Отидете към основна версия

15 258 56

Тема на ФАКТИ: Дублирани обществени поръчки източват милиони от Столична община?

  • антипаркинг колчета-
  • столична община-
  • дончо барбалов-
  • синя зона-
  • зелена зона

За пореден път е замесено името на заместник-кмет по транспорта

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

В София скоро няма да има удобно за гражданите решение на проблема с паркирането. И не защото такова не съществува – напротив, подходящи варианти има. Но не са достатъчно удобни за задкулисните схеми, за каквито ще стане дума в този материал. "Синя" и "Зелена" зона за платено паркиране се оказват изключително добър вариант за определен "бизнес". Затова като нищо "зелената" зона в столицата скоро ще стигне до Околовръстния път във всичките посоки. С удобното оправдание на Столична община, че "гражданите сами го искат". Доста елементарен манипулационен трик - Столична община създава проблем на гражданите и след това с размах им го решава. В конкретния случай, подлудява хората в зоните край границите на "синя" и "зелена" зона и ги принуждава да се примолят за разширяване на "зелената" зона не защото ще им реши проблема, а малко ще го облекчи. Поне е по-малкото зло, че това с безплатното паркиране не се търпи!

Каква обаче е играта на властимащите в Столична община? "Синя" и "Зелена" зона се оказват перфектния канал за отклоняване на средства. А общинското дружество "Център за градска мобилност" ЕАД е най-подходящият инструмент за целта. По принцип ЦГМ има за задача да се грижи за изграждането и поддръжката на маркировката, антипаркинг системите, колчетата, пътната сигнализация, знаци, светофарни уредби и т.н. Градът е разделен на зони и подзони, които трябва да бъдат поддържани. Според източници на ФАКТИ точно през тях е изплетена схемата. Става въпрос за дублиране на поддръжката на отделни зони. От една страна Столична община възлага на ЦГМ чрез обществени поръчки да избере фирми, които да се грижат за поддръжката. От друга страна - Столична община директно сключва договори за същата дейност за същия период, но с други фирми. Схемата се получава, защото контрол на извършената дейност няма нито от страна на ЦГМ, нито от Столична община. По тази причина само в София човек може да види как чисто нови колчета, поставени преди броени седмици, може да бъдат извадени и сменени с още по-нови.

От друга страна договорите, които ЦГМ сключва с избраните след конкурс фирми за поддръжка на определена зона или зони е за 2 години или до изчерпване на средствата. Поръчките обикновено са на стойност между 600 и 800 000 лева. Гаранционният срок е 24 месеца. Според запознати, спечелилите фирми обикновено изчерпват средствата за около 3 месеца. След което ЦГМ обябява нова обществена поръчка, за подобна сума... Никой не знае какво се случва с 24-месечния гаранционен срок. Никой не търси отчети за извършената работа. Никой не осъществява контрол на дейността. Никой не се интересува от това по кои улици, колко колчета са поставени или сменени, къде е поставена или поправена маркировката. Важното е, че е извършена някаква дейност в рамките на спечелената поръчка. Работата е чиста, пито-платено и забравено. Колкото по-бързо, толкова по-добре.

Според запознати, в търговете, организирани от "Център за градска мобилност" ЕАД, единствената участвала фирма, която има предмет на дейност, свързан с предмета на обявената обществена поръчка, е "Трафик и пътна сигнализация". Всички останали фирми, участвали и печелили голяма част от поръчките имат съвсем различен предмет на дейност и са свързани с бившия директор на фирма "ПСТ Груп" Иван Иванов, твърдят запознати със ситуацията. А според други източници, въпросният бизнесмен живее на семейни начала с Цветелина Кондакова, секретарка на заместник-кмета Дончо Барбалов, който след освобождаването на Евгени Крусев пое и направление "Транспорт".

Безспорно е едно - ситуацията с паркирането в София в момента е меко казано сложна. Очевидно "синята" и "зелена" зона са "златна жила" за определен кръг от фирми, свързани с управляващите в Столична община. Интересът и удобството на гражданите в случая отстъпва на други интереси, както твърде често се случва в България. Затова - паркинги скоро няма да има, но пък нови ширини за "зелени" зони във всички посоки все още София предоставя достатъчно.

Казусът с платеното паркиране в града е много сериозен и ФАКТИ ще продължи да следи темата как са използвани парите на данъкоплатеца. Припомняме, че заради подобна схема през 2016 г. премиерът Бойко Борисов поиска и получи оставката на тогавашния зам.-кмет по транспорта Любомир Христов. Подобна съдба последва и за наследника му Евгени Крусев, а по всичко личи тъмни облаци са надвиснали и над главата на сегашния зам.-кмет по транспорта Дончо Барбалов.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.

Свързани новини