Възможността да се разхождаш виртуално из столицата и по-големите градове на България, както и в най-големите зимни и летни ваканционни курорти, е не само средство да задоволиш любопитството си, но може да се използва и за професионални цели. Една от тях, безспорно е сферата на посредническите услуги при покупко-продажба или отдаване под наем на жилище, магазин, парцел.
На запад подобна функционалност пести много време на брокера. Клиентът се обажда, посредникът посочва точният адрес и първият може, седейки на фотьойла, да разгледа на спокойствие как изглежда сградата отвън, на какво разстояние от нея има аптека, хранителни стоки, спирка на градския транспорт и много друга информация, на базата на която да прецени дали въпросния имот представлява интерес за него.
Неминуемо подобна интерактивна услуга ще предифинира брокерската професия. „От разводачи по огледи, брокерите ще трябва да станат консултанти или... да сменят професията. Не случайни в „Адрес” брокерът е наречен „консултант недвижими имоти” и всички са снабдени с модерни смартфони”, коментира за Факти.бг Георги Павлов, изпълнителен директор на агенция „Адрес”. Въпросите, на които консултантът вече ще трябва да дава отговори, ще са свързани с това: Какъв апартамент ми е нужен днес? А след 5-10 години? Как да го намеря? За какво да гледам внимателно? Как да се уверя коя е справедливата цена в момента?
Google Street View е функционалност, която от доста време се ползва от западните агенции за недвижими имоти. „В България обаче, тя няма да бъде толкова приложима в сферата на недвижимите имоти, поради спецификата на родния пазар и начинът, по който се работи в тази сфера”, казва Деница Георгиева, PR и HR на агенция „Явлена”. В САЩ брокерът може спокойно да изпрати точния адрес на имота, Street view, може дори да прати свой колега от друга агенция да го покаже. „У нас това няма как да стане, тъй като в масовия случай един и същи имот се предлага от няколко агенции. Единствено когато посредникът разполага с изключителни права за предлагане на съответния имот (т.е. само и единствено той да го рекламира и да работи със съответния клиент), може да си позволи да борави с точния адрес на имота в публичното пространство. Това съответно е и случаят, когато може да се използва Street view като функционалност в полза на продажбата, респективно отдаването под наем на съответен имот”, обясняват от „Явлена”.
„Google Street View ще може да се ползва в по-голяма степен, когато клиентите започнат по-често да подписват ексклузивни договори. Тогава се работи много по-спокойно, защото доверието между двете страни е много по-голямо и свободата на брокера да представи пред купувача информацията е много по-голяма”, казва Ирена Перфанова, президент на FIABCI България. Безспорно, наличието на допълнителна визуализация засилва вниманието на клиента, но съществува и риск клиентът да не хареса на снимка нещо и да пропусне шанс да види имота.
Посредством Google Street View може виртуално да се разходите не само по улиците на София и по-големите български градове, но и да посетите най-известните зимни и летни ваканционни курорти. Това безспорно е плюс за чуждестранните инвеститори, които на база на услугата могат да преценят дали си заслужава да отделят време и средства, за да осъществят оглед на място, след като са харесали даден имот. „След 2008 г. чуждестранните инвеститори много внимават преди да вложат парите си някъде. Времената, в които се купуваше „по картинка“ отминаха. Услугата на Google Street View би била полезна, едва след като чужденецът е взел решение за покупка и иска предварително да се ориентира къде се намира, от какво е заобиколен и как изглежда имотът, който е избрал да закупи”, казва Георгиева.
До каква степен Google Street View ще повлияе върху комуникацията между брокер и потенциален купувач и дали ще е в ущърб на някоя от страните ще покаже времето. Едно е ясно, с навлизането на повече интернет технологии ще се променят и правилата в бранша.