В края на юни сътрудниците на правозащитния център „Весна“ („Пролет“) в беларуския град Могильов попадат на ръководство за педагози, озаглавено „Военно-патриотично възпитание на учениците“. Книгата е излязла през лятото на 2023 година и е била разпратена на идеолозите, отговорни за патриотичното възпитание.
В ръководството, подготвено от Националния образователен институт на Беларус, се обяснява как и защо в училищата трябва да се организират мероприятия по военно-патриотично възпитание, налагайки на децата определен мироглед и начин на живот.
Учебникът е написан от затворнически психолог
Сътрудничка на правозащитния център „Весна“, поискала да остане анонимна от съображения за сигурност, обръща внимание върху личността на автора на учебника – това е полковникът от милицията Виталий Стуканов, започнал кариерата си като началник на отряд в изправителен лагер. Паралелно се занимавал с психология, защитил и дисертация, като всичките му научни трудове засягат корекциите на личността на осъдените престъпници. Постепенно Стуканов става заместник-началник на отдел в Министерството на вътрешните работи, след което се заема с преподавателска дейност и до 2021 година е начело на катедра по психология и педагогика в Академията на министерството.
Както посочва събеседничката на ДВ, в учебника на затворническия психолог става дума за специално изследване, посветено на военно-патриотичното възпитание на младежта, проведено през 2022 година – след нахлуването на Русия в Украйна. Анкетирани са били над 6500 ученици от девети и десети клас, а в резултат е било взето решението да се проведе „кампания по преосмисляне на историята с цел да се запълни националното съзнание на беларуската младеж с конкретно съдържание“.
Как се извършва „зомбирането“
Кампанията има за цел да промени масовото съзнание на подрастващите в Беларус, казва за ДВ експертката в сферата на образованието Светлана Мацкевич. Как по-точно става това? В учебника си авторът се позовава на учението на физиолога Иван Павлов за рефлексите и динамичните стереотипи. Става дума за образуването на условни рефлекси чрез постоянно повтарящи се действия. „Именно така се описва и „зомбирането“, обяснява Светлана Мацкевич.
Единственото, което още е необходимо за целта, е технологията на опустошаването. Тя се постига с помощта на емоции, които в Беларус са или страхът от арест, или образът на врага в лицето на Запада. Прилагането на учението на Павлов, тоест приравняването на човека към животното, се прави само в тоталитарните режими, но Националният образователен институт на Беларус съществува още от съветско време, напомня Мацкевич: „Сегашната методика е написана според шаблоните на съветската педагогика – тя само възпроизвежда старите научни концепции“.
Патриотично възпитание още от детската градина
Формите на патриотично възпитание в страната са унифицирани: първо разказват на децата за геноцида на беларуския народ по време на Втората световна война, а след това създават военно-патриотични клубове. Такива клубове в училищата е имало и преди, казва пред ДВ представителката на „Весна“ Алена Маслюкова, но чак сега децата вече се появяват с армейски униформи и модели на автомати в ръце. „Всичко това започна след началото на руската война срещу Украйна“, отбелязва Маслюкова.
Правозащитниците от Могильов са регистрирали и случаи на провеждането на военно-патриотични акции в детските градини. В една от тях в навечерието на Деня на победата вместо приказка разказали на малчуганите за подвига на пионера герой Марат Казай, взривил себе си и враговете с граната. В друга ушили на децата специални военни униформи и ги завели на военните гробища.
Правата на децата са нарушени
Детската психоложка Олга Величко отбелязва пред ДВ, че са изправени пред парещия въпрос какво би могло да се направи в тази ситуация. Величко е организирала в края на юни и конференция за нарушаването на правата на децата от страна на беларуската държава. Ясно е, че в Беларус се нарушава правото на качествено образование, но засега не е намерено никакво решение, признава тя.
Автор: Александър Бураков