Млад водач джигит уби четирима младежи на пешеходна пътека! Това заглавие харесва ли ви? А радва ли ви? Но ви накара да го прочетете… Нали. НЯМА ТАКАВА НОВИНА, ЗА ЩАСТИЕ. НЯМА ТАКОВА ПРОИЗШЕСТВИЕ. Но иначе всяка чужда трагедия е интересна, докато не ви/ни застигне. Иначе заглавието минава и заминава, нали. Част от черната хроника, от черната статистика. Поговори се, поплаче се, изказваме съболезнование, а мъката за близките е вечна. Минат три дни и животът продължава. До следващия път, когато някоя друга майка изреве, че детето ѝ го няма, загубило живота си, докато пресича на пешеходна пътека.
А да питам и друго. Сайтът ФАКТИ четете ли. Ако го четете, щяхте да сте видели интервюто на бившия шеф на КАТ-София Тенчо Тенев.
Като че ли се оказа лош пророк. Ето какво каза той пред ФАКТИ преди дни:
„В тази връзка ми се иска да обърна внимание и на друг голяма проблем - с младите водачи, които нарушават Закона да движение по пътищата. Говоря за младите водачи между 18 и 22 години, които са доста буйни, с много адреналин в кръвта, бързо карат, управляват мощни автомобили и така идва големият проблем. Правят тежки пътно-транспортни произшествия. Интересно е, че младите жени - между 18 и 22 години, правят три пъти по-малко нарушения, ако ги сравним с мъжете. По-внимателни са, съобразяват се със скоростта.“
Буйни младежи, качили се в кола. Това са водачите, които правят най-много нарушения на пътя. Млади, неопитни, качили се в по-бърза кола, нямат рефлекси, натискат педала, за да усетят скоростта, а при ситуация… просто не реагират. Нямат умения.
„Също така не е лошо в Закона за движение по пътищата да се въведе ограничение хора от 18 до 22 години да управляват коли, които са, примерно, до 100 конски сили максимум. Това също ще ги ограничи да карат бързо“, казва още Тенчо Тенев.
Защо това го няма в Закона!?
Нали знаете, че ако това го имаше в Закона, Милен Цветков щеше да е жив. Защо ли? Защото просто няма джип Q7, който да е до 100 коня. А като удариш джипа на Милен Цветков отзад с кола, която е до 100 коня, много е по-вероятно да бе останал жив.
А и ако в Закона се запише, че младите водачи трябва да карат с придружител (разбирай майка, баща, по-голям брат или сестра – пряк роднина) до навършване на 24 години, примерно, хептен Милен Цветков щеше да е жив, защото Кристиян Николов щеше да е с родител в колата.
„Например, в Испания контролните точки за млади водачи са 9. При две нарушения - без колан или говори по телефона, остава без книжка. Докато при нас не е така. У нас 80% от шофьорите си говорят по телефона. И защо после често ставаме свидетели на верижни катастрофи. Не спазват дистанция, говорят по телефона, но никой не си признава. Като отидеш при него, телефонът му е в краката, а той ти казва, че натиснал спирачките, но колата поднесла“, каза още Тенев.
Някой го е казал, ние сме го написали, много хора са го прочели. Някой даже и са го разбрали и са се замислили. Това е нашата мисия – да говорим за проблема. А онези – любимите избраници в парламента, дано също го прочетат, за да направят така, че водачите за имат респект от Закона, а младите водачи да се научат да бъдат търпеливи зад волана. Не е толкова трудно, ако сме общество, и искаме да спрем безумието, което се случва по пътищата.