Писмо до посолствата на партньорски държави у нас, сред които САЩ, Германия и Франция, до представители на европейските държави в Европейски парламент, включително членове на Комисия по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи “LIBE”, до Европейската комисия и еврокомисарите, както и до Съвета на Европа, включително до Групата на държавите, борещи се срещу корупцията (ГРЕКО), e изпратил главният прокурор Иван Гешев на 21 декември 2021 година. За писмото обаче се разбра едва преди няколко дни.
Документът от 32 страници (почти 9 от които са заети от адресатите му) представлява становище на Иван Гешев относно върховенството на правото у нас и заключва, че независимостта на Прокуратурата на Република България е застрашена и открито атакувана, като в края на писмото Гешев отправя “молба за спешни действия”.
Как четем това писмо в българския контекст и действителност - по този въпрос от ФАКТИ разговаряхме с адв. Емил Георгиев от Инициатива “Правосъдие за всеки”.
“За мен е безпрецедентна проява на слабост от страна на прокуратурата и от страна на главния прокурор да състави един дайджест на всичко онова, което му е угодно в последните няколко години, да го събере в 32 страници, заедно със страниците с имената на хората, които го получават и да го изпрати на общо 67 адресати. Задава се въпросът кому е нужно информация, угодна на прокуратурата, да се изпраща в такъв концентриран вид на получатели, огромна част от които нямат абсолютно никакво отношение към въпросите на правосъдието в България и съдебната власт у нас”, посочи адв. Георгиев.
“В миналото и настоящият главен прокурор Гешев, и предходният - Цацаров, много пъти са сочили Механизма за сътрудничество и проверка едва ли не като ненужно вмешателство във вътрешните работи на България, изтъквали са своята неприязън към вземането на отношение на външни фактори към случващото се в България. Сега очевидно има пълна смяна на настроението - въпросните получатели на писмото биват информирани. Бих определил това писмо като дайджест на прессъобщенията от сайта на прокуратурата, събрано в 32 минус 9 страници, за да получат адресатите една изкривена, изопачена, нагодена в полза на държавното обвинение картина от случващото се в България”, каза още той.
“Извън изкривените интерпретации на факти, в това писмо има откровени лъжи - чисто фактологически”, допълни адвокатът и даде конкретен пример: “В частта за сигнала на Минчо Спасов срещу дипломата на Иван Гешев - че Гешев всъщност не разполага с диплома за пълноценно юридическо образование, това обстоятелство е споменато като атака срещу главния прокурор и личността му. Посочено е също, че Минчо Спасов е бил обвиняем за случката със спирането на метрото и едва ли не, че вече всичко е приключило, а на Минчо Спасов е наложена парична глоба. Това категорично не е вярно - няма такова произнасяне на съда, камо ли да е влязло в сила. Вярното от фактологична страна е, че прокуратурата, заедно с обвинението, е внесла предложение за освобождаване от наказателна отговорност на тримата обвиняеми - Минчо Спасов, Еленко Божков и Светослав Трайков по член 78а от Наказателния кодекс. Това дела обаче още изобщо не е приключило, имало е само едно заседание”.
“В писмото има и много други неточности, има и изключително превратни интерпретации, като например интерпретацията за това, че гражданите през 2020 година, в гнева си срещу изпълнителната власт, били подведени от неназовани олигарси да протестират и срещу прокуратурата. Премълчават се много съществени факти, които реално доведоха до тези протести, като т. нар. “пристъпване” към Президентството, което ние наричаме нахлуване, премълчават се “Осемте джуджета” с всички упреци, които се съдържат към прокуратурата, не се споменават други разследвания било на “Антикорупционния фонд”, било на разследващи журналисти, не се споменава административният натиск и терор над журналисти у нас. Нищо от това, което не е изгодно, не се споменава, докато други въпроси се раздуват до небесата”, посочи още адв. Георгиев.
На въпрос дали документът би могъл да ни нанесе репутационни вреди, той отговори: “Не, не смятам. Тези хора са много добре запознати както с дейността на прокуратурата у нас, така и с личността на настоящия главен прокурор и тя е част от проблема. Личността на Гешев не е единственият проблем, но тя подсилва проблемите.
Ако аз например съм получател на това писмо, независимо дали съм евродепутат, член на комисията LIBE, на Мониторинговата група в рамките на комисията LIBE, ще си задам въпроса защо, въпреки че беше канен няколко пъти, той не дойде сам да разкаже и да сподели, включително не отговори на въпроси. Един-единствен път го направи, зададоха му се въпроси, явно не му допадна, защото оттам насетне пращаше свои заместници. Ако бях получател, щях да си задам този въпрос. Щях да си задам също въпроса защо представеното във въпросния документ е толкова едностранчиво. В никакъв случай не бих се подвел по червената нишка, която се ниже в документа, че в България в момента е налице безпрецедентен политически натиск над уж независимата съдебна власт. Ако някой няма хал хабер от ситуацията в България, може и да се зачете, да му стане интересно. Всеки такъв някой обаче, ако е на отговорна позиция, първото, което трябва да направи, е да провери тази информация, да възложи проверки”.
“Ако се прочетат бележките под линия, които на места изобилстват във въпросното писмо, може да се види неотносимостта на цитираните там материали. Един такъв пример - част от тези напълно изкривени интерпретации, е още в началото на писмото. Твърди се, че настоящата коалиция има идеи да лустрира кадровия състав на прокуратурата и да проведе реподбор. Това се сочи като противоречащо на европейските ценности и към това е дадена бележка под линия, водеща към прессъобщение на Европейската комисия от 2018 година, с което се съобщава за началото на производство по нарушение, т. нар. инфриджмънт процедура срещу Полша заради т. нар. полска правосъдна реформа. Там обаче се случи нещо съвсем различно - полският еквивалент на Висшия съдебен съвет, на кадровия орган на съдебната власт, беше почти изцяло политизиран. Стана така, че 15 от 25-те му членове са директно политически избрани, тоест върху този орган има много силно политическо влияние. В България нещата не стоят точно по този начин, въпреки че имаме сходни проблеми. При нас нещата са доста по-завоалирани, не толкова отявлени, колкото в Полша. Видимо, този, който е съставял въпросното писмо, се е опитвал всячески да създава внушения, разчитайки, че никой няма да чете бележките под линия. Може би са сложили тези бележки, за да придават някаква тежест на документа, но ако човек се зачете, ще види, че те в голямата си част нямат никакво отношение и поставят под въпрос автентичността на този документ. Не мога да си представя, че резултатът от това писмо биха били някакви репутационни щети за България като страна”, коментира още адв. Емил Георгиев.
Адв. Георгиев коментира още въпроса дали предвид лъжите и внушенията писмото представлява самостоятелна причина да се иска отстраняването на Гешев от поста на главен прокурор. “Не, не мисля”, посочи той. “Това е морално укоримо, но в крайна сметка живеем в обстановка на свобода на изразяването и всеки е свободен да говори, включително и глупости, включително и неистина. Естествено, понася отговорността за това. За мен въпросът по-скоро е дали авторът на едно такова писмо, защото Гешев се е подписал отдолу, може да притежава необходимите морални качества, които са изискуеми по закон и Конституция, за да бъде той на длъжността главен прокурор. Лично аз многократно съм давал отрицателна оценка за това, с оглед неговия публичен образ, казвал съм, че той е човек, който не само не притежава необходимите професионални качества, но му липсват и етичните, и нравствените, и моралните качества да бъде на тази позиция. Мисля, че това писмо, в този си вид, е поредното доказателство за това”.
Според адв. Георгиев дали Иван Гешев ще бъде отстранен от поста на главен прокурор, зависи от конкретните мерки, които правителството ще предприеме. “За всички е ясно, че едно евентуално предсрочно отстраняване на главния прокурор минава през Висшия съдебен съвет. Тук я има тази подробност, че отстраняването може да се случи и в рамките на настоящия Висш съдебен съвет, ако членовете му решат, че искат да влязат в някакви договорки самостоятелно, че искат да си гарантират или втори мандати, или достатъчно добро кариерно развитие след пребиваването си във ВСС. Мисля, че съдия Атанаска Дишева, която е от професионалната квота в Съдийската колегия, изрази подобно становище - че не би била много учудена, ако и настоящият състав на ВСС предприеме действия срещу главния прокурор”, посочи той.
“Ключово ще бъде решението на Конституционния съд дали министърът на правосъдието има правомощието да внася искане за предсрочното отстраняване на главния прокурор. Ако Конституционният съд се произнесе, че министърът има такова правомощие - тоест ако изтълкува буквално Конституцията, каквото е очакването от него, тогава ще трябва да отпадне решението по допустимостта на искането и този сигнал, който вече беше внесен веднъж, ще трябва да се разгледа отново. В тази връзка има и подадена жалба пред Върховния административен съд, където вероятно също очакват произнасянето на Конституционния съд дали сигналът да се разгледа отново не на плоскостта на допустимостта, а на основателността, или да бъде внесен нов сигнал и ВСС все пак да вземе решение дали не следва да освободи предсрочно Иван Стоименов Гешев от длъжността главен прокурор. Това са двете възможности - или в настоящия Висш съдебен съвет, или след като бъде прекратен мандатът на настоящия Висш съдебен съвет и бъде избран нов - едната част от парламента, другата част от професионалните общности”, каза още адв. Георгиев.
“Вече не изключвам Иван Гешев да подаде своята оставка, тъй като той е в отслабена позиция и това се вижда от абсолютно всичко, от всяка негова реакция, включително това писмо, което е безпрецедентен израз на слабост и безпомощност”, смята той. “Не изключвам да подаде оставка, ако успее да се договори и да си гарантира някакво спокойствие след слизането си от този пост. Мисля обаче, че обществените очаквания са да няма договорка и той, след като бъде отстранен от поста, да бъде разследван ефективно”, допълни адвокатът.
“Има твърдения, че има много за какво да бъде разследван. Имаше разкрития, на които не се даде особено гласност, че най-вероятно е имало проблематични негови действия още като редови прокурор, свързани с “Жоси”. В случая с “Жоси” документно може да бъде проследено дяловото участие в тази компания на неговия баща. Нещо, на което от една страна, се даде относително слаб медиен отзвук, а от друга, държавното обвинение премълча, вместо да се самосезира. Подобен род публикации представляват именно повод за самосезиране. Вместо да се самосезира обаче, го премълчава. Това е типично, не е нещо, което да ни учудва”, посочи още той.
“Смятам, че общественото очакване е Гешев най-малкото да бъде разследван, а ако има достатъчно данни за извършено от него престъпление, било в качеството му на главен прокурор, било в качеството му на редови прокурор, да бъде съден. Нека да припомня, че преди да бъде избран за главен прокурор през 2019 година, в последните 4-5 години той заемаше сериозни ръководни позиции в йерархията на прокуратурата. Той беше ръководител в Софийска градска прокуратура, след това ръководител на специализираната прокуратура, след това стана заместник-главен прокурор. Той не е случаен човек, който напълно случайно се е озовал на поста главен прокурор. Не казвам, че трябва задължително да бъде осъден - човек се осъжда от съда при достатъчно доказателства. Най-малкото обаче е да бъде истински разследван, както е и по закон”, завърши адв. Емил Георгиев от Инициатива “Правосъдие за всеки”.