„Няма данни в Министерството на културата за подадени сигнали до европейските институции и Европейската прокуратура за корупция и злоупотреба с европейски средства“, се казва в писмен отговор на въпрос от гражданско сдружение „БОЕЦ“ до Министерството на културата. Въпросът е в контекста на това подавал ли е служебният министър на културата проф. Велислав Минеков сигнали относно нередности в строежа на Ларгото, както твърди, или не е. Съдейки по официалния отговор, който от „БОЕЦ“ публикуваха преди няколко дни, отговорът недвусмислено е отрицателен. Остава въпросът защо.
За подробности по казуса, от ФАКТИ разговаряхме с председателя на гражданско сдружение „БОЕЦ“ Георги Георгиев.
„Това е продължение на събитията, които самият Минеков започна в началото на юни т.г. На 8 юни той даде една голяма пресконференция, в която изнесе данни за доклад на ОЛАФ, касаещ пряко Ларгото, в който доклад се налагат санкции в размер на 4,5 милиона евро и в който – самият Минеков каза, че са визирани имената на трима министри и на един кмет. Тогава заяви, че подава към прокуратурата и към европейските институции, включително и към Кьовеши, сигнали за Ларгото и за още два проекта, както и, че всяка седмица ще дава пресконференции, бидейки министърът, който управлява това министерство най-прозрачно. След тази пресконференция други не последваха, но разбрахме, че точно на седмия ден след нея, вместо нова пресконференция, Минеков е подписал едно писмо, в което отхвърля всички констатации на ОЛАФ, касаещи нарушения в Ларгото, и обявява наложената санкция за незаконна.
В края на юни Сашо Диков в предаването си постави на Минеков въпрос защо, отговорът беше, че трябва да защитава държавата. Допълни обаче: „Нали разбирате и кого защитавам по този начин“. Съответно „БОЕЦ“ реагирахме, още на следващия ден публикувахме пълния текст на това писмо, защото Минеков отрече да е отхвърлял констатациите на ОЛАФ, а каза, че единствено е атакувал наложените санкции, за да намали щетите за държавата. Това абсолютно не е вярно! В този документ Минеков буквално обявява всички действия в Ларгото за напълно законни и отхвърля всички констатации на ОЛАФ за нередности във връзка с удължаването на сроковете, с анекси, акт 11, акт 10 и т.н. Схеми, които са ни познати от записа „Ало, Банов съм“. Фактически Минеков обявява всичко за законно. В края на писмото с две изречения обявява и наложената санкция за незаконна“, припомни Георги Георгиев.
„Въпреки това от „БОЕЦ“ се надявахме, че Минеков ще изпълни своето обещание да сезира европейските институции, които, тъй като в българската прокуратура нямаме доверие, биха могли най-обективно да разследват и да установят не само нарушенията, не само размера на щетите, а и конкретните лица, макар че ОЛАФ вече са го направили в своя доклад. Самият Минеков говореше за трима министри и един кмет, плюс конкретни констатации за конкретни нередности, които представляват и конкретна щета. Затова внесохме към Министерството на културата заявление по Закона за достъп до обществена информация, с което питаме министерството колко са внесените от него сигнали от 1 януари до началото на юли до българската прокуратура и колко са сигналите към европейските институции, отделно към Европейската прокуратура. Разделили сме ги нарочно, защото европейските институции включват и ОЛАФ, и Европейската комисия, и различните дирекции в Европейската комисия, а допълнително Европейската прокуратура като самостоятелен орган“, разказа Георгиев.
Той обясни и какво се съдържа в отговора на питането на „БОЕЦ“: „В края на миналата седмица получихме отговор, който си признавам, че ме изненада, защото не надявах, че поне това е изпълнено. Оказа се, че няма нито един внесен сигнал – както до Брюксел и до Кьовеши, така и до българската прокуратура. Описано е само едно писмо – така го наричат и те, до българската прокуратура, от 17 юни, което писмо, след справка на официалния сайт на Министерството на културата, разбираме, че представлява превод на доклада на ОЛАФ. Това не е сигнал, дори не е писмо, а е превод на доклада на ОЛАФ, който обаче доклад ОЛАФ са изпратили до българската прокуратура още на 22 декември 2020 година. Това не е сигнал по същество.
В отговора изрично се подчертава, че няма данни за изпращане на сигнали от Министерството на културата за корупция и злоупотреба с финансови средства до европейските институции и до Европейската прокуратура, ръководена от Кьовеши“.
„Освен тези въпроси, ние изисквахме и цялата документация по случая „Ларго“ – от договорите, през анексите, актовете и всичко останало. Отказа ни се достъп. Това е и поводът ни да заведем дело срещу Министерството на културата. Минеков е първият министър от служебния кабинет, когото съдим. Вече сме внесли жалбата в съда. В отказа да ни предоставят документация за Ларгото, няма никаква фактическа обосновка, никакви основания, само се цитират няколко члена от закона и ни се казва, че отказват да ни предоставят тази информация. Надявам се съдът да ги осъди и да ги задължи да ни предоставят тази информация, която е ясна за всички. Ясно е какво се е случило. През годините този случай беше една дъвка, особено за Минеков. Това беше неговата дъвка – Ларгото. С това лягаше, с това ставаше. Знаем какво се е случило там, знаем и от записа „Ало, Банов съм“ как са стъкмявали сроковете, за да не бъде санкционирана фирмата изпълнител. Разбира се, всичко това е за сметка на държавата“, допълни Георгиев.
„Това, което ние нарекохме моделът „Минеков“, продължава. Когато корумпираните прикриват своите престъпление, това е едно и това е моделът „КОЙ“. Когато обаче хора, които заявяват, че ще се борят с корупцията, прикриват данните за корупция и престъпления, след като влязат във властта, това вече е моделът „Минеков“. Самият той наричаше този проект „пладнешки грабеж“, „мека корупция“ и т.н., а когато седна на министерския пост, се оказа, че всичко е законно. Тук оправданието, че защитава държавата, ние не го приемаме. Защитаваш държавата, когато търсиш отговорност на виновните за тези нарушения и нанесените щети. По наша информация няма заведен нито един регресен иск от страна на Министерството на културата към момента срещу лицата, визирани дори в самия доклад на ОЛАФ. Макар че не ги назова поименно, той знае кои са тези лица, фиксирани като отговорни в този доклад. Това са фигури и хора, които носят пряка отговорност и към които той би могъл да насочи тези регресни искове, както и към фирмите изпълнителки на този проект“, обясни председателят на „БОЕЦ“.
„В този проект бенефициент е не фирмата изпълнител, не тя е спечелила проектът. Бенефициент е Министерството на културата, то носи отговорност, то е получило парите. Фирмата изпълнител е спечелила обществената поръчка за изпълнение. Брюксел и ОЛАФ търсят отговорност от Министерството на културата, а то е длъжно не да обявява санкциите на ОЛАФ за незаконни, а да потърси отговорност на тези, които са позволили нередности – на длъжностните лица и на фирмите, които имат сключен договор с Министерството на културата. Такова нещо към момента няма и това ни дава основание ние да подготвим сигнал и да сезираме за това бездействие от страна на Министерството на културата както европейските институции, така и българските“, заяви той.
„Вероятно в края на юли отново ще поискаме информация от Министерството на културата дали от края на юни до края на юли има подадени сигнали. Информацията е, че до началото на юни, сигнали няма. Възможно е упражненият от нас натиск да ги принуди да внесат такива сигнали, което аз пак ще отчета като успех за гражданите, защото това пък от своят страна олицетворява този нов модел на гражданското общество, на граждански контрол върху управлението, който ние налагаме. Това е моделът на граждански натиск, на контрол върху направените заявки – както на партиите, така и на всички управляващи, и след това търсене на отговорност за изпълнението на тези заявки“, каза още той.
В края на разговора Георги Георгиев от „БОЕЦ“ обяви, че още утре гражданското сдружение ще подложи на тест политическите сили в 46-тото Народно събрание. „Утре в 11:00 часа от „БОЕЦ“ ще внесем в Парламента до парламентарните групи на „Има такъв народ“ и на „Демократична България“ становище-инициатива за стартиране на парламентарна процедура за отстраняването на главния прокурор Иван Гешев. Един обемист документ, в който сме описали своите основания и изискваме от тях стартирането на конституционна процедура, за която са нужни 60 депутата. Считаме, че това е дори по-важно и трябва да се случи преди връчването на мандата и гласуването на новото правителство. Това ще бъде тестът за този парламент, дали той има воля за истински, реални реформи или ще бъдем свидетели на поредната имитация. Това е тест и за Парламента, и за тези две парламентарни групи, които сами заявиха като свои приоритет съдебната реформа и отстраняването на главния прокурор Гешев“, завърши той.
Въпросната процедура е по чл. 129, ал. 3, т. 5 от Конституцията на Република България, къде е посочено, че главният прокурор може да бъде отстранен при „тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт“. В такива случаи „главният прокурор се освобождава от президента на републиката по предложение и на една четвърт от народните представители (б.р. 60 народи представители), прието с мнозинство две трети от народните представители (б.р. 160 народни представители)“.
И двете партии, ИТН и ГЕРБ, обещаха на избирателите си мажоритарен вот и получиха общо 128 депутата. Сега ще изпълнят ли обещанието си? Линк към резултатите