Отидете към основна версия

2 604 6

Реформа в ТЕЛК? Надежда всяка оставете

  • телк-
  • комисии-
  • реформа-
  • инвалиди

Не дигитализация - една пейка не може да се внедри в тази порочна система

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Последните промени в системата на медицинската експертиза сякаш са правени от импресионисти в зъболекарски кабинет - те са внушителни, даже необуздани, но стърчат във всички посоки като блеснал полилей и с тях, образно казано, пациентът няма да може да си затвори устата, камо ли да дъвче (по Уди Алън). С размах авторите им са нарисували удвояване на комисиите, случайно разпределение на заявленията, съкратени срокове и... пълна дигитализация. Естествено, крайните срокове за въвеждането на тази революция непрекъснато са някъде пред нас - тя първо трябваше да се състои до края на май, след това се заговори за средата на юни, сега вече се споменава август и несъмнено скоро ще чуем нещо и за края на годината. Това пише Диляна Димитрова за в. "Сега".

Тази седмица предстои окончателното приемане на промени в правилника за организация на органите на медицинската експертиза. След пренаписаните проценти и променените срокове за произнасяне сега МЗ се захваща с проблемите, които са в дъното на цялото ходене по мъките - крайно недостатъчният брой комисии, които издават експертни решения (по-известни като ТЕЛК) и вездесъщото размотаване на човека от кабинет на кабинет и от хартия на хартия. Как ще се решат тези проблеми? На теория - ужасно лесно. На практика - само ужасно.

МЗ разпорежда всяка държавна и общинска болница, и всеки комплексен онкологичен център да имат териториална експертна лекарска комисия до един месец от влизането в сила на постановлението. Университетските болници и тези, които са търговски дружества със смесено държавно и общинско участие, трябва да имат по две такива комисии. Това следва да удвои комисиите на 150 при сегашни 70, из чиито дебри годишно се лутат над 165 000 души.

По линия на втората голяма промяна, "Информационно обслужване" вече работи по дигитализацията на експертизата и свързването ѝ с медицинските досиета от Националната здравно-информационна система и това трябваше да е факт от 1 юни заедно с нови електронни образци на документи. Предстои да видим

колко пълни ще са тези досиета,

ще се разбират ли институциите помежду си, когато си "проговорят" и кога ще се въведе случайно разпределение на пациентите, така че да се пресече корупцията в системата и да се облекчат най-натоварените състави. Според МЗ това трябва да стане до август.

Наред с това се съкращават още срокове - комисиите ще са длъжни да изпратят експертното решение на пациента в 3-дневен срок (звучи излишно, но сега някои комисии мотаят по 3-4 месеца вече готовите решения). Освен това при обжалване НЕЛК ще може да върне само веднъж решението за ново разглеждане на ТЕЛК, а при повторно обжалване ще е длъжна да се произнесе по същество. Промените прецизират и в кои случаи може пациентът да бъде върнат за прегледи с презумпцията, че експертните решения вече ще се вземат само по документи с много малко изключения.

Дали след месец ще имаме двойно повече трудово-експертни комисии е въпрос с трудност за 60 лв., колкото ще се плаща за едно предсрочно експертно решение. И не само защото за болниците няма никаква санкция, ако не изпълнят новото си задължение. ТЕЛК е една от най-мрачните и затънтени брънки на здравната ни система и за много хора сблъсъкът с нея е разтърсващо преживяване. Не 60, вероятно и 600 лв. няма да накарат началниците на отделения да зарежат другите си бонуси, за да пишат експертни решения. Увеличението на парите все пак е една стъпка напред - сега специалистът в доболничната помощ получава 35 лв. за прегледан пациент, докато в ТЕЛК цялата комисия получава 40 лв. на решение. Естествено, никой не иска да се занимава с второто. Болнични директори вече предупредиха, че няма начин да се справят с още комисии - не успяват и със сегашните.

Едва ли ще видим края и на

размотаването от кабинет на кабинет

и искането на допълнителни прегледи - то е вродено за система, в която един преглежда, друг решава, трети плаща и никой на практика не контролира, да не отваряме дума за отговорност. Субективизмът тук не се побира в никакви наредби - практика е от една инстанция на друга процентите да се променят от 30 на 70 или обратното. Затова ако пациентът не обжалва, то най-вероятно НОИ ще обжалва или ще върне решението за още изследвания. Не е изключение в един кабинет да ти искат едни изследвания, а в друг - двойно повече. За някои изследвания се чака с месеци, за други се лежи в болница. За тези в частни лаборатории няма и запис в медицинското досие. Впрочем, и сега комисиите са длъжни да работят само по документи освен в краен случай, но едва ли някой го е забелязал и едва ли някой ще го забележи и в новия правилник.

Предстои да видим как ще се приеме третото голямо нововъведение - служебното разпределение на заявленията, и дали то няма да създаде още по-големи проблеми. И сега има недоволство сред пациентите заради липсата на тясна специализация на съставите, например педиатри, различната практика от комисия на комисия и т.н. Натовареността в ТЕЛК е много неравномерно разпределена в страната - има образцови комисии, в които всичко тече така по мед и масло, че у пациента остава съмнение, че някъде е сгрешил. Прехвърлянето на пациенти от една комисия в друга може да не облекчи натоварените комисии, но да затрудни тези, които сега се справят със задълженията си. Ами ако разпределят пациент от София във Видин и му поискат някоя хартия? Разпределението на преписките на случаен принцип не е панацея и срещу корупцията, поне съдебната система не е доказала обратното.

Нито една от тези изобилни промени, уви, не може да адресира чисто човешкия фактор в тази система. Обобщенията не са полезен прийом, но тук, както каза Елисавета Белобрадова (ДБ) при едно скорошно изслушване на председателката на НЕЛК в парламента, за всяка пейка трябва писмо от депутат и намеса на омбудсмана. Поводът за пейката идва от благоевградската болница, където

болни хора чакат с часове прави,

за да минат освидетелстване. Оправданията са лесни и даже от нечия камбанария сигурно изглеждат основателни - няма място, няма хора, няма пари. Вие знаете ли, сопва се на пациентите сестрата, какво напрежение е вътре?! Но това статукво, всъщност, е безкрайно удобно. В този си формат комисиите на практика са безпризорни и ще си останат такива - те са към болниците, картотеките с документите са към регионалните здравни инспекции, а НЕЛК е празна шапка, която разглежда обжалвани решения, но не контролира. При такова безвластие всичко е програма минимум - и условията, и резултатите, а за морално-етични норми на поведение не може и дума да става. Неслучайно в последните години все по-често се издига глас тази свещена крава да бъде закрита и медицинската експертиза да се върне там, където ѝ е мястото - при лекуващия лекар. Това поиска и една от работодателските организации преди седмица, когато промените влязоха в тристранката.

Разбира се, тук говорим само за палиативни мерки. Нито една от предлаганите промени няма общо с истинската реформа, която напразно се обещава вече 8 години - въвеждането на индивидуална оценка на потребностите. Сега една вездесъща хартия с проценти е ключ към пенсии, добавки, инвалидни винетки и за получаването на повечето от тези придобивки няма никаква допълнителна преценка нужни ли са въобще. Увреждането у нас все още е чисто медицински, а не социален проблем. Но не само социалната система не знае какви дефицити има един човек, за да му помогне да се интегрира в живота, на пазара на труда, в училище, университет и пр. Този човек не получава никаква помощ и от здравната система - никой не го обучава как се живее с увреждане или хронично заболяване, не му предлага рехабилитация и т.н. Затова в този си вид ТЕЛК може да води само към едно - платено боледуване. Мизерно платено, но универсално.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 12 гласа.

Свързани новини