През септември в търговската мрежа в Полша се появиха пликове с напитки, приличащи на плодови сокове за деца, но със съвсем друго съдържание – коктейли с водка. Снимката на лъжливите "сокчета" бе разпространена в социалните мрежи и предизвика множество коментари: дали така алкохолът изглежда по-безобиден? Както и – дали по този начин децата и младежите, които искат да си купят сок, не биват подтиквани към консумацията на алкохол?
Макар че в Полша продажбата на алкохол на лица под 18 години е забранена, политиците реагираха и разкритикуваха новите опаковки. Премиерът Доналд Туск заяви: "Това няма как да сработи тук".
Те са навсякъде – малките шишенца с алкохол
Както казва пред ДВ общинският съветник от Варшава Кшищоф Даукшевич, пластмасовите опаковки дават на хората възможност по-лесно и по-незабележимо да купуват и да пият алкохол. По сходен начин стоят нещата и с т.нар. "патрончета" от 100 и 200 г.
Те се предлагат в Полша навсякъде, като заради размерите си са лесни за транспортиране и дават на зависимите от алкохола дискретен и удобен достъп до онова, към което са пристрастени. В Полша ежедневно се продават над един милион такива шишенца, особено в ранните сутрешни часове.
Според Даукшевич проблемът с тези шишенца е голям – те се намират ежедневно по пейките, по спирките, в саксиите. Експертът споделя, че не би се учудил, ако започнат да се намират и по детските площадки, тъй като биха били удобни за родителите, които са алкохолици.
Между четири и пет милиона поляци пият прекомерно
Здравният институт в град Ченстохова е на мнението, че броят на зависимите от алкохола е между четири и пет милиона души. Тези, които имат нужда от терапия, вероятно са около един милион, но само 15 процента от тях се лекуват.
"Все повече от зависимите от алкохола в Полша са т.нар. функционални алкохолици, които успяват да прикрият зависимостта за дълъг период от време", казва пред ДВ терапевтката д-р Катаржина Иваницка. "Само преди 15 години профилът на пациентите изглеждаше по следния начин – женен мъж, със средно образование, на 45-55 години. Докато днес в лекарските кабинети идват все повече млади пациенти."
Това става, макар че като цяло броят на младите алкохолици спада. Но пък расте броят на пиещите жени. "Често съотношението между мъжете и жените при груповите терапии е 50:50", посочва Иваницка.
От водка към бира
През последните две десетилетия начинът на пиене на поляците се промени. Във времената на комунизма предпочитана беше водката, докато през 1990-та година постепенно се премина към напитки с по-ниско алкохолно съдържание като бирата и виното. Днес леките бири категорично са най-популярните.
Но това не означава, че поляците пият по-малко алкохол. "През 2022 г. са били изпити по 9,3 литра чист алкохол на човек, докато през 2001 г. същият показател е бил 6,6 литра", казва терапевтката Иваницка пред ДВ. С тези данни Полша се класира малко над средното равнище за Европа, което е 9,2 литра чист алкохол на човек.
Интензивна реклама и обществен натиск
В полското общество все още е нещо много необичайно да не се пие алкохол изобщо и на служебни партита например се гледа странно на тези, които си поръчват безалкохолни напитки. Разрешена, при това с ограничения, е само рекламата на бирата, но в интернет могат да се намерят и много реклами на високоалкохолни питиета.
Определена роля играят и супермаркетите със своите промоции, предлагайки например половин литър водка за 9,99 злоти (2,32 евро). Но и без специалните намаления алкохолът в Полша е относително евтин.
Експертите по зависимостите критикуват най-вече лекотата, с която може да се набави алкохол – той се продава навсякъде. Затова местните власти се опитват да ограничат достъпа до алкохола, забранявайки нощната му продажба. "Необходими са законови промени, за да се забрани продажбата на малки шишенца и да се въведат ограничения през нощта", казва варшавският общински съветник Даукшевич. Иваницка пък смята, че на алкохолните напитки трябва да се наложат по-високи данъци. "Важни са също психологическите разяснения и изтъкването, че безопасна доза алкохол няма."
Автор: Моника Марграф