Една сентенция, прилягаща на хората в предпенсионна възраст гласи: “Като бяхме млади карахме Лади”. Руският автомобил, който - що се отнася до нашата страна - доскоро можеше да се нарече “народен”, постепенно отстъпи място на различни западни аналози. Днес обаче “братските” коли все още се продават у нас, при това с немалък успех най-вече заради ниската си цена, лесната поддръжка и евтините консумативи. Темата на материала ни засяга обновеният модел на Самара, който по отношение на цена просто няма конкуренция на пазара за нови автумобили у нас. Естествено, думички като “екстри”, “лукс” и “разкош” стоят доста настрана от новата Лада, но пък за тези пари е лудост да искаш подобни опции. Хората с традиции обаче, които са карали предходен модел повече от двайсет години, са на мнение, че именно ВАЗ 2115 е техният избор за четириколесно. Моделът се продава у нас като нов автомобил и въпреки поостарялата концепция няма как да не попадне в нашата рубрика. Детайлният преглед на руската кола засяга модификацията Самара ВАЗ 2115 1.5i - автомобил, за мнозина съвпадащ с определението “Минало незабравимо”.
Екстериор
Де факто оптимизираната визия на 2115 лежи на основата на модела 21099. Що се отнася до външен вид втората Самара се отличава от предшественика си най-вече в предната си част. Фаровете са доста позаоблени, напомнящи леко тези на Hyundai. Като цяло “муцуната” вече е добила далеч по-европейски черти. В останалата част от автомобила този имидж се допълва от декоративни прагове, заден спойлер и леко оптимизирани задни светлини. Допълнителните фарове за мъгла, намаленият размер на радиаторната решетка и загатването за биоформи също са черти, отличаващи автомобила от традиционното “сделано в Россия”. По отношение на качество също има напредък, което личи от точните луфтове между отделните детайли по каросерията - факт, непривичен за предходните модели. Самара - 2 в никакъв случай не изглежда агресивен автомобил, но впечатлява с приличен дизайн, сравнително добро изпълнение на сглобката и липса на каквито и да било излишни детайли.
Интериор
Погледнете ли салона на Самара, ще установите, че иновации в него липсват. Интериорът наподобява западен автомобил от началото на 80-те, но въпреки това се харатеризира с функционалност. Уредите на арматурното табло са изцяло аналогови и напълно стандартни , не привличат погледа с екстравагантни форми, но са информативни. picture:2,352_10_7.jpg, Те отчитат всички по-важни функции на двигателя и помощните възли и агрегати. Комфортът на пасажерите е поносим - седалките са меки и удобни, но липсва ясно изразената странична поддръжка. Една от малкото екстри в салона е наличието на регулировка на волана. По отношение на безопасност обаче нещата не са така розови. За въздушни възглавиници въобще не говорим. Задните места не са снабдени с подглавници, арматурата е изработена от доста твърда пластмаса, а предпазните колани не са снабдени с иновациите в тази област. Що се касае до простор, трябва да се отбележи, че салонът на Самара е доста голям. Водачът и пасажерите едва ли ще се чудят къде да поберат краката си. Както отпред, така и отзад мястото е предостатъчно. Седанът, който разглеждаме, впечатлява и с функционален и голям багажник, който е с нисък борд, като обемът му позволява товарене както на високи, така и на сравнително дълги предмети. Подобренията в сравнение с предшественика се откриват най-вече в арматурното табло, което вече е доста по-удобно за навигация, оптимизираният комфорт, главна заслуга за което имат новите седалки и подобреният въздухоразпределител на отоплителната система, както и по-функционалният багажен отсек. Капацитетът му от 427 литра е напълно достатъчен, като се има предвид класът, в който се намира новото поколение на Самара.
Двигател и ходови характеристики
Моделът се продава у нас, оборудван само с един бензинов агрегат, който е с обем 1.5 литра. Определенията като динамика, ускорение и доускорение, безшумност и икономичност могат да се изчерпат с една дума - задоволителни. Това не е резачка от “голфов клас”, но за улегнали господа (към които най-вече е предназначен този продукт) максималната скорост и мощността са напълно достатъчни. Возията е малко по-твърда от тази на конкуренцията, но пък окачването е доста здраво - идеално за нашите поразбити пътища. Спирачките са снабдени със сервоусилител и си вършат работата добре. Стабилността в завои не е лоша, най-вече заради снижения, в сравнение с предходните модели, център на тежестта.
Воланът е тежичък, но пък за сметка на това доста информативен. Хубавото е, че Самара е пригодена за различни пътни настилки, като здравината и устойчивостта на окачването са съобразени с тези особености.
Цена
Основният коз на Самара е изключително ниската є цена (става въпрос за чисто нов автомобил с гаранция). Освен първоначалното малко капиталовложение, трябва да се отбележи и фактът, че поддръжката и консумативите на този модел са също толкова евтини. Така че, ако не спадате към групата “улични тарикати”, за които колата е предимно имидж, а желаете непретенциозен, евтин и най-важното нов автомобил на възможно най-ниска цена, то припомнете си миналото с ВАЗ 2115.
Лада Самара ВАЗ 2115 1.5i
|
Плюсове
|
1. Цената на новата Лада Самара е най-ниската в класа си, като разликата е значителна. 2. Поддръжката на ВАЗ 2115 също е пъти по-евтина от тази на останалите алтернативи. 3. Визията на модела 2115 е значително подобрена в сравнение с предшественика 21099. 4. Подобренията в сравнение с предшественика се откриват най-вече в арматурното табло, което вече е доста по-удобно за навигация, оптимизираният комфорт, главна заслуга зца което имат новите седалки и подобреният въздухоразпределител на отоплителната система, както и по-функционалният багажен отсек. |
Минуси
|
1. Пасивната и активна безопасност е доста под необходимото ниво. 2. Двигателят не впечатлява с динамика и ускорение. 3. При новата Лада Самара дизайнът на интериора не е достатъчно осъвременен, а материалите от които е изработен, изглеждат евтини. |
Лада Самара ВАЗ 2115 1.5i
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
четирицилиндров, редови
два клапана на цилиндър |
Работен обем
|
1 499 куб. см.
|
Максимална мощност
|
57 Kw/78 к.с. при 5 400 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
116 Нм при 3 000 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
9.8: 1
|
Маса на единица мощност
|
12.6 кг/к.с. (17.3 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
4 330 1 650 1 420 |
Междуосие
|
2 460
|
Маса, кг
|
985
|
Допустимо натоварване, кг
|
425
|
Обем на багажника,л.
|
427
|
Вместимост на резервоара, л
|
43
|
Разход на гориво: |
10.0 л/100км
5.7 л/100км 7.3 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
13.2
|
Максимална скорост
|
158 км/ч.
|
Гуми
|
175/70R13
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови барабанни |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 10 300 |
Базово оборудване
|
Боя металик, централно заключване, предни ел. стъкла, тонирани стъкла, трета стоп светлина, заден спойлер, предни подглавници, резервна гума с нормален размер, допълнителни декоративни прагове, брони в цвета на купето, аудио подготовка, допълнителни фарове за мъгла, регулируем по височина волан, две “жабки” пред мястото на предния пасажер и др.
|
Гаранция
|
Една година без ограничение на пробега
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
Радослав СЛАВЧЕВ
rslavtchev@avto.bg