Отидете към основна версия

6 780 15

Диана Русинова за Искърското дефиле пред ФАКТИ: Преди години беше извършен ремонт, а пътят вече е в кръпки

  • искърско дефиле-
  • своге-
  • пътища-
  • пътна безопасност-
  • диана русинова-
  • агенция пътна инфраструктура-
  • апи-
  • европейски център за транспортни политики

"АПИ няма специално обособен бюджет, който да се изразходва само за мерки и средства за повишаване на пътната безопасност", каза Русинова

Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

На 21 септември катастрофа в Искърското дефиле отне живота на жена. В катастрофата бяха ранени и трима души. Инцидентът се е случи малко след 18:00 часа в района на село Реброво.

От ФАКТИ се свързахме с Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики за коментар относно тази катастрофа, за безопасността на този път. Припомняме, че в момента заради ремонт на пътя Ботевград - Мездра, част от тежкотоварният трафик е пренасочен през Искърското дефиле. Разговора ни с Диана Русинова четете в следващите редове:

- Г-жо Русинова, пътят през Искърското дефиле безопасен ли е за преминаване на тежкотоварни автомобили?

- Този път не е безопасен. Той не е безопасен, според мен, за преминаване на каквито и да е било автомобили. Множеството пътни инциденти, които се случват абсолютно го доказват.

- Какво е отношението Ви към катастрофата, която се случи в понеделник?

- Разследващите ще кажат чия е вината. Твърди се, че на някой от водачите му е станало лошо и той е навлязъл в лентата за насрещно движение. Допускам, че е възможно да е така. Имайте предвид обаче, че аз вчера пътувах по този път и там има множество еластични огради или мантинели, знаци, които са ударени, завъртени нанякъде, липсващи знаци, непочистени канавки, храсти – целият път е обрасъл отново в храсти. Преди години беше извършен ремонт, а пътят вече е целият в кръпки, нови дупки са се показали, което говори за не особено високо качество на извършеното.

Отделно пък много сериозен проблем е, че има съоръжения, например мостови, които имат поставени обезопасителни системи, но те не са маркирани. В един момент през нощта, когато има някакво стеснение на платното за движение, вие по никакъв начин не сте информирани за него и ако за първи път минавате, вие няма как да знаете, че там евентуално има някаква опасност.

Пътят е рисков. Може би за един водач с много дълги години опит, с голям стаж няма да е проблем да пътува, въпреки че не е сигурно, но ние сме длъжни, когато правим инфраструктура, да я конструираме така, че дори и най-неопитният шофьор да се чувства сигурен. Ясно е, че опитният шофьор ще се оправи във всякакви условия. Въпросът е какво прави един водач, който няма необходимия опит и на какво го обричаме, когато неговата единствена вина е, че е млад шофьор.

От друга страна, аз разбирам защо АПИ донякъде неглижира подобни отсечки. Имайте предвид, че за поддръжката на подобни пътища се изисква сериозен финансов ресурс. Оказа се - след запитване на Европейския център за транспортни политики по Закона за достъп до обществена информация, че АПИ няма специално обособен бюджет, който да се изразходва само за мерки и средства за повишаване на пътната безопасност. Те имат бюджет за текущ ремонт и поддръжка, имат бюджет за смяна на обезопасителни системи, ако са повредени, но нямат никакъв бюджет да се прилагат нови съвременни мерки за пътна безопасност.

- Затова има и предложение за такъв бюджет, нали така?

- Все още не сме го внесли официално. Аз ще използвам случая, за да поканя целия неправителствен сектор в България да се обедини около това предложение и да предложи на правителството да се създаде специален бюджет, който да се даде на АПИ, за да го прилагат всяка година за такива пътища като този по Искърското дефиле, но не за текущи ремонти – оправяне на асфалт и смяна на пет мантинели, а да се използва целенасочено и само за съвременни мерки и методи за пътна безопасност.

Те могат да бъдат много от много широк спектър, най-различни неща и към всеки случай индивидуално. Ето един пример - катастрофата в Крън миналата година по това време. Там загинаха шест човека. Това е на пътя Русе – Маказа. Там ние изработихме – аз лично, един доклад и дадохме предложение да се направи кръгово кръстовище като мярка за намаляване на скоростта и повишаване на пътната безопасност. Освен шестте човека тогава, преди това 27 други са загинали на същото това място назад в годините.

От АПИ не могат да го реализират, защото те нямат бюджет за такова нещо, те нямат бюджет за тази мярка за пътна безопасност. Ние няма как да очакваме от тях да реализират нещо, за което те нямат възможност да платят.

- Какво смятате, като експерт, че може да се направи спешно за този път по Искърското дефиле?

- Това, което аз препоръчвам на държавата и на агенцията е да се направи целенасочена инспекция по пътна безопасност по модел на директивата на Европейския съюз. Не одит по пътна безопасност, защото пътят нито е във фаза рехабилитация или основен ремонт, нито е във фаза проектиране. Това е съществуващ път, който вече е въведен в експлоатация. Имаме повишен риск от пътнотранспортен травматизъм, имаме обществено мнение, което смята, че пътят е опасен – не говоря за моето лично мнение като експерт, аз говоря за усещането на хората.

Когато ги имаме всички тези фактори, събрани в едно, следва наистина да се извърши такава целенасочена инспекция. Пак казвам – трябва да се прави разлика между одит по пътна безопасност, който е един от инструментите и целенасочената инспекция по пътна безопасност. Едното няма нищо общо с другото. Едното се извършва от одитори, другото се извършва от инспектори. Пътните одитори могат, разбира се, да бъдат и инспектори, ако се квалифицират за това нещо.

- Преди години на този път стана голямата катастрофа край Своге с 20 жертви, по-късно беше установено, че има проблем с горния слой на асфалта – тези проблеми дали ги има и по продължението на пътя?

- Аз съм човекът, който ръководеше екипа тогава. По мое предложение и по мое настояване – аз тогава бях в Института за пътна безопасност, ние създадохме екип, който да направи независима оценка на пътните условия. Ние изготвихме тази оценка с 11 констатации. Тогава цялата държава работеше срещу този екип, за да докаже, че ние сме некадърни и некомпетентни, но така стана накрая, че Прокуратурата потвърди всички 11 извода, които направихме ние. Друг е въпросът кой какви мерки взе в последствие.

Факт е, че при извършването на ремонт на този път са правени изключително сериозни компромиси с качеството – не само там, където стана катастрофата, а по целия път. Това нещо сега е показателно, то е факт и се вижда много ясно. Когато вие се разходите там - по самия път, ще видите на много места как асфалтът вече е кърпен, как освен че е кърпен, той вече е компрометиран. Той не може да бъде в експлоатация от 2016 година, а през 2020 вече да е в такова състояние и няколко пъти да е правен ремонт на ремонта.

Ако направим един задълбочен анализ на цялата отсечка – говоря за тази инспекция, която в началото на разговора споменах, тогава най-вероятно ще излязат и много други проблеми, за които в момента просто не си даваме сметка.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 17 гласа.

Свързани новини