Шведският концерн SААB е победителят на обявения от министерството на отбраната търг за закупуването на нов многоцелеви изтребител за авиацията ни. Това научи Факти.бг от информирани източници. След Унгария и Чехия, България избра изтребителя „Грипен“, за да замени "добрия стар МиГ".
Шведският концерн SААB, производител на изтребителите Gripen, се е ангажирал да достави на България нови бойни самолети на цената на употребявани F-16. Това е натежало везните при обсъждането на офертите. Във военното министерство бяха постъпили три възможности - изтребители втора ръка Ф-16 (F-16) от Португалия и САЩ, също втора ръка Eurofighter от Италия и новите шведски Gripen.
В понеделник от министерството на отбраната обявиха, че са взели решение, но отказаха да разкрият повече подробности.
Неофициално се коментира, че от SААB са се ангажирали да доставят 8-те изтребителя до 18 месеца след подписването на договора. Те ще бъдат платени разсрочено. Покупката на 8 изтребителя, наземно оборудване, въоръжение и тренажори се очаква да струва около 1,5 млрд. лева и няма как да бъдат платени накуп.
Освен това шведските изтребители могат да бъдат оборудвани с широк спектър въоръжение, произведено в Европа, САЩ, Израел и други страни. Изтребителите са оборудвани със система за презареждане във въздуха, автономна система за обмен на тактическа информация и стандартна натовска система за обмен на данни. Предложени са и схеми за офсет в различни сфери - в отбраната, телекомуникациите и съобщенията, енергетиката, автомобилостроенето и здравеопазването.
Предишното Народно събрание беше решило всяка година да се отпуска определена сума пари, за да се покрият плащанията по проекта до 2020 г. Евентуално след това - до 2023 г., ще се купят още 8 изтребителя.
Специалисти припомнят, че Румен Радев като командващ българските военновъздушни сили е бил впечатлен от тактическите и летателни качества на шведския изтребител.
Предлаганите изтребители са от най-новото поколение, като относителната цена на нов Gripen е с около 20% по-ниска от цената на нов F-16, а разходите за експлоатация и поддръжка са два пъти по-ниски. Цената на летателен час, включваща цялата поддръжка, без горивото и заплатата на персонала, е около 4 хил. долара, докато на F-16 е 8 хил. долара, а на F-18 – 14 хил. долара.
Сагата с новите бойни самолети за авиацията ни се точеше през последните 10 години. Инвестиционният проект за придобиване на нов тип боен самолет беше утвърден с Решение на Министерския съвет от 1 април 2016 г. и предвижда на първия етап от неговата реализация да бъде сключен междуправителствен договор за придобиване на 8 броя самолети в периода 2018 – 2020 г.
В сряда правителството трябва да вземе решение за започване на преговори. Сделката трябва да мине през парламента, тъй като става дума за междудържавен договор за над 100 милиона лева.
Факти.бг събра накратко обсъжданите вариантите:
F-18
Тип - многоцелеви боен самолет
Екипаж: 1 или 2 (във F вариант)
Въоръжение: 20 мм оръдие (вградено в корпуса) и 11 точки за външно окачване на въоръжение (общо – 26 варианта на въоръжение)
Двигатели - 2 бр. General Electric F414-GE-400 с 97,9 kN мощност
Дължина - 18,31 м
Височина - 4,88 м
Площ на крилото - 46,45 м2
Тегло - празен – 13 864 кг
Вътрешни резервоари – 8 060 литра
Външни резервоари (до 5) - 7439 кг
Максимално външно натоварване - 8050 кг
Максимално тегло при излитане – 29 937 кг
Максимална скорост - над Mach 1.8
Ускоряване – по-малко от 70 сек от Mach 0.8 до 1.2 на височина 10 700 м
Скорост при кацане - 263 km/h
Максимална оперативна височина - над 15240 m
Боен радиус - до 1230 km
Бойно време във въздуха – до 2 часа и 15 мин
Оперативна цена – по-малко от 6000 долара на час
Rafale
Тип – многоцелеви изтребител
Екипаж: 1 (2 във вариант В)
Въоръжение – 14 външни точки за окачване на въоръжение
Двигатели - 2 x Snecma M88-2 с по 49 kN мощност
Дължина - 15,27 м
Височина - 5,34 м
Площ на крилото - 45,70 м2
Тегло – празен - от 9,4 до 9,9 t Вътрешен резервоар – 4 500 кг
Вътшни резервоари – 7 500 кг
Максимално външно натоварване - 9500 кг
Максимално тегло при излитане – 24 500 кг
Максимална скорост – над Mach 1.8
Скорост при кацане - 220 км/ч
Максимална скорост при изкачване – над 350 м/сек
Максимална оперативна височина – 16 765 м
Пробег при излитане – до 600 м
Пробег при кацане - 450 м
Боен радиус – 1 850 км
Бойно време във въздуха – над 3 часа
Saab JAS 39 Gripen
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж - 1 (2)
Въоръжение – 8 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 1 x Volvo Aero Corporation RM12 (F404-GE-400) с мощност 54 kN
Дължина - 14,1 м (14,75 м – при двуместен вариант)
Височина - 4,5 м
Тегло - празен - 7400 кг (7700 кг при двуместен вариант)
Максимално външно натоварване - 4200 кг (може да се повиши до 5300 кг)
Максимално количество гориво – 2 270 кг вътрешно и 3 външни резервоара по 1 100 л
Максимално тегло при излитане - 13000 кг (може да се повиши до 14000 кг)
Максимална скорост – около Mach 1.8
Максимална скорост на малки височини - Mach 1.15
Скорост на изкачване до 10 060 м - 2 мин; до 14000 м - 3 мин
Ускоряване - 30 s от Мach 0.5 до Mach 1.1
Пробег при излитане – около 400 м при основна конфигурация
Пробег при кацане – около 500 м
Боен радиус – около 800 км
Далечина на полета с външни резервоари - 3000 км.
F-16C Fighting Falcon
Тип - многоцелеви изтребител
Екипаж- 1 или 2 (във версия „D”)
Въоръжение – вградено 20 мм многоцевно оръдие и 11 точки за външно окачване на въоръжение
Двигатели - 1 x General Electric F110-GE-129 or Pratt & Whitney F100-PW-129 с мощност до 131,6 kN при форсиране
Дължина - 15,03 м
Височина - 5,09 м
Площ на крилото - 27,87 м2
Тегло – празен - до 8 809 кг
Вътрешен резервоар – до 3105 кг
Максимално външно натоварване – 7 225 кг
Обикновено бойно тегло – от 10 660 кг до 10 810 кг с около 50% гориво
Максимално тегло при излитане – 19 187 кг
Максимална скорост - над Mach 2.0 на височина 12 200 м
Максимална оперативна височина – над 15 240 м
Радиус на действие – до 1 605 км
Максимална далечина на полета – до 4215 км
MIG MAPO MiG-29
Тип – изтребител
Екипаж: 1
Въоръжение – едно вградено 30 мм оръдие и 6 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 2 x Klimov RD-33 с мощност 2 x 53,3 kN
Дължина - 17,32 м
Височина - 4,73 м
Площ на крилото - 38,0 м2
Тегло – празен – 10 900 кг
Гориво – 4 555 л
Външен резервоар – 1 500 л
Максимално външно натоварване – 3 000 кг
Максимално тегло при излитане – 15 240 кг
Максимална скорост - Mach 2.3 на височина 12 000 м и Mach 1.2 на височина на морското равнище
скорост при изкачване до 6 000 м – около 55 сек
Оперативна височина около 20000 м.
Пробег при излитане - 250 - 300 м с форсиране
Пробег при кацане - окло 600 - 700 м
Максимална дължина на полета – около 2 100 км с външен резервоар
Eurofighter EF2000 (Typhoon)
Тип - многоцелеви изтребител за завоюване на въздушно превъзходство
Екипаж -1 (в тренировъчния вариант -2)
Въоръжение - вградено 27 мм. оръдие и 13 точки за окачване на външно въоръжение
Двигатели - 2 x Eurojet EJ200 с мощност 2 x 60 kN
Дължина - 15,96 м.
Височина - 5,28 м.
Площ на крилото - 50 м2
Тегло – празен – 10 995 кг
Капацитет на гориво - 4000 кг
Външно натоварване - до 8000 кг
Максимално тегло при излитане - 23000 кг
Максимална скорост – над Mach 2.0
Максимална скорост на малки височини - 1390 км/ч
Минимална скорост - 203 км/ч
Оперативна височина – 16 765 м
Скорост на изкачване до 10 600 м при скорост Mach 1.5 - 2,5 мин
Пробег при излитане – по-малък от 700 м
Пробег при кацане – по-малък от 700 м
Далечина на полета - до 3 700 км
Боен радиус – до 1390 км
Време за обслужване – 9 човекочаса за летателен час