Това е моментът, когато една успешна частна компания, казва: „Хей, свят! Кой иска парче от мен?" Ако всичко върви добре, инвеститорите бързат да си купят прясно „отсечено” парче от този бизнес и да звъннат на частния си банкер в събота вечер. Тогава цената се покачва неимоверно бързо, а това прави много хора щастливи. Ако обаче нещата не се контролират, празникът не продължава дълго. И наистина е много трудно да се предскаже изходът от излизането на „сцената”, коментират експерти от Директор „Частно банкиране” в ПИБ.
Какво става, ако никой не се интересува от това IPO / IPO (Initial Public Offering) - първично публично предлагане/?
Какво става,ако по време на кетъринг с коктейл от скариди сервитьорът кихне? Какво става, ако тази кетъринг компания е излязла със свое IPO, а по време на този коктейл мъжът. скрит зад маска на Джими Бъфет се окаже истинският Джими Бъфет?
Разбира се, едно IPO може да доведе до мигновенно увеличаване на капитала, но то също може да доведе и до отваряне на Вашата компания към голям обществен контрол, ексцентрични акционери и непостоянни пазарни сили.
Едни от най-големите IPO провали на всички времена включват големи (дори за мащабите на северна Америка) компании като: онлайн доставчика на играчки eToys.com, магазини за домашни любимци Pets.com, медийна компания Wired Ventures и биотехнологичната фирма Omeros.
Първата от изброените (eToys) е създадена през 90-те години. Основният проблем с нея беше, че страдаше от прекалено самочувствие. Това IPO беше избутано от конкуренцията като хоросанова тухла. Компанията не се справи с успешното адаптиране към пазара. Сайтът им беше зареден с функции като задълбочена проверка на играчките, препоръки, сортирани по възраст, родителски съвети и колонки с имейл бюлетини за бебета, а едва след тези стъпки беше изборът и закупуването на играчки. eToys обаче трябваше да изгради изключително скъпа инфраструктура от нулата. И го направи. Тя стана публична компания през май 1999 г. при $20 на акция и се изстреля до $76 на акция. Но когато дойде Коледа, множество поръчки не успяха да стигнат до адресите си. В отговор компанията построи още два огромни склада за справяне с очакваното нарастване на търсенето през 2000 г., което така и никога не се случи. През 2001 г. eToys подава заявление за фалит. През това време конкуренцията вече беше изградила партньорства с Amazon.com.
По време на интернет бума от края на 1990-те години, Pets.com е един от четирите (да, четири) първи онлайн магазина за домашни любимци. Те направиха името си популярно чрез остроумна рекламна кампания с един темпераментен чорап марионетка. Куклата-чорап е толкова популярна, че се превръща в балон за Деня на благодарността на парада в Мейси през 1999 г. Представете си разходите за доставка на 50-килограмова торба с кучешка храна от един до друг щат. Иначе привлякоха големи инвеститорски имена като Amazon, който стана и собственик на 30% дял в базираната в Сан Франциско компания. Направиха своето IPO през 2000 г. и израснаха до впечатляващите $ 82 милиона, но и това не беше достатъчно, за да компенсира нереалния им бизнес план. Запасът им се стопи от високите $ 14 за акция при първичното публично предлагане и ниското ниво от едва 22 цента на акция в края. Компанията се опита да прави пари и чрез продажба на сувенири от чорапа-кукла, но дори и известният талисман не можа да ги спаси. Само девет месеца след IPO-то, Pets.com фалира. Днес куклата-чорап все още «живее» в реклами за коли под наем Bar None, Inc.
Медийната компания Wired Ventures започва с мисия да хроникира новата ъндърграунд икономика. Започнала като луксозно списание Wired, компанията нараства и създава новите брандове Hot Wired и Wired News, които са онлайн ръцете на списанието. Започват книгоиздаване, както и собствено шоу по TV MSNBC, наречено Netizen. Така от 22 служители през 93-та, през 96-та, те вече са 338. До тук няма лошо, но средната заплата е почти $ 8 милиона годишно (източник: Useem). Те обаче смятаха, че са на същата неудържима вълна като хай-тек индустрията. Между другото, така направиха и много щатски банки. Високомерието за пореден път погубва бизнеса. Ето защо – когато те наемат застрахователи, за да оценят стойността им за планирано IPO през 96-та, получават абсурдно висока цифра от $ 447 милиона. След като еуфорията обаче преминава и мениджмънтът идва на себе си, те призовават за незабавно излизане от IPO-то. По-късно през 1998 г. ще направят опит за ново IPO, но отново не успяват. Тогава приемат т.н. «враждебно поглъщане» и се продават на Advance Magazine. (източник: PR Newswire).
В следващия ни материал очаквайте историите на: един от първите уеб сайтове за социални медии - TheGlobe.com, китайската Shanda Games, биотехнологичната фирма Omeros, Vonage и The Blackstone Group.
*Предоставената информация има изцяло информационен характер и не следва да се разглежда като препоръка за покупка или продажба или склоняване към вземане на инвестиционно решение.