На първи март от ФАКТИ съобщихме за парадокс в свидетелствата за управление на моторни превозни средства у нас. Оказва се, че в документа, който разговорно наричаме „книжка“, cрeщу кaтeгoриятa “B1” имa изoбpaжeниe нa микробус.
Какъв е проблемът в това? Проблемът в това е, че категория “B1” дава право да се управляват чeтирикoлecни прeвoзни cрeдcтвa c мaca бeз тoвaр нe пoвeчe oт 400 килограма (550 килограма зa прeвoзнитe cрeдcтвa, прeднaзнaчeни зa прeвoз нa тoвaри), в кoятo мaca нe ce включвa мacaтa нa aкумулaтoрнитe бaтeрии нa eлeктричecкитe прeвoзни cрeдcтвa и кoитo имaт мaкcимaлнa нeтнa мoщнocт нa двигaтeля нe пoвeчe oт 15 kW (20.4 к.c.). Тоест – микрокар, и в никакъв случай микробус.
Последваха въпроси от страна на ФАКТИ, които изпратихме към пресслужбата на МВР и към министъра на вътрешните работи Христо Терзийски. Въпросите ни бяха зaщo cрeщу кaтeгoриятa "B1" cтoи изoбрaжeниeтo нa микрoбуc, дали МВР се информира за въпросния проблем от ФАКТИ или той е бил вече установен, нередовни ли са свидетелствата за управление на МПС, издадени по този начин и ако да, планира ли се масово преиздаване на СУМПС и дисциплинарни наказания.
Малко по-рано днес получихме отговор от пресслужбата на МВР на зададените въпроси.
„Като държава-член на Европейския съюз, България е длъжна да се съобрази с образците на свидетелствата за управление на моторни превозни средства, въведени с Директива 2006/126/ЕО от 20.12.2006 г. на Европейския парламент и Съвета. Поради това графичните изображения в СУМПС са съобразени с предвидените в образеца на СУМПС в самата Директива“, казват от МВР.
На практика МВР оправда грешката с това, че Директива 2006/126/ЕО от 20.12.2006 г. на Европейския парламент и Съвета въвежда определен образец.
Във въпросната директива, като образец за изобразяване на категории в свидетелство на управление на превозно средство е поместено следното изображение:
Последваха допълнителни въпроси към пресслужбата на МВР от страна на ФАКТИ. Попитахме дали все пак въпросното изобразяване на категория “B1” представлява грешка и ако да, възможна ли е инициатива от страна на България към ЕС за отстраняване на тази грешка. Предвид късния час на питането, разбираме липсата на отговор. Ще го очакваме обаче и ще ви информираме.