Навършиха се 120 години от Илинденско-Преображенското въстание – една от най-драматичните страници в освободителните борби за Македония. В поредица от документални свидетелства ще ви разкажем историята, останала в народната памет в песни, митове, трагични лични истории, снимки и непознати свидетелства. За паметта, за срещите с хора, които не са сред нас и за неизвестното, останало в сянката на политическите интриги разказва Бойка Асиова – журналист, писател, автор на телевизионни филми, изследовател на историята, бита, фолклора, обичаите и традициите на Македония, разделена днес между няколко граници.
Илинденско-Преображенското въстание от 1903 г. остава в народната свяст в песни, които се пеят и в делник, и празник. Пее се по мегдани и сцени, на помени и родови срещи. Пие се вино и се пее. Играе се и се прикляква. В изблик се провикват: Бре-бре-бре–бреиий.
Пали се свещ по оброчища и светилища, по черкви и параклиси. И пак се пее. Пее се и се плаче.
Облечени в гайтанлии потури и елеци, опасани с алени пояси, пристегнати с кожени силяхлъци. От тях настръхнали чифте пищови и ножове. Фотографът чучва пред тия мъже със своята черна кутия, дал си обет да ги запамети вовеки веков. Облечени като че ще ходят да крадат булка за едного, пък отиват на бунт. Викат смърт на тиранина, а те хващат този път и… мнозина се невръщат.
Отиват на смърт. На явна смърт. Ни повече, ни по-малко.
Остават в паметта на потомците. Гледат ги от фотографии над запалени кандилници по домовете или скътани по невестински писани сандъци. Накацват като имена на улици и селища. Населяват книги. Във филми разгръщат съдбите им, за да ги показват на идните.
И остават при нас.
ФЕНОМЕНЪТ ИЛИНДЕНСКИ ПЕСНИ
Защо феномен ли? Ами защото няма по-възпят бунт в българската история от Илинденско-Преображенското въстание 1903 г. Изучиха го, проумяха го, запаметиха го познавачи, посветили живота си на това занятие.
Като си общувах с Христофор Тзавелла, този необят в познанието за онази романтична и многострадална част от Майка България – именувана Македония, та го научих. Като се срещах с проф. Тодор Иванов Живков, оглавяващ Института по фолклор към БАН и депутат във Великото народно събрание. Нямах насита на Любка Рондова. На нейните песни и разкази за родната Вич планина и Костур. А Костадин Гугов! Защо е Гугов ли? Ами като се връщали привечер от работа по полето, си пеели. И хората си викали, ето ги, гугугките се прибират. Снимаме филм „Двата Миладина“. У дома сме, давам му сборника с български народни песни на двамата братя Константин и Димитър. Той разлиства книгата, къде да отвори, запява. Пустият му Гуга, що песни ни остави.
От „Песните на мама“ го знам. Записах песните, които тя знаеше от кого ги е чула, къде и по какъв повод са пети. Та преди да чуя от големи певци по радио и телевизия от мама записах „Църна се чума зададе там долу в Македония, там долу в Демир капия…“ Запомнила я тази песен от Тодор Мардов, бежанец от Каракьой, Егейска Македония. Техен съсед бил в детските ѝ години. Седи си на чардака и си пее. Мама го слуша, хванала се за оградата.
СЛАВА И ЧЕСТ ЗА ГОЦЕ
УБИЙСТВОТО НА ДЕЛЬЧЕ
Пушка са пукна, маю лю,
там долу в Македония,
та удари турци пумаци.
Ни удари турци помаци,
ам удари Дельче вайвода.
Дельче с дружина говори:
– Дружина, мила дружина,
кога през Кукуш мините,
пушките да не фърляте,
че ща ва чуй майка ми,
майка ми, стара баблето
и ща та ва майка попита:
– Кам ми е син ми Гоцето?
А вие ща ѝ кажите:
– Син ти са, бабо, ужени
за черна земя нивяста,
за бяла тикла дицата,
черни гарвани попове,
сиви гълъби зълвите.
Слава и чест за него! Тези думи ми каза мъжът, от когото записах песента – Димитър Котов, 80-годишен от село Горенци, Драмско, днешното Каливриси.
Гайдар, изженил със свирнята си цяло Горенци и мнозина по околните села. Беше 8 януари, Бабин ден по тяхному. С няколкодневна брада човекът изглеждаше скръбен. Жалеше наскоро починалата си жена. Въпреки траура, излязъл на мегдана да гледа празника и да слуша питомците си. А те, група музиканти с гайди, дайрета и тъпани, до тях младият бог Дионис вървяха пред множеството към къщата, от която щяха да взимат булката. Предстоеше да се случи един народен театър, в който се възхваляваше живота.
Следващият път, няколко месеца по-късно същият този мъж отказа да говори с мен. Представи се вече не Димитър, а Димитрос. А исках да запиша песните, които при първата среща ми каза…
Източник: bezgranitsi.bg