Дали шериатът е добра нормативна система? Пред няколко седмици двама ютюбъри подхванаха дискусия по темата. Вече дни наред тя занимава цяла Турция.
Обсъжда се най-вече въпросът дали ютюбърът Даймънд Тема не е наранил религиозните чувства на населението - със своите изказвания за пророка Мохамед. Поне така смятат в турското президентство и в турското министерство на правосъдието. Те обявиха, че срещу 30-годишния турски ютюбър с албански корени вече се води разследване за "подстрекаване на народа" и "унижаване на религиозните чувства", както и че е издадена заповед за неговия арест.
Престъпление или свободно изразяване на мнения?
Тема се опитва в редица следващи видеа да обясни, че не е извършил престъпление. Той казва, че просто е изчел преданията за пророка от общопризнати източници. "Няма проблем нито в юридическо, нито в морално отношение. Изопачаването на ситуацията и представянето ѝ така, като че ли един безбожник клевети шериата, е манипулация", подчертава ютюбърът. Случаят показва за пореден път колко дълбоко е разделението в турското общество. Едните смятат, че всичко казано от Даймънд Тема, е израз на свободата на мненията. Другите твърдят, че той е обидил пророка Мохамед и е наранил религиозните чувства.
Какво точно е казал Тема?
В споменатото предаване в Ютюб Даймънд Тема, който е агностик и убеден привърженик на разделението между държава и църква, говори с националистически-консервативния инфлуенсър Асрин Ток, според когото шериатът е по-добра система от демокрацията. В продължение на над два часа двамата обсъждат различни теми - от основните права и правата на малцинствата до демокрацията или пък равноправието на мъжете и жените.
Засяга се и бракосъчетанието на Мохамед с последната му жена Аиша. По данни на много ислямски източници по време на годежа Аиша е била на шест години, а при сключването на брака - на девет. "Вярваш ли, че твоят пророк се е оженил за шестгодишно момиче? При шериата мюсюлманинът може да се ожени за шестгодишно момиче, но мислиш ли, че това е правилно?", пита Даймънд своя опонент.
Дори и само това бе достатъчно взривоопасно. Оттогава насам в мрежата е пълно с милиони смъртни заплахи срещу Тема и неговото семейство. Ютюбърът е разочарован - най-вече заради намесата на турското правно министерство, равна на предварителна присъда. "Той е и мой министър, той би трябвало да защитава и моите права", посочва Тема. Покрай всичко това засега той е решил да остане в Албания и да се върне в Турция едва когато положението се успокои.
Турция е разделена
От идването си на власт през 2011 година ислямско-консервативната Партия на справедливостта и развитието на президента Ердоган само увеличава поляризацията в страната. Наративът, че от основаването на републиката преди 100 години вярващите и консервативните, т.е. електоратът на Ердоган, постоянно са обект на дискриминация и потисничество, продължава да се пропагандира и до днес. Същевременно по време на управлението си президентът успя да създаде свой собствен елит и превърна екстремистките ордени и братства в свои мощни поддръжници. Днес хората, които са за строго разделение на държавата и религията, са поставени под натиск. А те са много.
Шериатът не е особено популярен сред населението
През 2016 година 75 процента от хората са били за ясно разделение между държава и религия, четири години по-късно процентите са скочили до 81. При поддръжниците на шериата се наблюдава обратната тенденция - поддръжката за него през 2016 година е била 22 на сто, четири години по-късно е спаднала до 17%. Иначе 85 процента от населението заявяват, че религията играе важна роля в живота им, но не и при младите хора между 18 и 24 години. Както заявява пред ДВ теологът Джемил Килик - от години насам по линия на ислямските братства и общности и направляваните от тях медии се пропагандира, че шериатът и ислямът са едно и също. Само че шериатът не е религия, нито олицетворение на исляма.
Какво представлява шериатът?
Според Сердар Курназ, професор в Берлинския институт по ислямска теология към Хумболтовия университет, отговорът на този въпрос не е лесен. Тъй като в хода на историята шериатът е бил тълкуван по различни начини. "Шериатът е божествена система от норми, която не е формализирана и няма текстова основа, която просто да бъде прочетена и приложена", обяснява Курназ.
Именно това поражда противоречия - не само в Турция и не само между вярващите и останалите, но и сред практикуващите мюсюлмани. Тъй като съществуват различни разбирания за шериата. Професор Сердар Курназ формулира обяснението за шериата така: на базата на писания по различни теми от ежедневието и религиозната практика на мюсюлманите се правят опити да се изведат норми, които да са в съответствие с божествената система от норми. "Но ние не знаем точно каква е божествената система от норми. Можем само да предполагаме какво би било в духа на Бога". Ученият отбелязва и това, че правото на шериата не е монолитна и твърда структура - то е динамично и адаптивно. Особено по отношение на междуличностните отношения то винаги може да бъде предоговаряно и преоформяно.
Автор: Елмаз Топчу