Еееей, кво прави неподходящия кандидат-кмет!!! Събуждам се днес, чета и не вярвам на ушите си - Продължаваме промяната" - "Демократична България" внася предложение за връщане обратно в ръцете на държавата контрола на пристанище "Росенец", което се стопанисва от "Лукойл-Нефтохим" !!! Щели да им съкратят концесията с 24 години за 7 дни! Проста да подлудейш!
Съжалявам, но ми е трудно да повярвам на твърдия курс, който новата коалиция поема спрямо едно от основните въшнополитически оръжия на русия - Лукойл (където и формално да е регистрирано българското подразделение!), защото:
1. "Лукойл" има 35-годишна концесия върху нефтения терминал на пристанището, дадена му от Бойко Борисов през 2011 г. Концесията изтича след 23 години.
2. Всички правителства и парламенти от приватизацията на Нефтохим насам умишлено държат най-ниския акциз, позволен в ЕС, с което гарантират възможността на монополиста Лукойл и неговия картел да си слагат огромна надценка, докато приходите в хазната ни са минимални. В България акцизът е само 65 ст., докато в Германия е 1,20 лв. , в съседна Гърция е 1,40 лв., в Австрия е 1 лв.
Така вместо парите да влизат в държавната хазна като акциз, се прибират от Лукойл и картела му чрез огромна свръхнадценка. 1 МИЛИАРД ЛЕВА ГОДИШНО са преките загуби за България.
2. 82% от данъчните складове за дизел са и 92% от складовете за бензин ВСЕ ОЩЕ СА на "Лукойл". През 2017 КЗК, която още е управлявана от представител на герберската политическа династия Ненкови - Юлия Ненкова, прекрати производството за доказване на картел на пазара на горива на дребно. КЗК обаче забрани на служителите в различните петролни компании да комуникират помежду си :))))
3. Представител на държавата в борда на компанията все още е Красимир Първанов, подписал през 2011 зад гърба на тогавашния енергиен министър Трайчо Трайков анекс, който позволи на рашките да ни осъдят за 1,2 млрд. лв. неустойка за спирането на Белене! Бъдете сигурни, че българските и руски политици и олигарси, свързани със сделката, са си делнали поне половината от парите! Същият юнак от 2017 г. насам НИТО ВЕДНЪЖ НЕ Е ДОКЛАДВАЛ на ресорното министерство какви са производствените и финансовите резултати на рафинерията, какви проблеми има, какви мерки и планове се обсъждат и приемат, и т.н. "Сменят го" от януари миналата година! Колко ли евтини нови апартаменти си е купил за 6 години?
4. От юни 2021 тогавашният финансов министър Асен Василев "събира пълна информация" за дейността на пристанището на "Лукойл" в "Росенец и проверява измервателните уреди, които Ваньо Танов така и не успя да сложи. Явно проверката най-после е завършила. Но очевидно проверката, пак започната от Василев, защо през годините "Лукойл" не е плащала почти никакъв корпоративен данък, още продължава...
5. През май 2022 пак въпросният финансов министър Асен Василев отговори на въпрос на Ивайло Мирчев, че ценообразуването на Лукойл-Нефтохим не е работа на Министерството на финансите. МФ обаче има пряка отговорност да следи цялата верига на стойност на продукта от суров петрол на входа до изхода, както и за свръхпечалби, които не се отчитат. Преди година Асен Василев "не осъзнаваше" ролята и отговорността на държавата за провеждане на твърда политика срещу най-големия данъчен нарушител в страната. Как да му повярвам, че е прогледнал сега?
6. През 2022 г. тогавашният министър-председател Кирил Петков във връзка с шестия пакет санкции на ЕС направо изнуди евросъюза да даде дерогация на рафинерията до 2024 "за технологично пренастройване на производствения процес за работа с различна от руската суровина" - нещо, което Лукойл прави от времето, когато още беше само Нефтохим! Познайте дали ползите от дерогацията, която действа от декември 2022, се отразиха на крайните цени на горивата или на печалбите на Лукойл Нефтохим, и дали той не се затвърди като монополист на пазара на горива и на утвърдените вече корупционни схеми и практики?
Та връщане на контрола върху Росенец добре. Обаче нека успоредно с това управляващите да установят неплатените от Лукойл данъци, акцизи и ДДС през годините, към тях да прибавят съответните глоби за злоупотреба с монополно положение, и да принудят компанията да ги плати! И ако рашките откажат, държавата да поеме контрола върху рафинерията. Като изкупува активите ѝ обаче (не като я "национализира" !!!) , да си прихване всички изброени по-горе задължения. Може да се окаже, че има да взима...
Като всичко това се случи, ще повярвам на искреното желание на стари, нови и още по-нови управляващи да озаптят Лукойл. Дотогава столица ще ни е Правец.
(Текстът е от фейсбук страницата на автора)