Отидете към основна версия

3 060 1

Гавазов: Липсва адекватно национално бюджетиране

  • душо гавазов-
  • кмет-
  • мъглиж-
  • общини-
  • кмет на годината

През годините задължения, които не са удобни на властимащите, се прехвърлят на общините

Снимка: М. Богданова ©
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Поредното 10-то издание на „Кмет на годината“ събра градоначалници от малки, средни и големи общини от цяла България в столицата. Церемонията беше повод не само за раздаване на награди и отличаване на тези местни администрации, които са подобрили значително качеството на живот на своите граждани през изминалите 12 месеца, но и място, на което се припомниха и някои основни проблеми и най-вече как малките общини се справят на фона на нестабилната политическа обстановка, инфлацията, покачващите се цени на тока и газа. Кметът на Мъглиж Душо Гавазов спечели два приза в категорията „малка община“ – „Кмет на гражданите“ и „Кмет на годината“. Какви са основните проблеми днес на една малка българска община, какво се случва с инфлацията и заплатите, откъде могат да дойдат повече приходи? На всички тези въпроси Гавазов отговори в интервю за ФАКТИ.

Господин Гавазов, спечелихте 2 награди „Кмет на годината“. Очаквахте ли го?

Ако трябва да бъда искрен – не. Но понеже знам, че в продължение на 9.5 години като заместник-кмет и 1.5 година като кмет на Мъглиж съм давал всичко от себе си и съм успявал да намеря различни форми и начини да стимулирам хората около себе си, а именно общинското ръководство и администрация да бъдат в услуга на хората, то сега съм искрено щастлив, че успях да спечеля два от най-важните приза, а именно „Кмет на гражданите“ и „Кмет на годината“.

Какви са основните проблеми на общините днес, отчитайки последните 2 години – политическа нестабилност и поредицата от избори, в която влязохме?

Като основен проблем бих посочил липсата на адекватно национално бюджетиране на малките общини. Ние сме принудени, за да може да повишаваме виталитета на хората и да може да спазваме основния принцип на местната власт – опазване на здравето и живота на хората, да разчитаме изключително на участие по различни европейски, донорски и алтернативни програми.

Два от основните параметри при общините са държавна капиталова субсидия за община Мъглиж в размер на 700 000 лв. и още изравнителна субсидия в размер на 880 000 лв. Първата е част от държавната капиталова субсидия и може да бъде използвана от общинска администрация там, където е необходимо за основни и текущи ремонти, т.е. за повишаване благосъстоянието на хората. Сами разбирате, че не са една и две фирмите в старозагорски регион, които разполагат с по-голям от нашия бюджет, а общата изравнителна субсидия е онова перо, което дава възможност общината да се издържа и да се самоиздържа.

Какво се случва с инфлацията и заплатите на хората?

Възниква нонсенс по отношение на малките общини. Аз съм „за“ повишаване доходите на хората, но след повишаването на доходите на служителите в т.нар. държавни дейности се отвори много широко ножицата във възнагражденията между тях и онези, които са в т.нар. местни дейности. Тук се създава неравноправие сред работещите в общината и в общинска администрация. На практика това кара кметовете да харчат финансов ресурс за допълнителни възнаграждения в отсъствието на такъв.

Приходите откъде могат да дойдат, за да се покрие разликата в заплащането?

Затова има законодателен орган в лицето на Народното събрание. Затова има министри. Затова държавата има национално управление, защото те са хората, които трябва да инициират подобна дискусия с кметовете на население места и особено с кметовете на малките общини, защото проблемите в малките общини, както по отношение на инфраструктурна (пътна, улична, образователна, социална) са огромни.

Да вземем като пример община Мъглиж. Тя е много сложен конгломерат от етноси – от 12 000 души население, 4300 души принадлежат към ромския етнос. Голяма част от тях принадлежат към най-социално уязвите слоеве на населението, т.е. те са изключително застрашени от ранно отпадане от образователната система. Сами разбирате, че ако тези хора отпаднат или не се включат адекватно в образователната система, никога няма да намерят място на активния трудов пазар, което на практика дава условие за отглеждане на едни потенциални нарушители на закона.

Ако не създадем възможност общините да работят по начина, по който трябва, няма да може да въведем онзи пакет от превантивни мерки срещу конвенционалната, битова престъпност срещу, която всички негодуваме. Как може да изкараме малцинствените групи от домовете им, където отиват на студено и тъмно и да ги вкараме в класни стаи, където също е студено и тъмно. Необходима е много широка дискусия по този въпрос.

Необходима е много отговорна национална кръгла маса, за да се разгледат проблемите на общините. Кметът на Перник каза нещо изключително важно: децентрализацията на общините е свързана главно с децентрализация на задълженията. През годините задължения, които не са удобни на властимащите, се прехвърлят на общините, но реална децентрализация на парични средства, на самостоятелност при вземането на управления не съществува.

Как би подходила вашата община по отношение на най-значимите проблеми през последните години?

Най-значимите проблеми са повишаването цената на горивата и електричеството. Смело мога да ви кажа, че аз бях сред първите кметове, който заявих в национален ефир, че няма да спра топлото и светлото в община Мъглиж. Защото дали ще затворя общината поради прекомерни харчове или ще я затворя затова, че ще оставя хората на студено и тъмно, за мен крайният резултат е един и същи.

Чрез вас искам да отправя апел към национално отговорните институции, а именно – държавата може да успее само по един начин, ако общини (малки, средни и големи) и национално управление работят в синергия.

Казвате, че трябва да се преговаря с централната власт. Вече сме октомври , а бюджетът не е готов. Тепърва ще се свиква парламента, ще се съставя правителство. Как тези разговори между държавната и местна власт могат да се реализират?

Абсолютно сте права. Притеснението е не само мое, но и на колеги от други общини и то е основателно. Подозренията, че ще работим с още по-осакатени и още по-редуцирани правомощия през новата година, са напълно актуални, но се надявам разумът да надделее и чрез вашата медия ще кажа, че единствената рецепта в случая е България да има работещо правителство и парламент, защото ако това нещо не се случи основната структурна единица на живия организъм наречен държава – общините, местните власти, ще загинат, което означава, че ще загине и самият организъм, т.е. ще липсва цялата държава и държавност.

Що се отнася до заплащането на служителите, съществува ли реална опасност част от персонала да бъде съкратен? Не говорим само за вашата община.

Това е друг много съществен проблем. Много се преекспонира по медиите числеността на общинска администрация, че е много раздута. Това не е така. Трябва да се прави много сериозно разграничение между видовете администрация. Да – в различни държавни администрации действително има щатове, които са изключително раздути.

Под покрива на община Мъглиж работят 49 души. Те трябва да осигурят качествено административно обслужване на 12 500 души население. С помощните звена общата численост на администрацията е 140 души. Това като кадрови ресурс е крайно недостатъчно, но има и друг проблем – действително силно се затрудни пазарът по отношение на квалифицирани кадри. Ако не се вземат превантивни мерки 265-те общини в България да бъдат издигнати на пиедестал, това означава, че държавата ще разруши собствения си буфер, защото ние сме буфер между националното управление и хората по места.

Какъв е Вашият призив?

Необходимо е да бъдат разгледани много добре всички общински бюджети. Да не се съставят тривиално, защото аз вече 11 години и половина виждам едни изключително тривиални бюджети, в които основното перо следва някакви минимални промени в посока плюс или минус. Изключвам парите за образование. При всички положения трябва да се мисли за такова адекватно финансиране на общините, което да не е зависимо само от европейските програми.

Тривиални бюджети, защото държавата разчита на европроекти и частни инвеститори ли?

За нашата община основен донор за финансови средства е Програма за развитие на селските региони към държавен фонд „Земеделие“. Имало е цели кметски мандати, които са отминавали с едно единствено отваряне на програмен прозорец по тази програма. С едно единствено отваряне в рамките на 4 години, т.е. ако община като Мъглиж успее да придобие 3 или 4 млн. лв. в рамките на 4 години допълнителни финансови средства по тази програма, то това е крайно недостатъчно, защото само на територията на нашата община има и равнинна, и високопланинска част. Имаме 14 населени места.

Нужно е приемането на много спешен пакет от мерки, който да даде възможност за глътка въздух на общините независимо дали са малки, средни или големи. И на второ място да бъдат извършени действително законодателни промени, към което апелира и вицепрезидента Йотова, за да може да се помогне не толкова на общините, колкото на хората.

Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 5 гласа.

Свързани новини

  • Избраха кмет на годината (СНИМКИ)

    Кметовете на Мъглиж Душо Гавазов (малка община), на Сандански Атанас Стоянов (средна община) и на Перник Станислав Владимиров (голяма община) грабнаха ...
    04.10.2022
    4 961
    16