Поисканото удължаване с още 1 месец на извънредното положение, което се прави цели 2 седмици преди изтичането на сегашното, явно е прибързано и преждевременно! Подобно искане от Министерски съвет до парламента следва да се направи броени дни, а не седмици преди изтичането на действащото извънредно положение на 13 април, и то след внимателен анализ на резултатите от действието му. Новото искане е редно да е за по-кратък период - не по-дълъг от 2 седмици (с опция за ново преразглеждане при нужда)! Това пише във Фейсбук станицата си адв. Петър Славов, който е бивш народен представител.
Анализът, наред с приоритета за опазване на здравето на хората, следва внимателно да разгледа и ефекта върху икономиката и домакинствата от евентуално по-нататъшно блокиране /т.нар. 'lock-down"/, тъй като нито бизнесът, нито хората имат остатъчен ресурс да оцелеят още дълго в такава среда!
Коректният подход е, ако ситуацията към този момент го изисква и по настояване на медицинските специалисти в щаба, евентуално удължаване да бъде за не повече от 2 седмици, т.е. до максимум края на м. април. Всичко това е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да е съпроводено с нови мерки за подпомагане на хора и бизнес.След което да се направи нов анализ и на база на резултатите да се обмисли нуждата от евентуално ново удължаване до 13 май.
През целия период следва Народното събрание не да се саморазпуска, а да намери начин да функционира – препоръчително от дистанция, подобно на Европейския парламент и както вече масово работят повечето частни бизнеси, а все повече държавни институции разширяват предлаганите електронни услуги. Особено важен е парламентарният контрол, за да са налице публичност и граждански контрол върху разходването на всичките извънредни харчове.
Крайно необходимо е съдилищата също да възстановяват дейността си като гаранция за спазване на конституционния ред и права, при спазване на изискванията за предпазване от коронавируса и предоставяйки дистанционно максимален брой услуги. Открити заседания по дела, както демострираха някои отделни съдилища, могат да се провеждат и „он-лайн“ чрез видеоконферентна връзка.
В случая „авангардната“ законодателна техника на управляващите при приемането на т.нар. „извънреден закон“, който измени над 30 други нормативни акта, някои от които трайно, донякъде опровергава предложението на властта за удължаване до 13 май. Именно, защото в закон, съдържащ едва 21 члена, намираме в Преходни и заключителни разпоредби 52 (!!) параграфа за изменение на други закони. А след като те са изменени трайно, т.е. и за след срока на извънредното положение, то очевидно не е необходимо такова да продължава да действа, за да се спазват те!
И не на последно място - къде са обещаните поправки в "извънредния закон" - напр. относно абсурдната глоба от 5000лв. за преминаване през градинка; или за следенето по трафичните данни на смартфона, без съдебно разрешение?!