Разбилият се тази нощ в Пловдив военен хеликоптер Ми-17 развя българския трибагреник над София по време на тазгодишния Гергьовденски парад. Според военния министър Красимир Каракачанов техническа неизправност е най-вероятната причина за катастрофата край летище Пловдив.
На извънреден брифинг той изказа съболезнованията си към семействата на загиналите капитан Пламен Пантелеев на 48 години и капитан Стоян Неделчев на 45 години. Двамата са опитни пилоти, съответно с 600 и 500 летателни часа. Без опасност за живота е бордовият инженер Алексей Каменов, който е с травма на крака и със счупени ребра. Той е излязъл сам от падналата машина и е успял да извърви около стотина метра.
Хеликоптерът е бил в изправност. През целия ден на него са се изпълнявали тренировъчни полети от други екипажи. Пантелеев, Неделчев и Каменов били четвъртият екипаж и са тренирали спасителна мисия на ниска височина между 30 и 50 метра, когато машината е паднала на земята. Според министъра и командването на ВВС и базата при тази височина време за реакция на екипажите няма. Хеликоптерът се е завъртял на 180 градуса и е паднал.
Какво признават от самата армия?
През 2017 г. българските военни въздухоплавателни средства бяха свързани с 36 авиационни произшествия, от които един сериозен инцидент.
Това се посочва в Доклада за състоянието на отбраната и въоръжените сили през 2017 г.
Общият брой на авиационните произшествия през 2017 г. е със седем повече спрямо 2016 г. Приблизително 70 % от авиационните произшествия са в следствие откази на авиационната техника, по-голямата част от която е съветско производство – 58 %, произведена през 80-те години на миналия ХХ век и на предела на назначения технически ресурс по време.
Допуснати са и шест авиационни инцидента с чуждестранни военни въздухоплавателни средства, които са разследвани от страната-оператор, съгласно STANAG 3531.
Вследствие на задълбочаващите се проблеми с поддръжката на авиационната техника и ограниченото ресурсно осигуряване, продължи тенденцията за намаляване на броя летателни часове на летателния състав.
Това продължаващо противоречие с изискванията на съюзническите стандарти и политики, създава реална заплаха за необходимото ниво на безопасност на полетите, способностите за изпълнение на поетите съюзнически ангажименти и ограничава възможностите за приучване на млад летателен състав за изпълнение на дежурството по охрана на въздушното пространство на Алианса и на другите типове авиационна техника.
Това се признава в доклада от министерството на отбраната.
Изпълнението по отношение на броя на летателните часове на сертифицираните декларирани формирования през годината е както следва: „Авиационни сили с нарастваща степен на готовност” - изпълнени са 77 % от планираните; „Сили за развръщане с нарастваща степен на готовност” - изпълнени са 96 % от планираните.
Поклон пред загиналите пилоти
Капитан Пламен Пантилеев е бил командир на авиационно звено във военно формирование 32 040 - Крумово. Във Въоръжените сили служи от 1994 г. Роден е на 14 юни 1970 г. в гр. Бяла, област Русе. Завършил е висше образование във ВНВВУ „Георги Бенковски“ - Долна Митрополия през 1994 г. със специалност „летец-пилот“ за Военновъздушните сили (ВВС) на вертолет. Летец-пилот ІІ клас с над 600 летателни часа. Летял е на L-29, Bell 206 и Ми-17. Награждаван е многократно от командирите си със служебна благодарност и от началника на отбраната. Женен с две деца.
Капитан Стоян Неделчев е бил щурман на вертолет в авиационно звено на военно формирование 32 040 - Крумово. Във Въоръжените сили служи от 1997 г. Роден е на 31 януари 1973 г. в гр. Елхово. Завършил е ВВВУ „Георги Бенковски“ – Долна Митрополия през 1997 г. със специалност „летец – пилот“ на вертолет. Летец-пилот ІІІ клас с над 500 летателни часа. Летял е на Ми-2, Ми-8 и Ми-17. Награждаван е многократно със служебна благодарност. Женен с две деца.