Отидете към основна версия

6 860 35

Адв. Величков за ФАКТИ: Според мен е разработен детайлен сценарий освобождаването на Гешев да не се разглежда до лятото

  • адв. велислав величков-
  • инициатива правосъдие за всеки-
  • главен прокурор-
  • иван гешев-
  • правосъдие-
  • съдебна реформа-
  • всс-
  • висш съдебен съвет

"Сложната икономическа и политическа ситуация, свързана с войната в Украйна, не може да бъде оправдание да се спре изпълнението на всички други задачи. Не се ли случи съдебната реформа в обозрим срок, се страхувам, че тези управляващи ще бъдат сменени", посочи той

Снимка: ФАКТИ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

“Според мен започват процедурни хватки, за да не се стигне до разглеждане по същество на искането на правосъдния министър и на бившия правосъден министър в близките месеци”.

Това посочи адв. Велислав Величков, председател на Инициатива “Правосъдие за всеки” в интервю за ФАКТИ. Повод за думите и разговора беше решението на Висшия съдебен съвет (ВСС) да отхвърли разглеждането на искането на министъра на правосъдието Надежда Йорданова за прекратяване мандата на главния прокурор до изготвяне на процедурни правила за това.

Въпросното решение беше взето в четвъртък - 10 март, като самото искане на министър Йорданова беше внесено по-рано през март т.г. Внасянето на искането стана възможно след като Конституционният съд постанови, че правосъдният министър има правомощие да предлага освобождаването на главния прокурор - правомощие, което беше оспорено от представители на ВСС, които отхвърлиха предходното подобно искане именно с този мотив. Искане за освобождаване на Иван Гешев от поста главен прокурор направи проф. Янаки Стоилов като служебен министър на правосъдието миналото лято.

“Според мен има разработен детайлен сценарий как искането за освобождаване на Иван Гешев да не се разглежда до лятото. Първото е изработването на правила. Тук стои въпросът имаше ли правила за избора на Иван Гешев като главен прокурор, че да трябва да има правила за разглеждане на искането за неговото освобождаване. Какво значи правила? Имаме ясен текст в Закона за съдебната власт, има внесено мотивирано искане, съответно трябва да се прецени дали по това искане трябва да се правят допълнителни проверки и ако да, от кой помощен орган на ВСС - от Правната или от Етичната комисия, съответно Иван Гешев, по свое желание, да даде обяснение и да се пристъпи към гласуване. Много ми е интересно какви толкова ще се тези правила за тази толкова елементарна и просто уредена в закона процедура.

Вторият момент, след настоящото отлагане до написване на правила, ще бъде искане за съединяване на исканията на двамата министри - на Надежда Йорданова и на Янаки Стоилов, в едно общо, така че да се затрудни максимално работата, защото когато исканията се обединят, ще има много повече проверки. Освен това, ще се тръгне в посоката проверката да е за дисциплинарни нарушения. Важно е да бъде разграничено, че искането на министър Йорданова е по текста от Конституцията за уронване престижа на съдебната власт или за системно неизпълнение на служебните задължения, докато искането на министър Стоилов е по-скоро за данни за извършени дисциплинарни нарушения чрез избирателни действия и бездействия на главния прокурор. Обединяването на двете искания в едно според мен по закон въобще не трябва да се прави, тъй като основанията им са различни и трябва да се разгледат отделно едно от друго. Освен това, обединяването им ще даде възможност за изключително дълго бавене, а вероятно част от въпросите, касаещи дисциплинарни простъпки, ще бъдат отнесени в Инспектора към ВСС. За Инспектората, освен че е с изтекъл мандат от близо 2 години, е известно още, че не работи. Това ще отложи нещата във времето - може би до лятната ваканция на ВСС, когато със сигурност ще са започнали изборите на съдийска и прокурорска колегия чрез прекия избор на съдии, прокурори и следователи.

Ако се тръгне по този сценарий в самия край на мандата на ВСС, до реално гласуване ще се стигне чак септември месец - това е моята прогноза. Целта ще бъде ВСС да отхвърли двете искания, така че те да не могат да бъдат разглеждани отново от следващия състав на ВСС. Така ще трябва да бъде внесено ново искане със съвсем различни основания”, обясни адв. Величков.

“Според мен целта на конституционния законодател е била много ясна и точна - ако един главен прокурор не си върши работата, независимо дали с бездействия или с избирателни действия, ако той затруднява правосъдието, ако не изпълнява служебните си задължения и така блокира работата на държавното обвинение, ако си позволява действия и изявления, с които уронва престижа на съдебната власт, като например прави изявления с политически характер, нямащи общо с правото, или пък, когато обвинява без основание определени лица, така че едва ли не да произнася в публичното пространство присъди, преди още съдът да се е занимал, той да може да бъде бързо отстранен от длъжност, за да може да бъде избран нов главен прокурор и да се нормализира работата на прокуратурата”, допълни той.

“Целта на законодателя не е била да се играе пинг-понг и мач с няколко полувремена, както направи Висшият съдебен съвет с предходното искане и може би и с настоящето, така че главният прокурор да остане на поста си две години след внасянето на искане. След като ВСС вече веднъж се опита да бламира Конституцията с необоснованото отхвърляне на искането на министър Стоилов с глупавото обяснение, че искането е противоконституционно, Конституционният съд даде оценка Слаб 2 на тези юридически мотиви на ВСС. Не трябва да се позволява сега същите хора отново да се гаврят с правото, използвайки подзаконови процедури, за да не се произнесат по съвършено ясно искане”, категоричен беше адв. Величков.

“Това е моето мнение - ВСС ще се опита да не се произнесе. Ако и след 24 март - когато е срокът за писането на правила, бавенето продължи, това ще бъде откровена подигравка със закона и с решението на Конституционния съд. Какво ще прави Народното събрание, ако види, че ВСС се подиграва със закона, това трябва да реши самото Народно събрание. При всяко положение, в една парламентарна република Народното събрание не трябва да допуска един човек или една институция да блокира работата на цялата съдебна власт”, посочи той и допълни:

“Ако Народното събрание види, че има очевидни опити този въпрос да се отлага до самия край на мандата на сегашния напълно компрометиран състав на ВСС, то съдебната власт трябва да се освободи от некомпетентността и от неглижирането на проблемите на правосъдието. На практика съдебната система в момента до голяма степен е блокирана заради поведението на Висшия съдебен съвет”.

“Хубаво е, че ограничиха писането на правила със срок. На 24 март, когато този срок изтече, разглеждането по същество на искането на министър Йорданова трябва да започне. Съвсем отделно от това трябва да започне разглеждането на искането на министър Стоилов, тъй като те не са на едни и същи основания. Ако разглеждането започне бързо и се стигне до бързо обсъждане и гласуване, значи всичко е наред. Воля на ВСС е, след преценка на фактите и обстоятелствата, да каже налице ли са основанията за прекратяване на мандата или не са. Тупането на топката и бавенето обаче ще означава, че ВСС се опитва да разиграва цялата държава в интерес на една личност. Тази личност обаче е на много важен пост - главен прокурор на държавата”, каза още адв. Величков.

Попитан дали вижда забавяне в реформирането на правосъдната система, предвид факта, че все още не са закрити специализираните съдилища и прокуратури, той отговори така: “Доколкото разбирам, закриването ще бъде в дневния ред на Комисията по конституционни и правни въпроси за първо четене в сряда. Закриването на специализираното правосъдие се внася в трети пореден парламент. Надявам се вече да тръгне по бърза писта. За мен е съвсем резонно до края на април вече да е влязъл в сила законът, касаещ закриването на специализираните структури - тези, които ние наричаме извънредни, а след това да бъде подготвен и внесен следващият пакет промени в Закона за съдебната власт, защото има много важни неуредени въпроси.

Например въпросът с ограничаване правомощията на главния прокурор до рамката не неговите конституционни правомощия - тоест събирането на властта му в конституционната му дреха, така че главният прокурор да не е най-силният, влиятелен, безотчетен и безконтролен човек в цялата държава. Друг въпрос са отказите на прокуратурата да образува досъдебни производства, които задължително при наличие на жертва на престъпление и щета - т. нар. резултативни престъпления, трябва да подлежат на съдебен контрол. В противен случай се стига до фактически отказ от правосъдие”.

“Тези неща трябва да бъдат решени, наред с другите по-големи проблеми - структурни проблеми в съдебната система, които ще се обсъждат и решават в Народното събрание. Тук включваме и конституционния дебат, който предстои. Притеснен съм, че сформираната преди повече от месец Временна комисия за обсъждане на промени в Конституцията на Република България дори не е заседавала все още. В нея щяха да бъдат поканени съсловни организации, академичната общност, адвокатурата, неправителствени организации, за да изкажат своите становища по начина, по който го направи преди две години президентът. Президентът също мълчи за своя конституционен проект”, каза още той.

“Нещо трябва да започне да се случва. Сложната икономическа и политическа ситуация, свързана с войната в Украйна, не може да бъде оправдание да се спре изпълнението на всички други задачи от коалиционното споразумение на управляващите. Не се ли случи съдебната реформа в обозрим срок, се страхувам, че тези управляващи ще бъдат сменени - не защото не могат да се справят с другите неща, а защото очевидно не могат да се справят с основното сред задачите, поставени им от избирателите. Мисля, че наистина няма повече време за губене. Три месеца минаха от сформирането на правителството и повече от четири от началото на работата на 47-мия Парламент. В коалиционното споразумение заложените кратки срокове за съдебна реформа са тримесечни. Тези три месеца минаха. Разбираме, че обстановката е сложна, че ще има известно забавяне, но ако обещаното не се случи и в шестмесечния срок, нещата ще станат много сложни и неприятни за управляващите”, посочи адв. Велислав Величков.

В края на разговора той предупреди: “В момента управляващите трябва да внимават много. В тази сложна ситуация опозицията - в лицето на ГЕРБ и ДПС, ще се опита да ги изтика от пътя на съдебната реформа с обяснението, че националната сигурност и икономическата ситуация в държавата са по-важни и че трябва тези въпроси да бъдат решени с предимство. Може да има наистина сериозна ситуация, в която ако нямаме нормално работеща прокуратура и съдебна власт, държавата да стигне до блокаж, с оглед случващото се у нас и около нас. Когато ситуацията е такава, че ние не можем да предвидим какво ще се случи в следващите дни, камо ли в следващите месеци, е много вероятно хора или структури в държавата да се опитат да изместят фактическата власт към себе си. В мътна вода най-лесно се лови риба”.

“Трябва да се внимава, защото е много опасно, ако нещо такова се случи през органи на съдебната власт - през прокуратурата. Прокуратурата има безграничната власт както да обвинява, така и да пази от обвинение. Главният прокурор Иван Гешев много обича да говори за Глава първа - Престъпления против Републиката (б.р.: Наказателен кодекс, Особена част). Моето опасение е, че съвсем скоро в тази ситуация може да се стигне до реални престъпления против републиката от конкретни хора, ако се опитат да обслужат чужд интерес. Според мен такива опити вече има. Това, което се случва, е пряко до вратата ни”, завърши адв. Велислав Величков от Инициатива “Правосъдие за всеки”.

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 52 гласа.

Свързани новини