Млад водач джигит уби четирима младежи на пешеходна пътека! Това заглавие харесва ли ви? А радва ли ви? Но ви накара да го прочетете… Нали. НЯМА ТАКАВА НОВИНА, ЗА ЩАСТИЕ. НЯМА ТАКОВА ПРОИЗШЕСТВИЕ. Но иначе всяка чужда трагедия е интересна, докато не ви/ни застигне. Иначе заглавието минава и заминава, нали. Част от черната хроника, от черната статистика. Поговори се, поплаче се, изказваме съболезнование, а мъката за близките е вечна. Минат три дни и животът продължава. До следващия път, когато някоя друга майка изреве, че детето ѝ го няма, загубило живота си, докато пресича на пешеходна пътека.
А да питам и друго. Сайтът ФАКТИ четете ли. Ако го четете, щяхте да сте видели интервюто на бившия шеф на КАТ-София Тенчо Тенев.
Като че ли се оказа лош пророк. Ето какво каза той пред ФАКТИ преди дни:
„В тази връзка ми се иска да обърна внимание и на друг голяма проблем - с младите водачи, които нарушават Закона да движение по пътищата. Говоря за младите водачи между 18 и 22 години, които са доста буйни, с много адреналин в кръвта, бързо карат, управляват мощни автомобили и така идва големият проблем. Правят тежки пътно-транспортни произшествия. Интересно е, че младите жени - между 18 и 22 години, правят три пъти по-малко нарушения, ако ги сравним с мъжете. По-внимателни са, съобразяват се със скоростта.“
Буйни младежи, качили се в кола. Това са водачите, които правят най-много нарушения на пътя. Млади, неопитни, качили се в по-бърза кола, нямат рефлекси, натискат педала, за да усетят скоростта, а при ситуация… просто не реагират. Нямат умения.
„Също така не е лошо в Закона за движение по пътищата да се въведе ограничение хора от 18 до 22 години да управляват коли, които са, примерно, до 100 конски сили максимум. Това също ще ги ограничи да карат бързо“, казва още Тенчо Тенев.
Защо това го няма в Закона!?
Нали знаете, че ако това го имаше в Закона, Милен Цветков щеше да е жив. Защо ли? Защото просто няма джип Q7, който да е до 100 коня. А като удариш джипа на Милен Цветков отзад с кола, която е до 100 коня, много е по-вероятно да бе останал жив.
А и ако в Закона се запише, че младите водачи трябва да карат с придружител (разбирай майка, баща, по-голям брат или сестра – пряк роднина) до навършване на 24 години, примерно, хептен Милен Цветков щеше да е жив, защото Кристиян Николов щеше да е с родител в колата.
„Например, в Испания контролните точки за млади водачи са 9. При две нарушения - без колан или говори по телефона, остава без книжка. Докато при нас не е така. У нас 80% от шофьорите си говорят по телефона. И защо после често ставаме свидетели на верижни катастрофи. Не спазват дистанция, говорят по телефона, но никой не си признава. Като отидеш при него, телефонът му е в краката, а той ти казва, че натиснал спирачките, но колата поднесла“, каза още Тенев.
Някой го е казал, ние сме го написали, много хора са го прочели. Някой даже и са го разбрали и са се замислили. Това е нашата мисия – да говорим за проблема. А онези – любимите избраници в парламента, дано също го прочетат, за да направят така, че водачите за имат респект от Закона, а младите водачи да се научат да бъдат търпеливи зад волана. Не е толкова трудно, ако сме общество, и искаме да спрем безумието, което се случва по пътищата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
09:54 11.05.2023
2 съдията
Коментиран от #5, #12
09:57 11.05.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 МНЕНИЕ
А как бих желал да чуя ООХ, ЗА СЪЖАЛЕНИЕ,.. А ДНЕС НЯМА КАТАСТРОФИ
Коментиран от #41
10:02 11.05.2023
5 айде бе
До коментар #2 от "съдията":
И да останат гладни адвокатите ли10:04 11.05.2023
6 АБВ
Коментиран от #51
10:05 11.05.2023
7 Авторът
Коментиран от #10
10:06 11.05.2023
8 Механик
Ако аз напиша "..млад водач джигит..", как да е. Ама на един журналист не му прилича никак.
В случая домата "джигит" трябва да е в кавички, както съм я изписал аз. Защото една бърза справка, уточнава, че "джигит" в най-добрия случай е "водач" на кон и то в кавказките страни.
Това, че ния ползваме тази дума за "нахален, нагъл" шофьор си е наша работа и по някакъв начин трябва това да бъде отбелязвано.
Ще кажете, че издребнявам. Ами не е така. Огледайте колко много такива прецеденти се допускат дневно. Почти целият речник на модерните журналисти е именно в такъв стил.
Коментиран от #42
10:06 11.05.2023
9 Тва е поколението заченато
10:06 11.05.2023
10 Механик
До коментар #7 от "Авторът":
Именно на това и аз обръщам внимание.Извинявам се, че се дублираме, но сме писали по едно и също време.
10:07 11.05.2023
11 Гост
10:12 11.05.2023
12 По какво
До коментар #2 от "съдията":
по синхронно плуване ли?!10:15 11.05.2023
13 Леля Гошо
Коментиран от #20
10:24 11.05.2023
14 Гого
10:29 11.05.2023
15 Нямаме Закон за НПО
Разберете го !
10:29 11.05.2023
16 дядото
10:39 11.05.2023
17 влизам в спор с автора
Коментиран от #61
10:41 11.05.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Перо
10:45 11.05.2023
20 Ами прави щото може
До коментар #13 от "Леля Гошо":
Ако го вкарат в затвора по бързата процедура за две седмици следващия път когато се опита да даде 50 за да мине ГТП, ще се замисли дали пак да го прави.Що не ги прави тия безумия в Гърция?
Коментиран от #28
10:47 11.05.2023
21 ако слушаме
Коментиран от #32
10:52 11.05.2023
22 без имена
11:03 11.05.2023
23 млад шофьор
Да речем, че един човек е изкарал книжка на 20 годишна възраст, но поради различни обстоятелства, не е шофирал, а вече е на 40 г. Той ще бъде ли в категорията "млад шофьор", ако най-после седне зад волана и започне да шофира -
20 год. след като е взел книжка?
И той сравним ли е с едно момче, което дори на 20 години, благодарение на семейството му , може да кара перфектно и книжката е само законното оформление на уменията му ?
Коментиран от #38, #58
11:07 11.05.2023
24 ама друг път
Коментиран от #30
11:08 11.05.2023
25 Бай Хюй
11:13 11.05.2023
26 Панев
11:29 11.05.2023
27 Младите водачи
11:33 11.05.2023
28 Леля Гошо
До коментар #20 от "Ами прави щото може":
Защото е закърмен с разбирането че в БГ правилата са за другите, а аз ще намеря начин да мина по тънка лайсна. Знае че в Гърция, Германия и т.н., няма тънка лайсна и спазва като поп11:52 11.05.2023
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Следващия път
До коментар #24 от "ама друг път":
Нали през тези 6 месеца на курса шофира и вижда как карат всички. Става му ясно че се шофира по един начин докато си курсист или на изпит, а след това малоумниците се отървават с банкнота пусната на задната седалка на патрулката.Коментиран от #36
11:56 11.05.2023
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Стар шофьор
До коментар #21 от "ако слушаме":
Карал съм и с 250 в хубав слънчев ден без никакво движение по магистралата, но знам кога да намаля, дори да лазя за да не стане беля. Младите нямат този усетКоментиран от #48
11:59 11.05.2023
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Във ваксините има живак
12:04 11.05.2023
35 жокер
12:11 11.05.2023
36 ама друг път
До коментар #30 от "Следващия път":
Най лошото е , че при тези съкратени курсове не научават нищо , абсолютно нищо ! Взимат им парите и ги пускат в месомелачката ! В последните 3 години имам наблюдение от първо лице , какво се случва по време на курса и съответно последствията от този така наречен съкратен курс ! Според мен за съкратен курс трябва да може да се запише лице , което е проверено , че може да управлява МПС и му остава само и единствено теорията ( ЗДП ) ! А това какво ще види по пътищата е въпрос на първите 7 години !12:13 11.05.2023
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Кандидат Милионер
До коментар #23 от "млад шофьор":
От години имам шофьорска книжка,сменил съм няколко автомобила с опит основно градско в София и миналия месец се качих в новата си кола...Нищо общо с досегашния ми опит...Цял месец ми трябваше да свикна с габарита,с ускорението,със спирачен път и дистанция докато пак се почувствах Уверен зад волана...Бъди сигурен,че даже смяната на автомобил те прави " Млад" шофьор и си избирай между прилагателните - нов шофьор,неопитен шофьор,необучен шофьор,неуверен шофьор,начинаещ шофьор и така нататък...Коментиран от #50
12:23 11.05.2023
39 Ония с Фордо
Хубави неща си написал и с доста от тях съм съгласен но само искам да ти напомня че кола с 50 КС може да се движи със скорост от 140-150 кмч.
Проблема не е в автомобилите а в културата и дисциплината на водачите и тяхната подготовка , проблема е и в превенцията. Колко полигона за обучение и тренировка в критични ситуации и лоши метеорологични условия имаме към СБА или КАТ ? Само с глоби и наказания нещата не се получават както трябва а и не са достатъчно ефективни.
12:38 11.05.2023
40 Иска ми се
12:44 11.05.2023
41 00003
До коментар #4 от "МНЕНИЕ":
За журналистите добра новина е лошата - спира продае12:52 11.05.2023
42 Бат Мишо
До коментар #8 от "Механик":
Така е колега всички големи катастрофи стават от малки неточности които , като се насъберат , обръщат и най голямата кола . Като стар шофъор и ездач - до 2000 - лека му пръст на дяда коййто ги гледаше -имахме 4 коня и всеки яздеше в семейството свой кон като си ходехме в разградкото капанско градче - с кон си ходех и на училище И ТЕ ТОВА И НИЩО ДРУГО Е ДЖИГИТ.За катастрофите НЕ ГОДиНиТЕ имат значение , а ценностите - казвам го като чове каращ от 5 годишен балканче , от 13 годишен постоянен шофъор на Москвич 403 и Робур 4х4 в гората
тогава глобата за без книжка беше 200 лв и ,, училищна ,, ако си под 16 - нямаше отнемане МПС
Вадеха те пред сроя на физзарядката в училището и те сочеха с щур
После баща ти да доде за колата в районното- нямам баща - и с дядо отивахме и пред самото районно се качвах пак да карам- разбира се след порция здрав бой в районното
ОБАЧЕ КЪДЕ ЩЕ ЛЪСНШ ЧОВЕК като дигнех повече от 60 дядо така ще ме изплющи зад врата че главата ми се удряше в волана и отскачаше и крещеше с гласа си на царски фелдфебел
ПОМНИ керпеден с керпеден че не колата кара тебе , а ти нея - и ме караше да каксонирам при изпреварване , както е било по стария правилник по негово време , щото заводски колите са нямали мигачи - поне повечето и изпреварването е било през къра откъдет свариш - асфалт е имало 11 км в цялата държава до 1944-
от Варна до евксиноград
Коментиран от #44, #46
13:15 11.05.2023
43 чети калине статия от 2021 г
Десет години от тежката катастрофа в Симеоновград навръх Великден
Навършват се 10 години от тежката катастрофа в Симеоновград навръх Великден, при която загинаха шестимата младежи. Шофьорът получи 12-годишна присъда.
за 6 ШЕСТ младежи - 12 години
за двама - макс 4 години и при дело мин. 6 години ще го изкара наказанието по чехли у дома
Коментиран от #45
13:15 11.05.2023
44 Бат Мишо
До коментар #42 от "Бат Мишо":
ПС каксонирам да се чете кЛаксонирам13:18 11.05.2023
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Бат Мишо
До коментар #42 от "Бат Мишо":
Каквито и закони да напишеш ,проблема е не в годините на водача и закона А В ЦЕННОСТНАТА СиСТЕМАкато водача е закърмен и възпитан да кара в НЕЕД ФОР СПЕЕД и ЦС и да има неограничен брой животи , и света му е виртуалната реалност , където стрелката не пада под 240 и книжката някой н ДАИ му я е продал някой да ХХХХ лева , където скоростта на раздаването им е кат на социяни помощи
Карах курса за ремарке 2000 дната , на съседната редичка за Б - като видях какви хора взеха книжки ВИ ИДВА ДА ТРЪГНА КАТ ТАРЗАН ПО ДЪРВЕТАТА Един не можа да спре на стоп чертата НИТо ЕДиН
и ДО ЕДиН ВЗЕХА КНиЖКи - 1 скъсан нямаше ЗА ЦЯР
способни били ВИДИШ ЛИ - и си наброиха по 200 лв на човек на ръка - ако някойй го интересува и може да напрай нещо ще дам имена - щото ДАИ аджиата дет зе по 200 на ръка сега е шеф в ДАИ
13:35 11.05.2023
47 Айде
13:41 11.05.2023
48 Мислиш ли че
До коментар #32 от "Стар шофьор":
ако е така както казваш,в най-технологичните автомобилни спортове където средните скорости са 250 км.ч. точно такива младежи са на-подходящи,а дори 40 годишна възраст се смята за предел .Не в това е проблема според мен,а в носенето и търсенето на отговорност,все неща свързани с обществото в което живеем,и това е резултата,много повече катастрофи на глава от населението от цивилизованите държави.Коментиран от #49
13:43 11.05.2023
49 Бат Мишо
До коментар #48 от "Мислиш ли че":
Така е човек , не убива скоростта а ВЪЗПИТАНИЕТО и по точно ЛИПСАТА МУ ....Еврогейските ценноти на това учат , че да убиеш човек , да се ожениш за някой от твоя пол , и да правиш мир като пращаш оръжие СА НОРМАЛНИ ЕЖЕДНЕВНИ НЕЩАпосле що трупове на купове и кръв до колене по пътищата - чудно що игати
АРЕТЕН 8 милиона тона ежегодно дет преди ги возеше БДЖ и БМФ слязоха на асфалта намятани в неподдържани частни камиони
13:55 11.05.2023
50 съвсем точно
До коментар #38 от "Кандидат Милионер":
Много истина има в този коментар, и струва ми се, че трябва да заложим, да изискваме, да настояваме за определението "отговорен шофьор". В крайна сметка отговорният човек ще сесъобразява и ще шофира според своята компетентност и умения в момента.
14:05 11.05.2023
51 Гневен
До коментар #6 от "АБВ":
Дано влезеш в заглавие14:23 11.05.2023
52 Бай Ганьо
Просто не трябва да шофират, по никакъв начин - сваляш го от колата като го хванеш и да се прибира пеш.
14:33 11.05.2023
53 БАСМАЧ
14:39 11.05.2023
54 рфтгъхуй
Саму дъ питъм...
Ония дето преди няколко дни уби младежите на пешеходната пътека какво караше? Може би някое АМГ или М-ка с минимум 700 коня под капака? Или беше с някакво жалко подобие на кола при която "спортният" модел е с ОГРОМНИТЕ 95 коня, а масовите са 60 или 70 коня... Записвайте си:
НЕ КОЛАТА и НЕ ПИСТОЛЕТА убиват хора... ХОРАТА УБИВАТ ХОРА... Щом сте създали поколения от индивиди без мозък сега ще си носите последиците...
14:42 11.05.2023
55 васИк атанасова
слаб мозък и силикон
алкохол наркотици райски газ
слабо възпитание
ето резултатите
за това 3 000 000 българи се изнесоха от тази територия
14:44 11.05.2023
56 Ироничен
Хора, намерете един инженер с дар слово или вземете един филолог със средно специално, който да разбира от автомобили. Конските сили не убиват, а и 80 кс щяха да са достатъчни да ускорят колата до опасна скорост, макар и по-бавно. Спрете да плюете джипове и конски сили! Виновен е само серсемлъкът! Хлапето с мини Форд как уби двама?
14:47 11.05.2023
57 Уса
14:51 11.05.2023
58 дрфтгъхуй
До коментар #23 от "млад шофьор":
Недоразумение миризливо, записвай си:НЕ Е ВЪЗМОЖНО да си на 20г. и да си перфектен шофьор. И на 40г. не си перфектен... Дори и да си автомобилен състезател от нивото на дедо ти Валтер Рьол, не че го знаеш кой е...
Има някакъв шанс да бъдеш много добър шофьор след 10+ години зад волана и минимум 500 000км., но това е само шанс- нищо повече... Най-вероятно шофирам от преди да се родиш, имам над 5 МИЛИОНА км. зад гърба си и по твоята логика следва да съм перфектен... Ами не съм- преди дни си одрах колата в моята ограда на гаража като се прибирах щото денят ми беше тежък и много нервен и просто 20-те км. до вкъщи ми дойдоха в повече... Добре, че беше само оградата- можеше от пътя да изхвърча, а можеше и някой да сгазя както не бях в кондиция...
Коментиран от #59
15:08 11.05.2023
59 СМЕШНооо
До коментар #58 от "дрфтгъхуй":
Ами като се чувствал несигурен в послените километри, спря ли да си починеш, да се наплискаш с вода, или тръзна една майна и продължи. Ами ето така стават белите даже и да имаш милиони километриКоментиран от #71
15:20 11.05.2023
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Съгласен съм с
До коментар #17 от "влизам в спор с автора":
по-голяма част от написаното. Но не съм съгласен с често изразяваното мнение, че то видиш ли имало добри закони, но нямало контрол по спазването им. По простата причина, че контролът по спазването на законите също е регламентиран със закони. И ако законите са както трябва - без вратички и недостатъци, на едно лице упражняващо контрол по спазването на законите ще му е много по-трудно да не изпълнява съвестно задълженията си, ако е ограничена законово такава възможност за шикалкавене.16:11 11.05.2023
62 Доротея
16:30 11.05.2023
63 кочо
16:42 11.05.2023
64 в Сърбия, за трагедията
17:21 11.05.2023
65 шопендар
ДА ДЪРЖИ КАЛАШНИК,ДА КАРА ТАНК,ДА ЛЕТИ С САМОЛЕТ,ДА КАРА КАМИОНИ ПО 20-50 ТОНА,А ЗА ДА КАРА КОЛА,ТРЯБВА ДА МУ НАЗНАЧИМ БАВАЧКА.ЩОМ Е ЗАД ВОЛАНА-ЩЕ НОСИ ОТГОВОРНОСТ.А БЮРОКРАТИТЕ СЕ ЗАХВАНАЛИ С 70 ГОДИШНИТЕ
18:43 11.05.2023
66 гост
Коментиран от #68, #73
19:44 11.05.2023
67 БББ
20:39 11.05.2023
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 иван
20:54 11.05.2023
70 Лумпен
Докога ще са недосегаеми ?
04:46 12.05.2023
71 гъхуйихуй
До коментар #59 от "СМЕШНооо":
Верно е, така си стават инцидентите... И това е също проблем- едните от вчера карат и се имат за много велики + адреналина им е в изобилие, а други с много опит не рядко пренебрегват умората и други неща щото "аз имам МИЛИОНИ км. зад гърба си бе, няма нищо страшно"...В крайна сметка "перфектен" шофьор няма и НЕ колата убива, а магарето зад волана. И докато зад волана седи магаре нищо няма да се промени...
07:52 12.05.2023
72 ДО ФАткИ
09:23 12.05.2023
73 Виж статистиката !
До коментар #66 от "гост":
Хората по света са го измислили ! Книжка не по-рано от 22 години ! Задължително с придружител ! По-малко точки на талона ! Отнемане на книжката само при две нарушения , колкото и маловажни да са ! Когато цифрите говорят и Боговете мълчат! Виж статистиката на тежките авто-произшествия в огромното мнозинство са причинени от новобранци до 20 -25 години !13:48 15.05.2023