Отидете към основна версия

2 107 27

Войната в Черно море! Русия продължава да строи кораби с части от ЕС и да стреля с тях

  • русия-
  • санкции-
  • владимир путин-
  • черно море-
  • украйна

През декември 2023 г. руският президент Владимир Путин пристигна в корабостроителницата в Санкт Петербург, за да вдигне знамето на три нови кораба на ВМС

Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Руските корабостроителници, които се намират под международни санкции, получават части от европейски страни с помощта на компании от Хърватия и Италия, пише в свой материал руската служба на BBC. Тези корабостроителници също строят кораби за руския флот, някои от които са били забелязани да участват във войната с Украйна.

През декември 2023 г. руският президент Владимир Путин пристигна в корабостроителницата в Санкт Петербург, за да вдигне знамето на три нови кораба на ВМС. Сред тях на вода бе пуснат малкият ракетен кораб "Наро-Фоминск".

Малко след това Путин каза, че кораби от този тип са "нанасяли удари по позиции на бойци в Сирия" от Каспийско море, а сега стрелят и с крилати ракети по Украйна.

Президентът не подмина и Зеленодолската корабостроителница в Татарстан, която не е най-голямата корабостроителница в Русия, но е част от руския военно-промишлен комплекс и също строи военни кораби. Сред военните продукти, изброени в онлайн каталога на завода, са и патрулните кораби проект 22160. Един от тях е същият кораб "Сергей Котов", който беше потопен от украински морски дронове през март месец. На практика "Котов" е построен в завода в Керч, но проектът му е разработен в завода в Зеленодолск и там го смятат за свой продукт.

Именно заводът в закупува през 2017 г. втулки за болтове и устройство за впръскване на морска вода (част от системата за охлаждане на двигателя) за "Сергей Котов" от холандския производител Discom.

Друг кораб, изцяло построен в завода в Зеленодолск, е ракетният катер на въздушна възглавница "Самум". Той също участва във войната с Украйна и макар че беше атакуван и повреден край бреговете на Крим в средата на септември 2023 г., не потъна.

Тези военни кораби използват части, произведени в ЕС, въпреки санкциите, наложени на корабостроителницата Зеленодолск през март 2019 г. Корабите са част от Каспийската флотилия, Балтийския и Черноморския флот.

Службата за контрол на чуждестранните активи на Министерството на финансите на САЩ добави корабостроителницата и към списъка със санкции във връзка с "неоправданата атака срещу украински кораби в Керченския пролив" на 25 ноември 2018 г., когато украински кораби, преминаващи от Одеса до Мариупол са насилствено заловени от руските военни.

Още през 2014 г., MTU, германският производител на двигатели за малките ракетни кораби от проекта 21631 Буян-М, отказа да сътрудничи с корабостроителницата.

Заводът обаче намери решение и доставките продължиха през 2020 и 2021 г. - просто частите за корабите на ВМС се доставяха не директно, а чрез схеми с посредници, например по поръчка на предприятието Marine Propulsion Systems.

Тази компания произвежда, наред с други неща, собствени двигатели за кораби и кораби, а също така доставя оборудване от чужбина. За сътрудничеството на компанията с руския флот се знае отдавна.

Така например през април 2019 г. в Ленинградска област пристигна товар от Marine Systems SIA, регистрирана в Латвия компания, която достави оборудване за ракетните кораби от проекта Буян-М от датски, германски и холандски производители.

След началото на пълномащабното нахлуване в Украйна, корабостроителницата почти още веднага попадна под санкциите на ЕС - през март 2022 г.

Но заводът продължи да купува оборудване от Европейския съюз и САЩ - предимно по схема за доставки чрез посреднически фирми, в част от които корабостроителница притежава съвместно с партньори от Европейския съюз.

Самите производители на оборудване често нямат информация кой е крайният получател на стоките, а и не винаги могат да се уверят, че оборудването няма да попадне в санкционирани предприятия.

Санкциите са си санкции, но нещата си вървят както обикновено

Партньори от Хърватия също са включени в доставки до санкционираната корабостроителница - по митническите данни BBC успява да проследи записи на хърватската компания Adria Winch. Съдейки по официалния уебсайт на компанията, Adria Winch доставя палубно оборудване за граждански и военни кораби.

Както каза бившият ръководител на хърватската компания Adria Winch Миливой Перузович пред руската служба на BBC, компанията работи в Русия повече от 20 години: "Първоначално започнахме да работим в корабостроителницата Северная верфь в Санкт Петербург и постепенно ние разширихме нашите връзки в цяла Русия."

След първите санкции през 2014 г., спомня си Перузович, ръководството на компанията е взело решение да продължи сътрудничеството с руските партньори: "Тези санкции сега изглеждат просто смешни", казва Перузович в интервю за BBC. Още през 2016 г. корабостроителницата, заедно с хърватската корабостроителна компания Adria Winch, създадоха съвместното предприятие Adria Winch Zelenodolsk в Русия като част от "програмата за заместване на вноса".

И схемата, която корабостроителницата използва сега, е подредена по следния начин. Зеленодолският завод е част от корабостроителната корпорация Ak Bars, която от своя страна принадлежи на холдинговата компания Ak Bars - всички компании са регистрирани в Република Татарстан. Част от Зеленодолската корабостроителница е собственост на правителството на Татарстан.

Холдингът Ak Bars в Adria Winch Зелендолск притежава почти 51%, останалите са на хърватската компания Adria Winch.

В допълнение към филиала в Зеленодолск, хърватската компания е и едноличен собственик на Adria Winch в Москва - тази компания също така редовно доставя резервни части за корабостроителницата в Зеленодолск.

Например, през август 2022 г. е било доставено оборудване, произведено от френската Schneider Electric - електрически релета за хидравлична теглеща лебедка - изпратени в корабостроителницата в Зеленодолск. Доставката е извършена от хърватската Adria Winch за Adria Winch в Москва.

След искане от BBC Schneider Electric започна вътрешен преглед. От пресслужбата на компанията подчертаха, че работят в съответствие с действащото законодателство.

В повечето от данните, които руската редакция на ВВС проследява, доставките до корабостроителницата се извършват от хърватската Adria WInch за собствените ѝ руски филиали (фирми в Зеленодолск или в Москва).

Миливой Перузович потвърждава, че след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна хърватската компания е спряла да практикува директни доставки до корабостроителниците и е започнала да продава чрез руското дъщерно дружество Adria Vinch Zelenodolsk. Парузович заявява, че не са знаели кой е крайният получател на оборудването.

Но благодарение на фабричните номера на проекта на кораба, посочени в митническите декларации, става ясно, че резервните части са предназначени специално за кораби на руския флот и други правоохранителни органи.

Освен това през май 2022 г. хърватската Adria Winch доставя на дъщерното си дружество в Москва партида оборудване както собствено производство, така и от други производители от ЕС - например доставката от германската Spohn & Burkhardt включва резервни части.

В декларацията е посочен и корабът, за който е извършена доставката - проект 23120. Това са кораби за логистична поддръжка, които се строят в корабостроителницата "Северная" в Санкт Петербург, а един от тях - "Всеволод Бобров", който участва в битките за остров Змейни. Тези кораби по своите характеристики не се считат за военни кораби, но като помощни кораби са участници в бойни операции. На една от снимките, направени през май 2022 г., се вижда, че Всеволод Бобров е оборудван със зенитно оръдие Панцир С1.

За същия кораб и по същото време, май 2022 г., са доставени и финландски резервни части - в Москва пристигат някои електронни модули. Общо през май 2022 г. хърватските корабостроители са доставили на Русия резервни части на стойност хиляди долари за кораба по проект 23120.

Последната доставка за проект 23120, която руската служба на BBC успява да открие, е през юли 2023 г. Този път доставката пристига от Китай по поръчка на компанията Marine Propulsion Systems, регистрирана в Санкт Петербург. С нея влекачът е снабден с интерфейс от шведския производител Jowa. Доставката е извършена от дъщерна компания на Jowa, регистрирана в Шанхай;, а оборудването струва на руските корабостроители 7,5 хиляди долара.

В митническите декларации на компаниите руската редакция на ВВС намира и записи по проект NE012 - влекач, който не носи никакво въоръжение, но е построен и предаден на Росгвардия, която е под европейски санкции от декември 2022 г.

Влекачът е построен от корабостроителница в Зеленодолск - за него през март-септември 2022 г. хърватската компания е доставила на филиала си в Зеленодолск консумативи и резервни части за лебедки (това е един от основните видове продукти на Adria Winch) - електронни модули, стоманени пружини, дори гайки и шайби. Според стойността на резервните части, посочена в митническите декларации, доставките са на стойност почти 726 хиляди долара.

Миливой Перузович открито признава, че поради санкциите доставките за Русия не са се извършвали директно: "Намерихме начин да извършваме доставки през трети страни. Например през Турция, чрез фирми посредници към Русия. Също така установих контакт с посредници в Китай и продължихме да работим: това беше нашето решение да продължим да работим с партньори в Русия. Защото санкциите са си санкции, но нещата си вървят както обикновено. И това продължи, докато не продадохме компанията."

Италиански части за военен транспорт

Adria Winch не е единствената европейска компания, която продължава да доставя резервни части за руски военноморски кораби след пълномащабното руско нахлуване в Украйна.

През октомври 2022 г. в Санкт Петербург пристигна товар от немски резервни части за новия спомагателен кораб на проект 20360М. Задачата на корабите от този проект е да транспортират боеприпаси и да ги товарят на подводници и надводни кораби, които са в открито море. Това са сложни модерни кораби и са важни за съвременните военноморски сили, които предприемат дълги плавания.

Русия планира да построи два такива кораба - "Генадий Дмитриев" за Черноморския флот и "Владимир Пялов" за Балтийския. Те все още не са завършени. Строят се в завода "Вимпел" в Рибинск, но през юни 2022 г., след спускането на "Генадий Дмитриев", бяха изпратени за доработка в Севастопол.

През март 2023 г. изданието "Известия" съобщи, че корабите от спомагателния флот на руския флот, включително корабите от проект 20360М, в частност "Генадий Дмитриев", вече ще се строят само от "местни компоненти". Още тогава изданието определя това като "нелека задача". През октомври 2022 г. в Санкт Петербург от Истанбул пристигна товар с резервни части за корабния кран на кораб 20360М - немски маслени филтри от Hydac International и италиански лампи на стойност почти 13 хиляди долара. Крановете на тези кораби са един от важните инструменти за снабдяване: с тяхна помощ различни товари се разтоварват от трюмовете, които след това се транспортират до военни кораби. Това не е единственият, но един от най-ефективните методи за товарене в открито море, а в случай при големи боеприпаси, като например крилати ракети, той е като цяло единственият.

И двата кораба от проекта 20360M имат такива кранове. В митническата декларация за доставка на резервни части за кораб 20360М изрично е посочено, че резервните части се доставят за корабния кран. Производител на корабния кран е италианската фирма Melcal. Италианците също са сред производителите на резервни части, които пристигат за спомагателния кораб на ВМС през октомври.

Основният поръчител на части за такива кораби беше Кронщадската търговска и индустриална асоциация. Съдейки по данни от открити източници, Кронщадската търговска и индустриална асоциация, подобно на Marine Propulsion Systems, произвежда собствено оборудване за кораби и активно внася части от чужбина.

Основният офис на компанията Melcal се намира в Италия, но има представителства, например в Германия и Китай, а доскоро и в Русия.

В допълнение към доставките за спомагателния кораб на руския флот, фирми, регистрирани в Турция, Китай и Хонконг, също активно доставят оборудване Melcal на руски посреднически компании. Например части за ядрените кораби "Фьодор Ушаков" и "Евгений Примаков" - основно резервни части за корабни кранове.

Ядреният флот

Ледоразбивачите не могат да се считат за военни кораби, въпреки че по време на Съветския съюз ледоразбивачите на проекта "Арктика" са проектирани така, че да могат да участват във война.

"Атомфлот", който притежава ядрени ледоразбивачи, обаче е под американски санкции от май 2023 г. като предприятие на Росатом.

За "Атомфлот" и отчасти с пари от бюджета на "Росатом" в Балтийската корабостроителница (която също е под санкции на САЩ и ЕС) в Санкт Петербург вече са построени три кораба - "Арктика", "Сибир" и "Урал". Още три - "Якутия", "Чукотка" и "Ленинград" - се строят.

Последните три са ядрени кораби по проект 22220, като резервните части по този проект продължават да се доставят от ЕС и САЩ чрез турски и китайски компании. Най-често клиентът е базираната в Санкт Петербург "Рунитор" (част от групата компании "Морсудснаб", която доставя резервни части, включително за руския флот).

За "Рунитор" и други клиенти на атомни кораби по проект 22220 турските компании са доставили в Санкт Петербург испански сигнални лампи и комплекс за теглене, немски и полски части за пожарогасителната система, както и италиански чистачки за предно стъкло. Общо 16,5 милиона долара само за юни - юли 2023 г.

"Ростамфлот" заяви, че не зависи от доставката на чуждестранно оборудване и не е подписвал договори с чуждестранни доставчици през 2023 г.

Чужди партньори на ВМС

Фирми, свързани с руския флот, купуват стоки от два основни европейски доставчика. Това са хърватската Adria Winch и латвийската Marine Systems.

Съдейки по данни от открити източници, президентът и акционер на Adria Winch Миливо Перузович от 2015 г. редовно пътува до Русия - посетил е Мурманск, Калининград и Татарстан, пътувал е включително и за мачове на хокейния клуб AK Bars. През юли 2022 г., както съобщава порталът Korabel.Ru, Перузович е щял да се срещне с генералния директор на корабостроителницата Окската корабостроителница, за да обсъди подробности за строителството на два граждански кораба.

В коментари към тази новина на портала korabel.ru читателите упрекват хърватското ръководство за "антируска политика", на което потребител с псевдоним Перузович отвръща, че "Adria Winch не е McDonald"s. Нашите връзки са по-дълбоки. [...] от 2000 г. до 2014 г. и постоянни, непрекъснато до днес."

В разговор с BBC Перузович избягва да отговори на въпрос дали е знаел, че техника от Европа е предназначена за руския флот.

Съдейки по отчета на Adria Winch за 2022 г., един от основните купувачи на оборудване е Русия. През 2022 г. размерът на доставките за Русия възлиза на повече от 700 хиляди евро - 21% от общия брой операции на Adria Winch. В същото време в доклада за 2022 г. компанията посочва, че санкциите на Европейския съюз "имат пряко въздействие" върху нейните дейности.

През декември 2023 г. ръководството на хърватската компания се смени - дружеството беше закупено от регистрираната също в Хърватия Global Offshore Engineering. Местни издания съобщиха, че новият собственик е станал Матко Зуанич, който също така е посочен като собственик на дъщерните дружества на Global Offshore Engineering в Турция и ОАЕ.

Перузович заявява пред BBC, че новите собственици са решили да откажат доставките за Русия поради възможни рискове, но в същото време продължават да поддържат задължения към дъщерното дружество Adria Vinch Zelenodolsk. Самият Перузович планира да продължи сътрудничеството с Русия и каза, че сега търси надеждни партньори.

Италианската Melcal S.P.A също е дългогодишен партньор на руските корабостроители.

През 2019 г. беше съобщено, че компанията е сключила споразумение с корабостроителната корпорация АК БАРС (която включва корабостроителницата Зеленодолск) и търговската и индустриална асоциация "Кронщат". Страните се договориха за доставки за Русия и за производство на италианско оборудване за руски мощности.

И в редица публикации "Кронщат" се нарича официален партньор на Melcal на руския пазар. В същото време ръководството на търговско-промишлената асоциация открито заявява сътрудничество със санкционираните корабостроителници, където се строят кораби на руския флот.

След избухването на войната в Украйна оборудване на Melcal се изпраща в Русия не директно, а през Турция, Хонконг или Китай. Общо от октомври 2022 г. до юли 2023 г. руските компании са похарчили $255 хил. за фирмено оборудване, произведено в ЕС.

Те включват както резервни части за конкретни кораби (спомагателни кораби на руския флот, атомни кораби "Фьодор Ушаков" и "Евгений Примаков"), така и доставки без уточняване на вида на кораба.

Европейски следователи писаха за доставки чрез Marine Systems, регистрирани в Латвия, още през 2022 г. Латвийското радио и германското издание Correctiv също посочиха доставката на европейско оборудване за корабите на руския флот.

Към септември 2022 г., както разбраха журналисти, собственикът на Marine Systems, регистриран в Латвия, беше Игор Смолин. Към днешния ден той не се намира в Латвия, "търсил е възможности да продължи бизнеса си другаде в Европа", но е акостирал в Русия. Освен това още през 2009 г. е получил и руско гражданство.

Съдейки по латвийския регистър на юридическите лица, той се отървава от активите си в Латвия, а сега собственик на Marine Systems е Евелина Смолина. Тя не отговори на въпроси на кореспондента на руската служба на BBC във Facebook, а BBC също не успя да се свърже с Игор Смолин.

Но Игор Смолин продължава да контролира руска компания със същото име Marine Systems, регистрирана в Санкт Петербург. Компанията активно закупува морско оборудване, произведено в Германия, Япония и САЩ. За 2023 г. компанията декларира рекордна печалба от 11 милиона рубли (срещу 1 милион през 2022 г.).

Регистрираната в Латвия Marine Systems продължава доставките за Русия през 2023 г., но в декларациите пише, че се доставят резервни части за граждански кораби, въпреки че партньорите си остават същите - преди това са внасяли резервни части за военни кораби.

Marine Systems не отговоря на въпросите на BBC. Но източник, близък до нея, каза, че през септември 2023 г. много от служителите на компанията са били уволнени и операциите са били практически спрени "във връзка с операцията на Русия в Украйна. Тъй като имаше клиенти в Русия, спряха да постъпват поръчки, пари и материали."

Последната доставка, засечена от руската служба на BBC, е от юни 2023 г. за дизелов генератор за компанията Marine Propulsion Systems на стойност 32 000 долара.

Директни доставки

Зеленодолската корабостроителница продължава да строи кораби за флота. На 2 април 2024 г. министърът на отбраната Сергей Шойгу каза по време на конферентен разговор, че Зеленодолската корабостроителница ще достави пет кораба на ВМС до 2025 г., а петият патрулен кораб от проект 22160 "Виктор Велики" скоро ще бъде спуснат на вода.

Този кораб е оборудван с дизелов двигател от немския производител DEUTZ, който беше доставен на завода в Зеленодолск от Латвийските морски системи през юни 2019 г. (т.е. след като корабостроителницата беше включена в списъка със санкции на САЩ).

Adria Winch също така продължава редовно да доставя части на руските корабостроителници, където се строят военни кораби (не само Зеленодолската, но и Балтийската корабостроителница), но след началото на пълномащабната инвазия номерата на проектите на кораби все по-рядко се споменават в митническите декларации .

Генералният директор на московската компания Adria Winch Татяна Левичева в разговор за Би Би Си се представи за главен счетоводител на компанията, но потвърди, че хърватската фирма има директни доставки с корабостроителницата в Зеленодолск и с думите "Ние нямаме нищо общо с това", тя остави слушалката.

Общо от февруари 2022 г. до юли 2023 г. компании, свързани с хърватската Adria Winch или нейните дъщерни дружества в Русия, са доставили резервни части за 1,2 милиона долара.

Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 8 гласа.

Свързани новини