Русия до голяма степен успява да намери начини да заобиколи санкциите върху технологията, от която се нуждае, за да води войната си срещу Украйна, а това означава, че Западът трябва да направи търговските ограничения по-ефективни, ако иска да ограничи агресията на Владимир Путин, пише "Политико".
Това е основният извод от задълбочен доклад на американско-украински изследователски екип, който установи, че руският внос на "стоки за бойното поле", санкционирани от Вашингтон и неговите съюзници, възлиза на близо 9 милиарда долара от януари до октомври миналата година - спад само с 10 процента от нивото, предшестващо пълномащабното нахлуване в Украйна през февруари 2022 г.
Русия се нуждае от микрочипове, сензори и навигационни системи, за да попълни запасите си от оръжия като нейните хиперзвукови ракети Кинжал или разузнавателни и атакуващи дронове - включително произведени в Иран дронове Шахед - за да продължи яростното въздушно нападение, което започна през декември и продължи през новата година.
"Ако не друго, капацитетът на Русия да произвежда ракети и безпилотни апарати изглежда се е увеличил през 2023 г.", констатира съвместното проучване на Yermak-McFaul International Working Group on Russian Sanctions и KSE Institute, мозъчен тръст, свързан с Киевското училище по икономика.
Производственият капацитет на Русия за ракети се оценява от Украйна на 50 на месец през 2022 г., удвоявайки се до 100 до средата на 2023 г. и достигайки 115 до края на годината. Въпреки това, ако Русия продължи да разгръща своя арсенал със сегашните темпове, това все още означава, че ще изчерпи запасите си, заключават авторите на изследването.
"Виждаме, че те все още се опитват да изградят своя производствен капацитет", коментира Олена Билоусова, старши изследователски ръководител, военни стоки и стоки с двойна употреба в KSE Institute. "Но дори и с този нарастващ капацитет, те не могат да възстановят запасите от ракети, които имаха през февруари 2022 г."
Анализът, показващ разликата между потреблението на ракети от Русия и способността ѝ да ги замени от собственото си производство, идва след като Белият дом, потвърждавайки скорошен доклад в Wall Street Journal, заяви, че Москва е използвала севернокорейски балистични ракети в Украйна и се стреми да получи повече от Иран.
Въоръжаване на врага
Въпреки че съюзниците на Украйна са доставили системите за противовъздушна отбрана, които са неутрализирали повечето от въздушните удари на Русия, също така е вярно, че компании със седалища в коалиционни страни са направили много от близо 2800 компонента, обект на санкции, които са били намерени в останки на бойното поле.
Детайлен анализ на руските търговски цифри разкрива, че западните компании са доставили 48 процента от такива компоненти на бойното поле през първите 10 месеца на миналата година, установява докладът, над 45 процента, отчетени от Китай.
Американският полупроводников гигант Intel оглавява списъка на производителите на бойни стоки, придобити от Русия, следван от Huawei от Китай. Също така в топ 10 са Analog Devices, AMD, Texas Instruments, IBM и Dell - всички американски компании.
Що се отнася до страните, в които се произвеждат, продават и доставят компонентите, Китай и Хонконг са доминиращите доставчици, установява проучването, потвърждавайки доказателства, че Русия е успяла да преконфигурира своите вериги за доставки. Други водещи канали са Турция и Обединените арабски емирства.
Съединените щати и Европейският съюз започнаха дипломатически натиск, за да убедят тези трети страни да не улесняват такъв износ. Но авторите на доклада, озаглавен "Предизвикателства пред прилагането на експортния контрол", твърдят, че коалиционните правителства трябва да направят повече, за да изискват от компаниите да контролират как се използват техните продукти.
Основните препоръки в доклада са:
— Укрепване на корпоративната отговорност: Подобреният контрол върху износа трябва да бъде подкрепен с участието на частния сектор. За да създадат стимули за компаниите да установят процедури за съответствие, правоприлагащите органи трябва да разследват и да глобяват отговорните за значителни нарушения.
— Премахване на пропуските в политиката за контрол на износа: Коалиционният контрол върху износа трябва да се прилага извънтериториално, както се прилага контролът на САЩ съгласно Правилото за директен чуждестранен продукт (FDPR).
— Насочване към заобикаляне на трети държави: Търговски квоти или забрани следва да бъдат наложени на конкретни стоки или държави, ако дипломатическият контакт не успее да убеди трети държави да се откажат от подпомагането на заобикалянето на санкциите.
— Укрепване на институциите и сътрудничеството: Правоприлагащите агенции трябва да бъдат укрепени — особено в ЕС, който няма собствени правомощия за налагане на санкции, оставяйки на държавите-членки да ги прилагат.