Last news in Fakti

30 Септември, 2006 15:56 27 405 14

Audi A2

  • audi-
  • audi a2

Необходимо е грандиозно самочувствие, за да създадеш автомобил, чийто преден капак не се отваря. През 1999 г. обаче Audi стори немислимото. Тогава инголщадските конструктори обявиха плановете си да започнат продажбите на малка градска кола, достъпът до чийто двигагел и основни системи е предвиден само за механиците, а за собственика остава само да контролира нивото на маслото и водата чрез малки пробки под падащата радиаторна решетка. Подобно решение не си бе позволявал нито един производител в историята. Самонадеяният ход на Audi обаче бе само част от високотехнологичната секира, с която А2 бе призван да съсече конкуренцията в субкомпактния клас. Мъникът бе практически пълно копие на представения през 1997-а прототип Al2. Близо десет години след първата си поява пред публика той (и серийният му наследник) продължава да бъде единственото возило в този клас с изцяло алумниева каросерия и шаси.

Е, в категорията на градските минита така и не настъпи революция, но пък и в Audi нямаха за цел такава. Самата идея за "капсулованата" под предния капак механика говори за имиджовата същност на проекта. Практиката показва, че средностатистическият собственик се занимава с нещо различно от горивото, водата и маслото по колата си сам извънредно рядко. За сметка на това пък чисто маркетинговата полза от хватката със "запечатания" двигател възвести появата на елитно возило без аналог в бюджетния по презумпция субкомпактен клас.

Шест години след официалния старт на продажбите трябва да се признае, че Audi са постигнали целите си. За това свиделстват поне два факта. С първия от тях се сблъсква всеки проявил интерес към инголщадския мъник на вторичния пазар. Оказва се, че произведен през 2000 г. А2 е загубил едва около 27 на сто от цената си като нов. За сравнение, може би най-тузарският представител на компакнните минита Mercedes-Benz A-klasse на същата възраст струва поне 35% по-малко, отколкото "в магазина".

Второто доказателство за успеха на Audi има още по-висока тежест. Според статистиките на германските технически служби А2 превъзхожда чувствително като качество и надеждност не само споменатия си именит съперник от Щутгарт, а и практически всичко друго на пазара в субкомпактния клас. По данни на TUV впечатляващите 91.6% от представителите на най-малкото моделно семейство на Audi преминават свирепите инспекции без забележка от раз, докато средната цифра по този показател е около 75.8 на сто. По-сериозен атестат за способностите на инголщадци надали може да се измисли.

На фона на така оптимистичните показатели за надеждност и техническо съвършенство логично изниква въпросът защо Audi продаде толкова малко А-двойки. Отговорът му може да се търси най-вече в цената на дребосъка, която го отпраща по-скоро в категорията на А4. Мижавите продажби пък водят до ситуация, в която на вторичния пазар съществува изключително свито предлагане и съответното ниво на цените на употребяваните екземпляри. Допълнителен утежняващ факто се явява и неохотата, с която собствениците се разделят с А2. В голям процент от случаите инголщадския мъник играе роля на втора кола в гаража на заможни семейства, където не заема много място. В цената се крие и един от основните принципи, по които трябва да се избира А2 втора ръка. Потенциалният купувач би си направил неоценима услуга ако избягва нереално евтини екземпляри или поне подхожда със силни подозрения при огледа.Ласкавите оценки на специалисти и собственици все пак не бива да се приемат на сляпо. Макар и малко на брой, А2 си има някои недостатъци. На първо място сред тях следва да се отбележи изцяло алуминиевата

каросерия

Несъмнените є преимущества по отношение на теглото (40% по-ниско от стоманен аналог) и структурната здравина имат и тъмна страна. Опит в работата с "крилатия" метал имат много малко специалисти и дори най-лекият удар може да има кошмарни последствия както за джоба на собственика, така и за бъдещото физическо здраве на А-двойката. Добрата новина, разбира се, е практически вечната защита от корозия, която засяга само ауспусите на коли, карани главно в града, и то след подобаващо дълга експлоатация.

Изключителното качество на изработката поставя А2 класи над масовата продукция в субкомпактната категория, но въпреки това съществуват и няколко съвета за покупка по адрес на

салона

Макар да се явява един от най-скъпите модели от този тип на пазара или може би именно заради това, мнозина критикуват материалите в интериора. Забележките са отправени към изпълнените в светли тонове салони, които се зацапват и захабяват твърде лесно. Тъмната тапицерия и арматурно табло не изглеждат толкова ефектно, но определено понасят белезите на времето по-леко. При оглед трябва да се обърне внимание и на механизма на стъкления покрив във версиите, в които го има. Отстраняването на евентуална повреда по тази механика може да излезе твърде солено.

Съвсем в унисон с технологичния авангардизъм на А2 върви и съдържанието на моторния отсек. На разположение на купувачите са общо четири

двигателя

всеки от които заслужава внимание по един или друг параметър. Най-разпространен разбиреамо е базовият бензинов мотор с ходов обем 1.4 литра и 75 к.с. Относително скромната номинална мощност не бива да заблуждва. При сухо тегло от 895 кг инголщадският мъник не изпитва никакъв дефицит на пъргавина или скоростни качества. Във версията с 1.6-литров бензинов агрегат с директно впръскване на горивото FSi пък А2 достига над 200 км/ч и ускорява до 100 за по-малко от 10 секунди при съвсем умерен разход на гориво.

Стане ли дума за икономичност обаче, високотехнологичната модификация с трицилиндров 1.2-литров турбодизел няма равна. Неслучайно този вариант на А2 носи обозначението 3L, на колкото съответства разходът на 100 км пробег. За онези, за които нейните 61 к.с. са прекалено скромен запас, са предназначени двете версии на 1.4-литровия TDi с мощност 75 и 90 коня съответно.Независимо от избора на моторизация, бъдещият собственик трябва да се съобразява с може би единствения по-сериозен карпиз на всички двигатели, монтирани на А2. Проявява го практически цялата продукция на VAG, която е особено чувствителна към навременната смяна на ангренажните ремъци. Останалите грижи по силовата част на А-двойката се изчерпват с отговорно отношение към рутинното обслужване на смазочната система.

Абсолютно безпроблемни с едно-единствено изключение са и

скоростните кутии

Според статистиките сред малкото причини А2 да се окаже в сервиз е петстепенната автоматична трансмисия на "трилитровите" модификации. Нерядко издава непривични звуци и се "замисля" при смяна на предавките, а отстраняването на проблема може да прерастне в истински мъчение за механиците и джоба на собственика. Избягването на екземпляри с не съвсем чиста работа на автомата е повече от препоръчително.

Един от най-силните козове в ръкава на употребявано Audi A2 е състоянието на

ходовата част

и спирачките. Окачването разполага с ресурс, който очевидно надхвърля нуждите на автомобил с такива габарити и тегло. Вследствие на това "презапасяване" се постига изключително дълъг живот на всички елементи по предния и задния мост, без да се налагат компромиси с комфорта или стабилното пътно поведение. А-двойката предлага много по-рафинирана возия от стандарта за субкомпактно возило, като оставя далеч зад себе си автоматично номинирания по този параграф Mercedes-Benz.

В редки случаи, но все пак далеч по-рядко от обичайното, дефекти показва

електрическата система

Основни виновници тук са генераторът и по-точно контролерът му, който се доставя от Bosch. Спорадичните своеволия на бордовия компютър пък могат да се пратят в графата "типични болести на съвременния автомобил". Разликата е само тази, че малко модели в субкомпактния клас изобщо разполагат с такъв.

Макар да представлява един от най-качествените и надеждни автомобили на пазара, Audi А2 не е кола за всеки. Мъникът от Инголщад струва безбожно скъпо за скромно градско возило, което го превръща по-скоро в престижна играчка за половинки на заможни влюбени мъже. Свръхтехнологичната му конструкция изисква висококвалифицирана поддръжка, а и цените на резервните части си ги бива. Както вече стана дума обаче, А2 не е просто субкомпактен хечбек, а нахакан отговор на въпроса за имиджа.

Справка за модела
Audi A2 (8Z)
История
Септември 1999 Audi представя алуминиевия A2 на автосалона във Франкфурт.
Февруари 2000 Стартират продажбите на модела с 1.4-литров бензинов двигател с мощност 75 к.с.
Септември 2000 Започва монтирането на 1.4-литров трицилиндров турбодизел със 75 коня.
Юни 2001 Моторната гама се разширява с 1 191-кубиков трицилиндров TDi с мощност 61 к.с., наречен “трилитров” заради разхода си гориво на 100 километра пробег.
Май 2000 Audi модифицира каросерията, в резултат на което полезният обем на багажника нараства с 42 литра.
Юни 2002 Започва монтирането на 1.6-литров бензинов двигател с директно впръскване (FSi) и мощност 110 к.с.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
3 480 EUR
Скоростна кутия (механична)
2 480 EUR
Динамо
645 EUR
Стартер
270 EUR
Водна помпа
225 EUR
Ауспух (комплект)
220 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
160 EUR
Накладки (предни дискови)
115 EUR
Фар (комплект)
160 EUR
Преден калник
310 EUR
Цените са за оригинални резервни части
/без ДДС/ за модел Audi A2 1.4
/75 к. с./, произведен през 2000 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА Audi A2 (8Z)
Модел
Врати
кВ/к.с.
Нов
2004
2003
2002
2001
2000
Audi A2 1.4
5
55/75
17 000
11 650
10 450
9 400
8 400
7 700
Audi A2 1.6 FSi
5
81/110
19 300
13 100
11 700
10 450
-
-
Audi A2 1.2 TDi (3L)
5
45/61
19 000
12 800
11 400
10 100
9 100
-
Audi A2 1.2 TDi (3L) (D4) EU4
5
45/61
19 000
13 200
11 850
10 550
9 550
-
Audi A2 1.4 TDi
5
55/75
18 700
13 250
11 900
10 750
9 550
8 700
Audi A2 1.4 TDi
5
66/90
19 600
13 850
12 400
-
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



Audi A2 (8Z)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Audi A2 (8Z)
Работен обем
1 191-1 598 куб. см
Мощност

61-110 к. с.

Максимална скорост
168-202 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.9-9.8 сек.
Mercedes-Benz A-klasse (W168)
Работен обем
1 397-2 100 куб. см
Мощност

60-140 к. с.

Максимална скорост
150-203 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
18.8-8.2 сек.
Opel Meriva (X01)
Работен обем
1 248-1 796 куб. см
Мощност

75-125 к. с.

Максимална скорост
157-192 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
17.8-11.3 сек.
Ford Fusion (JU2)
Работен обем
1 242-1 596 куб. см
Мощност

68-100 к. с.

Максимална скорост
158-178 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
15.5-10.9 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 elizavet

    4 0 Отговор
    v germania se namirat za 4500 - 5000 evro .
  • 2 боян

    4 1 Отговор
    Невероятен автомобил! Актуален и авангарден и в днешно време!
    Автомобил,който,сигурен съм и след десет години ще бъде №1 в своя клас. Визия,комфорт,разход на гориво -Ауди изпревари конкурентите си с 10 години!
  • 3 БамБам

    1 0 Отговор
    Той,че е с авангарден дизайн е Да,ама дали е много здрав ЕДВАЛИ.Един приятел(загина в инцидент с мотор)имаше Ауди 90 2.3 20 винтила КУАТРО,купи си го през 1998г. на 9 години и от тогава лудо експлоатиране по магистралите и дори горите,16 години колата не мръдна не полагаше и елементарни поддръжки по нея и го надживя.В момента я кара баща му и той я не жали.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Servicedaa

    0 1 Отговор
    удалите,пожалуйста! .


    [email protected]
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Antonioqwt

    0 1 Отговор
    удалите,пожалуйста! .


    [email protected]
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.