„Най-ниска цена“, предлагана от Booking, ощетява потребителите

8 Август, 2025 09:47, обновена 8 Август, 2025 10:14 2 210 11

  • booking.com-
  • казус-
  • най-ниска цена-
  • габриела руменова-
  • коментар

Нарушаването на конкурентното право засяга и правата на потребителите, защото води до стестняване на избора им

„Най-ниска цена“, предлагана от Booking, ощетява потребителите - 1

Налага се казусът с клаузата „най-ниска цена“ на платформата за резервации Booking да бъде дискутиран и за да се онагледи сложността в някои случаи да се намери баланс между правата, задълженията и интересите на всяка от страните – платформата, хотелите и потребителите, и то при спазване на действащото законодателство.

Коментарът е на създателя на онлайн платформата "Ние потребителите" Габриела Руменова по повод заведения колективен иск срещу Booking за обезщетения за причинените загуби от действието на т.нар. клаузи за паритет на цените в периода 2006 г. – 2024 г.

Нарушаването на конкурентното право засяга и правата на потребителите, защото води до стестняване на избора им.

„Да речем, че подобна платформа дава възможност на клиентите да се ориентират чрез оставените там ревюта за качеството на услугата. Ако тази платформа, по силата на действието на такава клауза между нея и доставчика на услугата, е предлагала по-ниски цени от всички възможни места, на които могат да бъдат намерени точно тези стаи, и в следващия момент мястото за настаняване започне да предлага тази услуга на по-ниски цени по своите канали или през други платформи, може да се окаже, че потребителите вече не резервират през тази платформа и всички оставени отзиви са били валидни за миналия период. В случай че условията вече са се променили, потребителите могат да бъдат заблудени за актуалното състояние на услугата и оценките да не са им добър ориентир.“, даде пример тя.

От друга страна, ако хотелите предлагат по-добри цени, платформата е възможно да не получи справедливо възнаграждение за предоставените от нея услуги. Същевременно, държави като Италия, Франция, Австрия, Белгия са забранили със закон клаузи за паритет на цените и въпреки това въпросната платформа е оцеляла на тези пазари. Т.е. такава клауза не е необходима за просъществуването на платформата като икономически субект, както се отбелязва в решението на Съда на Европейския съюз по казуса.

От трета страна, обаче, клаузата „най-добра цена“ може да даде такава преднина на Booking, с която тя да измести по-малки платформи или да не допусне навлизането на нови.

Именно затова казусът е много интересен – търси се балансът потребителите да имат по-голям избор и да се запази принципът на лоялната конкуренция.

Спорът за клаузата „най-добра цена“ има дълга история. Началото е през 2006 г., когато Booking навлиза на германския пазар. Федералната служба за защита на конкуренцията в Германия излиза с две последователни решения – през 2013 г. и през 2015 г., че клаузата противоречи на забраната на картелите в правото на Европейския съюз и на германското право и разпорежда да се преустанови използването и. Висшият областен съд в Дюселдорф приема, че клаузата несъмнено ограничава конкуренцията, но не може да се счита за противоречаща на забраната на картелите. Окончателен край на спора не само за Германия, но и за целия ЕС слага влизането в сила през 2024 г. на Законодателният акт за цифровите пазари, която забранява клауси за паритет на цените.

Всичко това води до завеждането на колективен иск, чрез който засегнатите от действието на тази клауза места за настаняване да си върнат до 30% от сумите за комисионни към платформата и лихвите върху тях. Зад инициативата стоят Асоциацията на хотелите, ресторантите и кафенетата в Европа, както и подкрепилите я до момента 30 браншови организации в различни държави. Всеки собственик на туристически обект със споразумение с Booking с такава клауза в периода 2006 г. - 2024 г. може да се присъедини към колективния иск до 29 август – без разходи, посредством специално създадена платформа.

Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите в imot.bg


Поставете оценка:
Оценка 1.4 от 8 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сзо

    8 1 Отговор
    Абе да им сложат таван на надценката и готово. Да питат Теменужка как става
  • 2 Аз Кочо

    10 5 Отговор
    Букинг, ербнб, продавачи, брокери, строители всичките ви ощетяват ов це!

    Не можете ли да разберете че ви правят на глупаци! Спрете да плащате смешните цени които ви искат и ще разберете как работи всеки един пазар. Принципът е еднакъв за всички пазари!

    Коментиран от #4, #5

  • 3 Любознателен

    12 0 Отговор
    E, добре де, нали живеем и работим в условията на пазарна икономика. Никой не задължава хотелите да сключват договори с букинг. Като са такива тарикати, нека си продават директно или през други платформи.
  • 4 Амадо

    3 4 Отговор

    До коментар #2 от "Аз Кочо":

    Нееее, не спирайте да теглите кредити и да купувате, аз купих скъпо и ме мога да загубя пари.
    Цените трябва да растат за да не съм вътрееееее
  • 5 Гост

    3 5 Отговор

    До коментар #2 от "Аз Кочо":

    Седи си на село

    Коментиран от #6

  • 6 Един друг

    5 1 Отговор

    До коментар #5 от "Гост":

    И на село цените са смешни като у градо у който ти доде преди 3.години за да видиш що е туй чудо наречено метро

    Коментиран от #10, #11

  • 7 тук там травълър

    9 0 Отговор
    Има координирана атака на хотелиери срещу букинг и този черен ПР е част от нея!
    Нямам нищо общо с тях освен, като клиент понякога, но не може да не ми прави впечатление, това което се случва от няколко дена! Писах го вече, но пак накратко, хотелиерите на които не им изнася да си наемат добри мениджъри маркетолози и рекламни специалисти, да им плащат огромни заплати, да си купят и подържат качествен софтуер за резервации и т. н. и да си действат сами! Не са длъжни да сключвст договр с букинг!
    Клиентите са свободни да си резервират откъдето искат и никой не ги принуждава да е от букинг, така че в тази част статията е манипулативна!
  • 8 Васко

    1 2 Отговор
    Да ви "светна" за някои неща от кухнята. Букинг имат значителен превес над всички канали за резервация. Освен това Агода е свързан на Букинг, също и Трип адвайзър. Това силно изкривява пазара с резервации. Също така отвориш ли сайта на някоя ниско тарифна авиокомпания автоматично зареждаш и Букинг. Това вече не е пазарно. А относно прецизността на отзивите давам пример. Малък крайпътен хотел на границата между две населени места на оживен път. Всичко е много добре според отзивите, единствените лоши оценки са за местоположението- бил далече от центъра. Ами това е крайпътен хотел, като искате центъра идете в центъра на града. Там има други хотели. Толкова за отзивите. А най-ниската цена.... винаги се обаждайте на рецепция и любезно попитайте. Ще се изненадате какви възможности има администратора. По голяма стая? По добра гледка? Някои платени услуги да станат безплатни? Бъдете любезни, а защо не и щедри и ще видите резултата.

    Коментиран от #9

  • 9 тук там травълър

    3 0 Отговор

    До коментар #8 от "Васко":

    Да обобщим, това което си написал ползваш букинг за да откриеш подходящ хотел, по информация, снимки, локация, отзиви и после търсиш начин да ги прескочиш за по добра "сделка"! Ето за това е този "паритет на цените", които искат букинг за да не ги прескачат толкова лесно, защото за да видиш този хотел те са вложили, пари, много труд, през годините, мениджмънт и каквото се сетиш!
    Пак казвам хотели, които се считат за ощетени да не сключват договори с букинг, а да финансират и свършат всичката тази работа погоре сами и да стигнат до клиентите, като теб!
    Пак подчертавам нямам общо с букинг, изобщо с бранша, но мразя манипулации!
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.