Нелегалната рафинерия край Летница е произвеждала дизелово гориво, което е отивало незнайно къде. На този етап незнайно откъде са пристигали и субстанциите, от който е произвеждано дизеловото гориво. Остатъчните субстанции от преработката са се изливали в септични ями, тровейки природата за десетилетия напред.
Това са част от изводите от неделната акция на ДАНС и прокуратурата...
Митниците трябва да отговорят дали са допуснали внос на субстанции, които да се преработят в Летница. Екологичните организации трябва да отговорят защо не са забелязали нарушаването на екологичните норми в Летница.
В момента близо 1200 бензиностанции работят на светло. Те са свързани с митниците, НАП, проверявани са от държавни и екологични организации. Те работят и спазват най-строгите изисквания към бизнеса от ЕС. При тях опазването на околната среда и рециклирането е изведено на преден план.
В същото време имаме близо 6300 ведомствени бензиностанции. Голяма част от тях работят в сивия сектор. Няма ясна информация за постъпилото гориво и за това как то се използва. Дали за стопански нужди или за препродажба на черно.
Няма гаранция дали се спазват и екологичните норми. В нормална бензиностанция има строга документация кога, къде и как се съхранява горивото. Системата за съхранение и продажба на гориво минава поне веднъж годишно на проверка не само от фирмата, а и от държавните органи.
Във ведомствените бензиностанции много често става дума за заровена преди десетилетия цистерна, която отдавна трябвало да е бракувана заради корозията, но продължава да се пълни с гориво – бензин или дизел.
При последните протести на фермерите бяха изнесени данни, че те са наследили от бившите АПК-та или ТКЗС-та бази за съхранение на горивото, изградени от 60-70 години на миналия ХХ в. По документация те е трябвало да са били реновирани и закрити. Никой обаче не каза, че е вложил пари в тяхното обновяване или закриване. Това е обяснимо...
И двете дейности ще струват много пари.
Защо ще се дават, ако държавата не те притиска да го правиш? Да сте чули някоя зелена формация да се е загрижила за околната среда във ведомствените бензиностанции? Не....
Замърсяването с петролни продукти на околната среда е много по-опасно от изсичането на едно дърво.... Само припомням, че 63000 ведомствени бензиностанции не се контролират как опазват околната среда...А колко са базите като тази в Летница след като министерството на финансите признава, че сивия сектор в пазара на горива е 30%...
Експертът от Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев посочи, че голяма част от този сив сектор е видим. Горива се продават от цистерни или от бракувани камиони за превоз на мляко. Преди година предупредихме институциите, че от цистерна се продава гориво в центъра на Самоков. Последваха проверки и цистерната продължава да продава гориво без документи за произход и при никакви мерки за безопасност. Не се издават дори и касови бележки.
Последният хит е доставката на дизел и бензин по интернет в туби. Това е опасно, предупреди Светослав Бенчев.
Най-малко 800 млн. лв. на година губи България от контрабандата на горива.
Това каза пред Факти.бг изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Андрей Делчев. Той се позова на официалните данни, според които легалният бизнес отчита годишно около 2,4 млн. т. горива.
От асоциацията признават, че пазарът на горива е изкривен заради сивият и черен сектор и нежеланието на властите да се справят с него.
Справянето на държавата с казуса Летница ще покаже волята за промяна. На ход е гражданското общество и зелените да покажат, че те няма да търпят екологична бомба да цъка на метри от домовете им ...
Апропо, дали зелените знаят колко са ведомствените бензиностанции в София и колко от тях отговарят на изискванията за бензиностанция в сферата на екологията?....