Отидете към основна версия

5 901 16

Диана Русинова пред ФАКТИ: В България бюджетът за пътна безопасност е 0 лева

  • пътища-
  • диана русинова-
  • пътна безопасност-
  • апи-
  • европейски център за транспортни политики

"Всички се вторачихме да търсим ваксина за коронавируса, направихме национални оперативни щабове, а какво правим с пътната безопасност?", пита Русинова

Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

3,5 милиарда лева е прогнозната оценка на средствата, необходими за изпълнение на дейности по повишаване на пътната безопасност по цялата републиканска пътна мрежа – това заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура" след питане от страна на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП).

От ФАКТИ се свързахме с Диана Русинова от ЕЦТП, за да потърсим мнение как трябва да се харчат парите за пътна безопасност и дали сумата от 3,5 милиарда отговаря на реалността. Разговора ни четете в следващите редове:

- Г-жо Русинова, от АПИ казват, че са им необходими 3,5 милиарда лева за повишаване на пътната безопасност, от ЕЦТП говорите за различна сума – 30 милиона лева, защо е това разминаване?

- 3,5 милиарда е сумата, която е необходима на агенцията, за да може да реализира всички мерки, които са необходими, за да бъдат безопасни нашите пътища. Държавата няма как да отдели наведнъж 3,5 милиарда лева и да ги даде за пътна безопасност. Поради тази причина – трябва да се започне отнякъде.

Ако приемем, че това са всичките пари, които са необходими, за да приведем пътната инфраструктура в най-висока степен на годност, то тогава тези 3,5 милиарда ни трябват. Обаче няма как да бъдат извадени 3,5 милиарда лева, дори и в следващите десет години.

Затова е много важно ние да приоритизираме и да започнем с някакъв бюджет, защото в момента бюджетът за пътна безопасност е 0 лева. Отнякъде трябва да се започне с някакви пари – 30 милиона на фона на необходимите 3,5 милиарда са малко, но 30 милиона на фона на сегашните 0 лева са нещо.

- А какво биха покрили тези 30 милиона лева?

- Ние ще настояваме за 30 милиона, най-вероятно няма да дадат и толкова. Не на нас, а на АПИ. Много е важно на кого ще бъде даден този бюджет, защото ако те го дадат на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ – ами, тя тази агенция не може да се разпорежда с имуществото на АПИ, защото стопанин на пътя са АПИ.

Тоест те трябва да бъдат отпуснати на този, който реално може да приложи тези мерки. А този, който може да ги приложи са АПИ. Много е важно тези 30 милиона как ще се подредят и кое ще се изведе като основен приоритет.

Давам пример – има много кръстовища, които са на пресичане на първокласни и второкласни пътища с по-нисък клас пътища. Те са изключително опасни и там стават много пътни инциденти. Те не могат да се реконструират, защото се твърди, че за тях няма финансиране. За да има финансиране, то трябва да дойде именно от бюджет за пътна безопасност. Такива кръстовища се неглижират и с години не се коригират с оправданието, че няма пари. Именно за такива места ние трябва да имаме специален, индивидуален бюджет.

Другото нещо е, че има много мантинели, които са морално остарели – на повече от 30 години. Но понеже си стоят там, както е при пътя за Самоков, има ги, всички решават, че това е абсолютно достатъчно. Но те са опасни, защото дори начинът на производство в годините се е променил. Именно към такива елементи трябва да се насочи такъв бюджет и да се изразходва за такива места, за които бюджетът хронично не е достигал през годините.

Но това не трябва да е бюджет за ремонт на дупки, това не трябва да е бюджет за рязане на храсти, това трябва да е бюджет само насочен към мерките за пътна безопасност. Тук е много важно да се разбере, че този бюджет не трябва да е за сметка на поддръжката на пътищата, защото ако бюджетът там се намали, тези средства пак по един или друг начин ще започнат да ги пренасочват за текущите ремонти и поддръжка. Този бюджет трябва да е изваден и да е само за мерки за пътна безопасност.

Давам и друг пример – много често при текущи ремонти и поддръжка има пари да закърпим дупките, но няма пари да възстановим маркировката. И това е много съществен проблем, особено по магистралите, където падат и мъгли. Текущият ремонт си е текущ ремонт. Изчисления показаха, че през 2020 година спрямо 2019 и 2018 година парите на АПИ за текущи ремонти са намалели с 30-40 милиона. Отпускането на допълнителен бюджет от 20-30 милиона или колкото държавата прецени, че може да отпусне само за мерки за пътна безопасност не трябва да става за сметка на още едно намаляване на средствата за текущ ремонт и поддръжка.

- Какво смятате за тази сума – 3,5 милиарда лева как Ви звучи, завишена ли е ли е възможно да е реалната сума?

- Уви, за съжаление съвременните средства за пътна безопасност изискват средства. Няма да коментирам сумата, защото тя е по преценка на колегите – възможно е да претърпи някаква промяна, ако бъде подложена на детайлен анализ. Възможно е колегите да са включили дейности, които не попадат точно в обхвата на мерките за пътна безопасност, но не мога да коментирам това.

Дори и да приемем, че сумата е на половина, това говори за изключително голям дефицит и хроничен недостиг на средства за пътна безопасност. А как очакваме ние да имаме пътна безопасност и да пазим и здравето на хората, тогава, когато имаме 0 лева бюджет за пътна безопасност.

- На мен тази сума, дори и половината от нея ми звучи като признание, че за пътна безопасност средствата са наистина 0 лева.

- Ние изпратихме няколко запитвания до различни институции и организации, които са пряко ангажирани с пътната безопасност. Попитахме ги колко е техният определен бюджет за мерки за пътна безопасност, включително и на общините. В България бюджетът за пътна безопасност е 0 лева. Никой, под никаква форма, по никакъв начин не отделя средства за пътна безопасност.

Предстои ни да пуснем искане до премиера да ни отдели време, защото смятам, че това е въпрос, който засяга пряко целия Министерски съвет. Пътната безопасност е пряко свързана с живота и здравето на хората. По данни на Световната здравна организация за 2020 година от коронавирус до момента са починали 1 милион и 40 хиляди души в цял свят, а вследствие на пътни инциденти - над 1 милион и 250 хиляди души до момента на 2020.

Проблемът с пътната безопасност ни преследва от повече от 30 години и е съществен фактор, определящ смъртността. В същото време всички се вторачихме да търсим ваксина за коронавируса, направихме национални оперативни щабове, а какво правим с пътната безопасност? Докога ще продължаваме по този начин? Няма как да правим пътна безопасност без да имаме пари за нея. Ще си карате ли колата, ако нямате пари да сипете гориво или да си купите кола?

Всички искаме хора да не загиват, всички искаме пътищата ни да са идеални. Ние дори не можем да изпълним изискването на Европейския съюз. ЕС казва: „Конструирайте пътна инфраструктура, която щади и запазва живота и здравето на хората“. Как, когато ние нямаме пари за това нещо? На нас дори не ни минава през ума, че трябва да отделим пари за това нещо.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 12 гласа.

Свързани новини