Както е ставало ясно и преди (моят личен опит е скромен все още), има ежегодни проблеми с настаняването на студенти в общежитията на СУ - дълги опашки пред касите, кратки срокове за настаняване, грешно настанени студенти и прочие. Тази година обаче нещата прехвърлят всякакви сравнително поносими граници. Нека изброя:
1.Не само че минималното чакане на опашка е около 3,5 часа, има само една дата за съответен факултет, в който можеш да заплатиш наем и депозит за настаняване, ако физически ти е невъзможно да отидеш на тази дата и да отделиш толкова часове за около минута работа, на касата не ти позволяват да заплатиш друг ден и се спекулира с възможната дата, след безброй оплаквания КН излезе се обявление, че който не може да се настани на точната дата, може до 7 работни дни след нея в крайна сметка, това обаче стана след като се вдигна шум по въпроса. Никой не може да си обясни защо за заплащане на семестриална такса има електронна система, но явно е проблем да има такава и за общежитията.
2. Има хора в други градове, както и такива, които са на работа също, да не говорим за тези в чужбина на бригада или по студентски програми, за които е почти невъзможно да се настанят, просто защото не могат да присъстват лично, а Комисията по настаняване /КН/ не отговаряше дълго време на никой от посочените си координати, било то телефон или имейл.
3. Както стана ясно, само един ден на факултет не е достатъчно време, за да бъдат настанени всички съответни студенти, какво се случва от обратната страна - за изнасяне от блок - по Правилник всеки студент освобождава стая до 10 работни дни, само че лично в моя блок, а дочух и от други места, че с бележка на входа се съобщава за срок от 2-3 дни това да се случи (лично при мен срокът беше 19-21.09, което е отново физически спорно да се случи в зависимост от това къде се намира човек, а и в разрез с правилата, поставени от Правилника).
4. Друг разрез с Правилника се появи когато много голям брой студенти не бяха приети на общежитие тази година заради неизплатени задължения за предходния месец, което никъде не е опоменато като критерий за настаняване или отказ от такова (имаме предвид и че не всички студенти ползват летен престой, а говорим за месец август), това доведе до над 800 жалби, които наложиха допълнително 2-ро класиране, което ще се извърши известно време след началото на академичната година (а къде ще пребивават студентите излиза без значение), жалбите свършиха някаква работа, но отново за да не се дава повече глас на целия проблем.
5. Поредният проблем се появи в деня на обявяване на класираните студенти от горен курс, когато КН качи във "Фейсбук" списък с всички настанени и къде са по блокове и стаи. Според новите регулации за личните данни това е напълно недопустимо и подсъдимо. Няма да прилагам снимка, защото не по-малко ще наруша аз Закона така. Да не говорим, че каквато и да е информация, касаеща настаняването, се споделя само в Социалната мрежа, но не и на официалния сайт, където всъщност й е мястото.
6. Моят личен проблем, който е доста по-скромен откъм големина, но едва ли само на мен се е случвал някога е следният: април месец, след като отидох да платя месечния наем, касиерката забеляза грешка в системата и се оказа, че цялата година до тогава съм плащала по-малко и ще трябва да платя разликата наведнъж, за да изравня. Заплащала съм винаги и в срокове дължимото ми по касов бон, издаван там от съответна касиерка. Тогава писах писмо до ПСБО (Поделение социално битово обслужване) по отношение на този проблем, последва разговор с домакинката на моя блок, като единственият отговор към случилото се беше "Еми да грешка е станала, ама вие ще ги съберете тия пари". Прежалих се тогава, вероятно грешно, но преди известен брой дни (вече сме края на септември) получих автоматичен имейл, че молбата ми е разгледана и записана като разрешена. Това предизвика у мен доста неприятни емоции и отново мисли за това доста нехайно отношение към различни проблеми, не само настаняването, не само моя проблем.
Разбираме, всеки може да сгреши, не е невъзможно да настаниш 4 човека в стая за 3 и след това да се поправиш, но въпросът не свърша с това. Никой не се опитва да поправи нещата преди да се е дала гласност, никой не се старае дори да върши безобразия скришом, а напълно наяве, и се очаква студентите да търпим, защото не всеки има възможност да отдели големи трицифрени суми и да живее на квартира. Понасяме грубото отношение на касиерки, домакинки и понякога възпитатели. Друг въпрос е състоянието на стаите в някои блокове, а съвсем отделен и начинът на избиране на членовете на КН, но по този въпрос аз няма да изпадам в подробности, най-малкото защото не съм достатъчно запозната със съответните споменати лица, на това обърна внимание друга наша онлайн медия вече. Никой от нас не мисли, че заслужава подобно отношение, най-малкото защото това е нещо важно, отнасящо се до това дали ще имаш покрив над главата. Никой не търси претенции за неща, от които нямаме нужда. Избрали сме това учебно заведение с желание, а не за да ни се предоставя насреща такова отношение. Имаме ясни искания, които не са непостижими, но най-важното от всичко е тези безобразия да се прекратят не само за една академична година, а гласът ни, на всички, които не си мълчим сега, да даде отзвук.
Аня Ганева, студентка във втори курс,
специалност „Скандинавистика“ към СУ „Св. Климент Охридски“