирма в списъка със свлачищата
“ДЛВ Си” от групата на “ДЛВ” с над 1 млн. лв. субсидии. (Източник: търсачката Bird.bg / “Биволъ”)
„Бомбата“ с новия шеф на АПИ я „хвърли“ уволнената след разследването на „Биволъ“ изпълнителна директорка на АМ ЕАД Десислава Христова. В медийни изявления тя посочи, че той е бил финансов директор в строителната фирма „ДЛВ“.
Според Христова същата фирма е била
„дадена като пример за некачествено строителство на “Дондуков”.
Става дума за скандала от май месец 2021 г., когато на бул. “Дондуков” бликна разтопен асфалт, а преминаването на пешеходци изключително много се затрудни.
За коментар пред медиите се яви тогава именно Тодор Василев – към онзи момент финансов мениджър на фирмата-изпълнител “ДЛВ”. “Дадох този пример с “ДЛВ” на министъра преди Нова година“, изведнъж разкрива уволнената Христова.
УС на АПИ (Скрийншот: “Биволъ”)
Тя твърди, че новият изпълнителен директор „стана дясна ръка на министъра“ Гроздан Караджов и като
„човек, който може да влиза без да чука при него“.
„ДЛВ“ ЕООД се позлатява между 2014 и 2020 г. В този период пернишката фирма е получила 32 обществени поръчки за над 40 млн. лв.
“ДЛВ” с над 40 млн. лв. държавни поръчки (Източник: търсачката Bird.bg / “Биволъ”)
Собственикът Станислав Добрев Любомиров е бенефициент и на 263 хил. лв. от Държавен фонд “Земеделие” (ДФЗ) по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) през 2013 г. през една от многобройните си фирми – “Рила Пас” ЕООД.
По данните на “Биволъ” „ДЛВ“ е с договори за поне 10 обекта за укрепване на свлачища за десетки милиони левове на обща стойност около 61 млн. лв. Заедно с предишните държавни поръчки общо над 100 млн. лв. отиват в ръцете на собствениците на „ДЛВ“.
Експерт: Генчев и Петков са хората на Стоян Беличев
На 31 януари 2022 г. уволненият от Десислава Христова ръководител отдел „Процедури, ОП и контрол на договори“ в АМ ЕАД Николай Едрев, извадил на светло редица мащабни нарушения в дружеството, пише писмо до ресорния министър Гроздан Караджов.
Николай Едрев (Снимка: “Биволъ”)
„Уважеми г-н Вицепремиер!
На 27.01.2022 г. подадох заявление за възстановяване на длъжност до СД на Автомагистрали ЕАД. Веднага след като узнава за заявлението Изпълнителния дирелтор Евгени Генчев назначава експерт ПОПКД Йорданка Далакчиева на моята длъжност – Ръководител отдел ПОПКД, за да попречи на възстановяването ми в длъжност.
Въпреки канските му усилия да възпрепятства възстановяването ми, с мотива, че вече има назначен служител на тази позиция, СД взема решение с 3 “за” и 2 “против” Изпълнителния директор да реши на каква подходяща длъжност да ме възстанови, съгласно Директива 2019/1937 на ЕС за защита на лицата, които подават сигнали за корупция срещу висшеспящите си.
След като на Евгени Генчев му станало лошо, в понеделник 31.01.2022 г. ще идват да се жалват при Вас в МРРБ какво да правят.
В случай, че Евгени Генчев не ме възстанови на предишната ми длъжност Ръководител ПОПКД до 02.02.2022 г. ще приема, че Изпълнителният директор и Вие не желаете да има контрол на дейността на Изпълнителния директор на Автомагистрали и ще бъда принуден да предприема други действия, за да попреча на тези проксита на Беличев и Нанков да покрият всички безобразия, които са извършили в периода 2018-2021 и имат намерение да надградят. Апелирам за Вашата мъдрост и не смятам, че тези двамата може да са причина за разлом в коалицията.
С уважение, Николай Едрев
Николай Едрев заявява, че:
“Ако Десислава Христова е участвала в генезиса и подготовката на инхауса, то Евгени Генчев и Цветан Петков са „главните извършители и изпълнители на всички деяния, които все още остават скрити за обществото, с любезното съдействие на Прокуратурата.”
Отсраненият експерт твърди, че именно избраният за изпълнителен директор Евгени Генчев „има най-голям интерес да се покрият всички далавери в АМ ЕАД“.
„Защото е основен участник в тях и продължава да се отчита на Нанков и Беличев“.
АМ “Хемус” в “строеж” (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)
„Министър Караджов беше предупреден от мен, че това е грешка и освобождаването на Иван Станчев, както и моето уволнение ще спре процеса на разкриване на фактите и обстоятелствата, в които тези лица имат основна роля“, обяснява Едрев.
„Въпреки това, той не се съобрази с препоръката ми и се концентрира върху строителството. Информацията за Евгени Генчев и Цветан Петков се намира в ГДБОП и ГДНП, където съм я изпратил и сътветно дал показания по текущи разследвания”.
„Питам аз: По същият начин ли ще строим, както досега, с ръководството на тези лица, които са заподозрени в извършването на безброй злоупотреби и корупционни практики и това ли е промяната?“, гласи реторичният въпрос на Едрев.
По думите му, всички документи доказват, че „схемата е грижливо подготвена и изпълнена“ от експремиера Бойко Борисов и Николай Нанков.
Както и от тогавашния шеф на АМ ЕАД Стоян Беличев, дясната му ръка – Евгени Генчев и лявата му ръка Цветан Петков – назначени сега в съвета на директорите.
„Има купища документи и доказателства, че тези лица са изработили схемата и са я осъществили, като са изготвили документация за избор на фирми, участвали са в избора на фирми, изготвянето на договорите и съгласуването им, приемането на работата и куп нечестиви деяния, за които службите още не могат да намерят капацитет да докажат“.
Според Едрев „тази нечестива дейност“, засяга както АМ Хемус (включително и незаконното строителство на 4, 5 участъци), така и свлачищата, и скоростния път Видин-Ботевград.
„Тоест всички кражби в размер на 4,5 млрд. лева от републиканския бюджет, в т.ч. 1,6 млрд. раздадени авансово на близки фирми, избрани от тези лица“.
„Под всеки документ стоят подписите, както на Стоян Беличев, така и на Евгени Генчев и Цветан Петков“, припомня експертът.
Подслушване и следене в „Автомагистрали“?
Николай Нанков по време на Комисията “Манолова”, посветена на “Автомагистрали” (Снимка: Светломир Стоянов)
Скандалите в „Автомагистрали“ са свързани не само с топмениджмънта, който през месец се сменя.
Източници в дружеството твърдят, че новият изпълнителен директор е върнал още в първите два дни на поста някои от уволнените кадри на Стоян Беличев, поне двама досега.
„Ще напълни АМ с хора на Беличев. Върнал е сисадмина Шейкаров. Много важно. По времето на Беличев са подслушвали и наблюдавали всички. Чувам, че е започнало окабеляване веднага“, споделят вътрешни източници.
„Видеокамери и микрофони навсякъде. Деинсталирахме всичко през юли. Така ще се пази мълчание“.
Да се подслушват и следят служителите било практика на Беличев и и тогавашния му заместник Георги Котев, когото „подготвят да върнат“ на същата длъжност.
„Не може по принцип да следиш и подслушваш служители“.
Бордът засега не се намесва за скандалните назначения. Николай Едрев се опасява:
„Сам ще докаже всички мои твърдения, че е прокси на Беличев”.
Стоян Беличев е бил съдружник с неуспялата купувачка на ЧЕЗ Гинка Върбакова (Архив: “Биволъ”)
Според него скандалните подизпълнители „всички са свързани с ГЕРБ и ДПС“.
„Няма нито една фирма, която не е одобрена“, казва Едрев.
„Всички фирми с договори с АМ са одобрени по списък, изготвен от тези и одобрен от Николай Нанков“
Той твърди, че в двете служебни правителства не се е следвала такава политика. Рязката промяна е станала именно след поемането на властта от редовното правителство.
Караджов каза, че не искал да назначава свои кадри, за да не го обвинят, че са парашутисти и оставя тези измамници“, споделя Николай Едрев.
Министър Караджов: Моите действия няма да закъснеят
„Биволъ“ поиска позицията на вицепремиера и министъра на регионалното развитие Гроздан Караджов по повод скандалните рокади в „Автомагистрали“.
„Новоназначените членове на Съвета на директорите на „Автомагистрали“ ЕАД Евгени Генчев и Цветан Петков не са подписвали ин-хаус договорите за АМ „Хемус“ и за укрепване на свлачищата“, гласи отговорът му на запитването на „Биволъ“.
Гроздан Караджов в парламента (снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)
„Тяхното участие в подготовката на тези договори е на техническо ниво в съответствие със задълженията им съответно като директор дирекция „Техническа“ и като ръководител отдел „Инфраструктурно строителство“ и по разпореждане на тогавашния състав на Съвета на директорите.
Дотук не откривам ясни доказателства назначените в ръководството от мен директори в дружеството да са участвали във взимането на горните порочни политически решения, а по-скоро за отношенията на власт и подчинени в йерархичната зависимост между изпълнителен директор и служители“, казва Караджов.
„В същото време Ви уверявам, че внимателно изследвам възможността новоназначените от мен членове на СД и изпълнителен директор да са били повече от просто изпълнители на волята на ръководството на „Автомагистрали“ ЕАД, АПИ и на МРРБ.“, увери министърът.
“Ако това се потвърди, моите действия няма да закъснеят””
Целият списък от въпроси и отговори на министъра по темата „Автомагистрали“ можете да видите в отделен материал на „Биволъ“ под формата на интервю: „Порочната практика е диктувана от тогавашното политическо ръководство“.
С министъра очевидно не е съгласен новият изпълнителен директор инж. Евгени Генчев, когото „Биволъ“ също потърси за коментар.
УС на “Автомагистрали” ЕАД (Скрийншот: “Биволъ”)
„Не!“, отсече той на въпроса дали изпълнителният директор Стоян Беличев и тогавашният зам.-министър Николай Нанков са изисквали от отговорните служители да подбират съответни фирми за подизпълнители.
„Това не е в моята компетенция“,
гласи отговорът му дали комисиите за избор на изпълнители са проверявали компаниите и дали имат едни или други политически протекции.
Питаме го и за това в какви отношения е бил със Стоян Беличев:
„Ние сме били само в служебни отношения, в момента – в никакви“.
„Има правила, които са разписани в дружеството, по които е извършван подборът на доставчиците“, е обяснението му за избора на компаниите.
Той бе запитан и защо тогава по АМ „Хемус“ и по свлачищата не е свършено почти нищо:
„За да заработи всяко едно нещо, трябва да има разрешение за строеж. Излезе ли разрешение за строеж, започват действия“.
„В момента няма напрежение в дружеството, така че всичко е нормално“.
Очевидно, досегашното „нормално“ положение в пътния сектор не подлежи на кой знае каква промяна.
Развръзка по скандала се очаква да има в Народното събрание. На Комисията по антикорупция на 10 февруари 2022 г. се предвижда да бъдат поканени да говорят както бившата шефка на “Автомагистрали” Десислава Христова, така и бившият ръководител на ключов отдел за контрол Николай Едрев.
Интересно е и кой какви приоритети има в парламента: ако за явяването на Христова настоява депутатът от ГЕРБ Маноил Манев, то за участие на Едрев настоява председателят на антикорупционната комисията Михал Камбарев от “Продължаваме промяната”.