Отидете към основна версия

2 222 0

БГ филми, започнати преди 5 години, все още не са завършени

  • павел васев-
  • националния филмов център-
  • директор-
  • конкурс-
  • скандали-
  • субсидия-
  • филми

Павел Васев няма да се бори на конкурса за титулярен шеф на Националния филмов център

Павел Васев
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Точно преди 10 дни доскорошният топ-мениджър на Народния театър „Иван Вазов“ Павел Васев бе назначен от министъра на културата Вежди Рашидов за временен шеф на Националния филмов център, след като Комисията за избор на изпълнителен директор не излъчи победител в проведения конкурс. На него се явиха четирима кандидати, сред които и досегашният титуляр на поста Георги Чолаков, но никой от тях не събра необходимия минимум точки, за да седне на ветровитото кресло.

През последната година (а и не само) филмопроизводството се открои като един от най-скандалните ресори в културата: с трусове в Комисията по игрално кино след „преписани“ мотиви за оценка на проектите от конкурсна сесия, с блокиране на резултатите й от съдебно дело, заведено от участник в нея – младата Росица Караджова, за нарушения, свързани с конфликт на интереси, с искане и хвърляне на оставки, с обвинения, че не най-стойностните проекти, а обичайните заподозрени печелят субсидия за реализиране на филм... От Факти.бг потърсихме мнението на новия временен директор на НФЦ по тези невралгични теми.

Г-н Васев, преди десетина дни вие поехте временно Националния филмов център, след като години наред управлявахте успешно театри – първо Сатиричния, а доскоро и Народния. Проблемите на киното по-малкото или „по-голямото зло“ са в сравнение с тези в сценичните изкуства?

Във всички случаи е по-сложно, отколкото в театъра. Първо, обемът средства, който държавата отделя за кино, е значително по-голям и по-трудно се управлява. Второ, броят филми в продукция и всичко друго, за което може да се преговаря на тази територия, е значително повече. Не може да има сравнение. В киното държавната подкрепа възлиза на 13 милиона, докато театърът борави с два и половина.

Пословични са вече скандалите в гилдията при разпределяне на държавните субсидии за кино. Ще успеете ли със своя опит и действия да промените сегашната ситуация, в която конкурсните сесии са юридически уязвими заради нередности, а мнозина са недоволни, че определени автори редовно са облагодетелствани от тях?

Брожения вероятно ще има винаги. Много е трудно от един човек да произлизат такъв вид решения, но общо-взето, цялата филмова общност се стреми да придвижи нещата напред, за да стигнат те до едно разумно равнище. Няма как това да стане само с действията на изпълнителния директор – то трябва да стане с усилията на всички: на Националния съвет за кино, на художествените комисии, на Съюза на филмовите дейци.

Кои ще са приоритетите във вашия временен мандат?

Първият ще бъде преодоляването на всички проблеми, които в последните години не са намирали своето решение, тоест – това, което по някакви причини е изостанало. Има филмови продукции, които са започнали да се снимат примерно през 2011-а, 2012-а или 2013-а година и още не са завършени... След това задължително ще има промени в Устройствения правилник, които трябва да регулират нещата от гледна точка на практиката на отпускането на средствата за кинопроизводство. И трето, разбира се, са усилията в посока на увеличаването на броя на киносалоните и създаването на Националния фонд кино.

Вие самият ще се явите ли на конкурса за титулярен изпълнителен директор на НФЦ?

Не, аз съм само до провеждането на конкурс и по никакъв начин няма да участвам в него. Министерството на културата трябва да реши кога ще го насрочи.

„Пуснати“ ли са вече парите за реализирането на филмите, класирани начело при последната сесия, които бяха спрени поради заведено дело за нарушения при процедурите по оценяване и финансиране на филмовите проекти?

В момента, в който аз влязох в НФЦ, този проблем беше преодолян. Съдът се е произнесъл по въпроса, дал е съответното определение – независимо че решението на съда е обжалвано от Продуцентска къща „Армаган“ на по-горна инстанция, то не спира изпълнението на тези договори, които трябва да се сключат. А от заповедта на изпълнителния директор следва съответните филмови проекти, класирани на първите 5 места ("Извън пътя" на Николай Волев, "Шекспир като име на улица" на Валери Йорданов, "Рибена кост" на Драгомир Шолев и още два – б.ред.) да се явят на бюджетна комисия, като след одобрението на бюджета за всяка една от тях, се сключат договори. Това беше спряно поради делото и тепърва предстои да се направи.

Ще можем ли в обозримо бъдеще да говорим за начало на реализацията на някой от тези проекти?

Те трябва да се явят на бюджетна комисия, за да представят финансовия си план със съответните периоди и да се определят и периодите за получаване на траншовете, на които са разпределени средствата от държавната субсидия. Всяка една бъдеща филмова продукция, в зависимост от своята готовност, се явява на такава финансова комисия, каквато има всеки месец. Ако са готови за сесията през апрлил - ще се явят през април, други ако са готови за сесията през май – ще се явят през май, трети – на сесията през септември... Това зависи от всяка една филмова продукция.

Павел Васев е роден на 15 април 1951 г. Завършил е ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“. В богата си професионална кариера е работил като режисьор в различни театри, бил е директор на СТФ „Екран“, частен филмов продуцент, зам.-министър на културата, председател на Съюза на българските филмови дейци, директор на Сатиричния театър. Преди няколко месеца той се пенсионира на поста директор на Народния театър „Иван Вазов“, след което стана съветник на Вежди Рашидов по международна културна политика и координация на дейностите на българските културни институти в Европейския съюз.

Павел Васев

директор на НФЦ

 

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини