Привърженици на теорията на конспирацията обявиха, че са открили доказателство за пътуване във времето на картина от 30-те години на миналия век на художника Умберто Романо, съобщи британският Sun.
На една от шестте фрески в сградата на главната поща в град Спрингфийлд в американския щат Масачузетс е изобразено пристигането през 1620 г. на първите заселници там. В центъра е британският мореплавател, покорител на нови земи и търговец на кожи Уилям Пинчън, заобиколен от коренни жители на Америка, обитаващи местността. Ползватели на глобалната мрежа са забелязали, че един от индианците държи в ръце предмет, който поразително прилича на устройство от XXI век – смартфон. Най-наблюдателните онлайн детективи дори твърдят, че са разпознали в него един от моделите на Apple, което показвало, че пътешественици във времето са пренесли съвременните технологии в миналото. Художникът Умберто Романо умира през 1982 г., четвърт век преди някой да е чул за iPhone. Стенописът не е променян от 1937 г., когато е бил нарисуван.
Експертът по изкуство Брайън Андерсън предполага нещо по-банално: че в ръцете на коренния жител е огледало – вещ, с каквито колонизаторите са печелели доверието и благоразположението на местните. „Начинът, по който човекът го държи, ако той наистина гледа собственото си лице, отразяващо се в него, безусловно има смисъл“, коментира Андерсън, предава в. "Сега".
Това не е единственият подобен случай. Ценители на изобразителното изкуство бяха озадачени от друго „пътуване във времето“, забелязвайки момиче да държи iPhone на картина от 60-те години на XIX век. То изглежда погълнато от предмета, който държи с двете си ръце, докато върви по селска пътека в платното „Очакваната“ от Фердинанд Георг Валдмюлер. Специалисти отново предлагат по-правдоподобно обяснение. Питър Ръсел, чието наблюдение предизвика конспирацията, заявява пред изданието VICE: „Това, което ме поразява най-много, е колко много промяната в технологията е променила тълкуването на картината и по някакъв начин е използвала целия ѝ контекст. През 1850 или 1860 г. всеки зрител би разпознал предмета, в който е съсредоточено момичето, като песнопойка или молитвеник. Днес никой не може да не забележи приликата с тийнейджърка, погълната от социалните медии на своя смартфон“, казва Ръсел.
И друг път модерни реалии са забелязвани в картини на няколко века. Посетители на Националната галерия в Лондон откриват логото на емблематична марка за спортни стоки в почти 400-годишна творба. Портретът, дело на холандския майстор Фердинанд Бол, изобразява тържествено изглеждащо осемгодишно момче, което държи бокал. Но при по-внимателно вглеждане може да се види логото на Nike върху обувките на младежа. Картината, за която се смята, че е нарисувана през 1650 г., предхожда създаването на американската марка с около три века. От изданието се шегуват, че невръстният модел или се е докопал до първия чифт маратонки Nike, произведени някога, или той всъщност е пътешественик във времето…