Коментар на Емилия Милчева:
Рампата за инвалиди в автобус 83, който спира край столичния мол "Парадайс", не може да се отвори, защото е клеясала. Пътници помагат да бъде качена инвалидна количка с трийсетинагодишен мъж.
Когато е вече в автобуса, придружителят отива да се кара на шофьора, който е длъжен да съдейства - такива са правилата на "Столичен автотранспорт". За начало трябва да спре до бордюра, което не е направил. Двамата си крещят и обвиняват взаимно навръх Бъдни вечер. Защото това се случва в навечерието на Рождество Христово, празникът, заради който отвсякъде се лее толкова добро, че животът заприличва на рекламна пауза.
Ако шофьорът беше слязъл да помогне, пътниците щяха да се умилят заради добрината му - която всъщност би била изпълнение на служебните задължения. Ако рампата не беше клеясала, значи се използва и също така автобусът се поддържа в ред. Но колко хора в инвалидни колички сте видели да използват трамвай, автобус, тролей или метро в последната година? Най-напред обаче ще трябва да стигнат до спирката, което е нечовешки трудно в София - заради липсата на рампи, паркираните на тротоарите коли и лошото качество на настилката.
Даренията по Коледа - успокояват съвестта и работят за имиджа
Човекът, който помогна да бъде качена инвалидната количка, винаги ще се притече на помощ. Не само защото е Коледа и по Коледа стават чудеса, дори с често лишените от емпатия българи. Това не значи, че останалите пътници, заболи нос в телефоните си и избягващи да погледнат към човека пред отворените врати на автобуса, не вършат добрини. Със сигурност някои от тях даряват стари дрехи и вещи, а други пускат SMS за "Българската Коледа",
Добре е да проверяват къде отиват даренията им - лъвският пай от получените средства отива за медицинска техника за болниците, макар инициативата да привлича дарители с репортажи за деца, нуждаещи се от ежедневна терапия.
Според изследване на Donor Pulse, цитирано от британското издание Civil Society, близо 42% от хората казват, че е по-вероятно да дарят пари на Коледа, отколкото по друго време на годината. Почти половината от анкетираните над 2000 души казват, че са отговорили на коледен призив. Празниците по Рождество все така остават най-щедрото време през годината - даренията карат хората да се чувстват добре, успокояват съвестта, работят за имиджа на корпоративните дарители.
Защо само по Коледа?
Даренията по Коледа символизират даровете на тримата влъхви, донесени в чест на раждането на Исус Христос, също дар от Бог за света - тамян, злато и миро. Добрите дела по Рождество са израз на човеколюбие, но и проява на ефекта на зимата, когато се дарява повече.
Повечето българи, както и много други хора по света, не са склонни да дават суми за благотворителност редовно през цялата година. Липсата на такава устойчивост поставя на изпитание много дарителски каузи. Изключение са големите природни бедствия, които предизвикват хуманитарни катастрофи - наводнения като потопа в карловските села миналата есен, земетресения и др.
Много малко българи даряват всеки месец
Публикувано тази есен национално представително проучване на Български дарителски форум (БДФ) за 2022-а показа, че именно трагедията на пострадалите в карловските села са накарали много хора да дарят. Това е причината от БДФ да отчитат 10% ръст на индивидуалните дарители. "За първи път в последните няколко години през 2022 г. даряващите са повече от тези, които не са подкрепили кауза", отчитат от организацията. Става дума за цели 56%.
Според данните на "Алфа Рисърч" 23,3% от пълнолетните българи са помогнали с някакви суми за пострадалите, като почти всички са избрали да го направят с пари. Тази вълна на емпатия е основната причина индивидуалните дарения да нараснат значително - от 10 897 101 лева на 18 574 735 лева. Въпреки това само 3% от българите даряват всеки месец - колкото и през 2021 г. Обикновено те го правят няколко пъти годишно, в повечето случаи със суми между 5 и 50 лева и предпочитат да е директно на човека в нужда, чрез кутии за дарения или SMS-и.
В България не са изследвани възрастовите категории на дарителите, но анализите на Donor Pulse показват, че поколението Z и милениалите (т.е. родените след 1980-те) са най-склонни да даряват през периода на коледните празници.
Но за хората в нужда е необходима подкрепа през цялата година. Също необходим е и обществен натиск да се купуват автобуси с рампи за инвалиди, които да работят.
Тихо да правим добро не само по Рождество.