Last news in Fakti

9 Юни, 2007 11:40 739 1

318 км/ч на първа скорост

  • corvette gs-ii-
  • gs-ii-
  • chaparral

Началото на 60-те години поставя американските производители в деликатна ситуация. Тяхна асоциация AMA им забранява всякакво директно участие в състезания и повечето марки са принудени да търсят алтернативни начини да популяризират спортните си постижения по други пътища. В Chevrolet избират полулегален начин за това. Техният Corvette вече е набрал скорост и шефовете на компанията не са никак очаровани от перспективата да загубят напрупания аванс. Остава им единствено да търсят неофициално сътрудничество с частни отбори, които разработват сами возилата си. Един от тези тимове вече свързан с Chevrolet също няма намерение да подлива вода на печелившата кооперация. Chaparral вече се е превърнал в един от водещите тимове на американската състезателна сцена именно благодарение на тесните връзки с детройтския гигант.

Двете компании продължават връзките си "под масата" и изглежда всичко върви по план. От маркетинговия отдел на Chevrolet не са съгласни да финансират общи проекти, а продуктите да носят чужда марка.

Така се ражда Corvette GS-II, експериментален състезателен автомобил, който официално никога не стига до пистите, но се смята за едно от върховите постижения на америнаския инженеринг от оново време.Проектът се оглавява от тогавашния вицепрезидент по развойната дейност на GM Ф.Дж. Уинчъл, чиято идея е да бъде създадена кола със средноразположен двигател. Возилото трябва да сложи в малкия си джоб най-бързия към онзи момент Corvette Grand Sport (GS-I). Заради рестрикциите проектът се осъществява от Chaparral, но заради бюрокрацията в Chevrolet е решено да носи името Corvette с надеждата да мине между капките.

Автомобилът се базира частично на конструкцията на тогавшния Мonza GT с механика от Corvair и неговото монококово шаси. GS-II обаче развива концепцията с олекотени сплави, изцяло алуминиев експериментален V-образен осмак с ходов обем 5.5 литра и... едностепенна трансмисия. С потенциала на целия конструкторски екип на Chevrolet зад гърба си шефът на Chaparral Джим Хол не се свени да използва най-новите детройтски технологии, които в крайна сметка ще намерят приложение в суперуспешния 2C, спечелил купища награди по американските писти. Всъщност GS-II и състезателното му превъплъщение практически не се различават, но за пред АМА нямат нищо общо.

В първоначалните фази на проекта експерименталният автомобил използва монококово шаси с каросерия от фирбостъкло. По-късно тя е заменена от свръхтънки алуминиеви панели, благодарение на които се постига рекордно ниско тегло. Всъщност масата на GS-II е толкова ниска, че тревожи повечето пилоти, а безумната му бързина става причина Джим Хол да го нариче "игла за очни ябълки".

Едностепенна автоматична скоростна кутия е разработена от Джери Мрклик от Chevrolet с единствената цел да обуздае по някакъв начин чудовищния въртящ момент и да направи възможно предаване на мощността от гумите на асфалта. Оборудвана е с преубразувател на въртящия момент и се монтира в блок с диференциала по примера на стандартния Corvette. По-късно Chaparral я използва с огромен успех в 2С, който за всеобща изненада печели цели 16 състезания през 1965 г.Комбинацията гуми-джанти също става обект на безбройни експерименти при разработката на GS-II. От Chevrolet предгатат модулни колела от няколко части, които позволяват далеч по-бърз монтаж на състезателните гуми. Плътният им диск обаче не позволява на спирачките да се охлаждат достатъчно ефективно и са изоставени.

GS-II постига наистина невероятни постижение за времето и конструкцията си. По време на изпитания един от инженерите, работили по проекта, успява да постигне скорост 318 км/ч въпреки ограниченията на едностепенната трансмисия. Основна заслуга за феноменалното постижение има не само гигантската мощност на двигателя, а и теглото от едва 657 кг.

GS-II става родоначалник на цяла серия експериментални автомобили, сред които е спряганият за фаворит в Индианаполис наследник с открити колела и моделен номер III. Създадени са и цяло семейство "корвети" със средноразположен двигател, но нито един от тях не достига по радикалност GS-II. За сметка на това Chaparral съществува и печели още дълго време.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 111

    0 0 Отговор
    Една предавка? Това как въобще е възможно?