Преди дни таксиметрови шофьори се събраха на протест пред Терминал 2 на Летище „София“ срещу новата организация на движението, влязла в сила от 9 януари. Шофьорите блокираха входа и изхода на Терминала, но това няма да е единствената им проява. Какво се очаква… Пред ФАКТИ говори Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.
- Г-н Цветков, на Летище „София“ бе въведена нова организация при посрещане и изпращане на пътници. 10 минути са безплатни, но как се справят такситата?
- Драмата на таксиметровите шофьори, докарващи клиенти до Терминал 2, е преди всичко с ограничаването от страна на концесионера „СОФ Кънект“ АД на повторното влизане в рамките на 60 минути. С новата система за контрол на достъпа операторът на Летище „София“ принуждава таксиметровите шофьори да заплащат по 10 лева за това повторно влизане. Тази мярка не се прилага единствено за таксиметровата компания, на която концесионерът е предоставил обособена таксиметрова стоянка на летището. По същество това действие поставя в неравностойно положение останалите участници на пазара на таксиметрови услуги, като дава привилегирована позиция на една конкретна таксиметрова компания на пазара. Останалите таксиметрови шофьори са изправени пред една от трите опции: принудително да генерират загуби от курсовете си до и от Летище София, да оставят клиентите си далече от Терминал 2 при входната бариера, с което влошават качеството на услугата си или да таксуват клиентите си с таксата за излизане от платената зона, с което на практика прехвърлят допълнителна финансова тежест върху потребителите на услугата. В средносрочен план това означава да загубят клиентите си принудително за сметка на друг оператор. Подобна практика нарушава националното ни законодателство по отношение на свободната конкуренция и злоупотребата с господстващо положение. В нашия случай новата система за достъп ни прилича на съгласувана практика между фирмата-концесионер и таксиметровата компания, на която е осигурен неограничен достъп до летището, имаща за цел или резултат ограничаване на конкуренцията. Тази практика е строго забранена от Закона за защита на конкуренцията и от Договора за функционирането на Европейския съюз.
- Като цяло достатъчни ли са 10 минути, за да оставиш или посрещнеш някого?
- В много от случаите тези 10 минути не са достатъчни за изчакване на клиента. В моменти на пиково натоварване в зоната на пристиганията при поръчка на такси 10 минути не достигат на потребителя, за да стигне с багажа си до таксито, да се натовари и да напусне зоната за платен достъп. В тези случаи още в началото на курса започваме или със загуба на 10 лева за таксиметровия шофьор, или с принудително допълнително заплащане.
И тук искам да вметна, че системата им, която пуснаха на 9 януари, не работеше до 29 януари, и едва сега виждаме с какво се сблъскваме.
Същевременно отново опираме и до факта, че една конкретна таксиметрова компания не търпи подобно времево ограничение.
- С какви проблеми се сблъсквате?
- Най-лошото е, че фирмата-концесионер отказва диалог с бранша за разрешаване на конкретните казуси, които ощетяват таксиметровите шофьори и водят до загуба на клиенти за тях. От началото на януари правихме неколкократни опити за разговори с ръководството на „СОФ Кънект“ АД. След изчерпването на възможностите за диалог се стигна и до блокада на Терминал 2 с таксиметрови коли на 31 януари. Очакваме спешна намеса от страна на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) за разрешаване на тази криза и прекратяване на противозаконните практики на концесионера. Напомняме, че концесионният договор е подписан от Росен Желязков именно в качеството му на министър на транспорта. Поискахме незабавно съдействие от МТС за разрешаване на кризата, предизвикана от незаконните действия на концесионера на Летище „София“. При липса на действия ще възобновим протеста си. Ще сезираме Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) с искане за образуване на производство заради нарушаване от страна на „СОФ Кънект“ АД на ЗЗК и на ДФЕС. Изпращаме сигнал и до Европейската комисия – Дирекция „Конкуренция“.
- Очаквате ли, че ще бъде регламентиран престоят на такситата?
- Таксиметровият превоз е част от довеждащия и отвеждащия обществен превоз от и до летището и като такъв потребителите на услугата трябва да имат нормален достъп до него. В интерес на потребителите е те да имат достъп до своите таксита, а не дискриминативно отношение, предизвикано от концесионерите и от бездействието на ресорното министерство. Работа на транспортното министерство е да регламентира нормалното функциониране на таксиметровия превоз, включително и на летището, ако е необходимо дори и чрез анекс към концесионния договор. Сегашният регламент генерира напрежение, неравнопоставеност, увреждане на интересите както на работещите в сектора, така и на потребителите на услугата. В този смисъл е необходима незабавна промяна на този ограничителен режим.
- Често се забелязват таксита, които са паркирали на места за хора с увреждания. Защо и как става това?
- Безусловно това е нарушение на Закона за движение по пътищата (ЗДП) и следва да бъде санкционирано. Същото се отнася и за автомобилите на граждани, паркирани на местата за престой и изчакване на клиенти от таксиметровите автомобили. В Националния таксиметров синдикат считаме, че е необходимо значително увеличаване на санкциите и за двете нарушения. Сегашните глоби за тях и таксите за принудително репатриране в тези случаи не постигат желания възпитателен ефект.
- Докъде стигна диалогът със застрахователите за полицата Гражданска отговорност за такситата?
- Диалог със застрахователите по този проблем така и не е имало до момента. Имаше изречени в национален ефир твърдения от страна на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) за щетимост на такситата, но вече 4 месеца те не показват официална статистика, която да обосновава завишаването на премиите по „Гражданска отговорност“. От АБЗ се скриха дори и когато шофьори от цяла България отидоха на крака пред офиса им на 20 декември 2024 година. Все още нямаме яснота и относно разследването за картелно споразумение за застраховките и нарушаване на Договора за функциониране на ЕС, което започна в Комисията за защита на конкуренцията. Същевременно получихме писмен отказ от Комисията за финансов надзор да изпълни задълженията си като регулатор на застрахователния пазар и да задължи застрахователите да прекратят незаконното формиране на премиите на базата на рискови групи от шофьори, както регламентира чл. 490, ал.5 от Кодекса за застраховането (КЗ). В Народното събрание вече над месец „буксува“ проект за решение, който трябва да реши проблема до приемането на адекватни промени в Кодекса за застраховането и въвеждането на „бонус-малус“ на базата на индивидуалното поведение и щетимост на водача. Проектът е изготвен и внесен от група депутати от „Възраждане“, но въпреки гръмките обещания за разбиране на проблема и подкрепа за бранша от всички политически групи, липсват каквито и да е последващи действия на народните ни представители. Изпратихме сигнали до ЕК и EIOPA – европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване, заради бездействията на националния ни регулатор КФН. От EIOPA и без това са „вдигнали мерника“ на българската КФН заради лош надзорен контрол по отношение на една от застрахователните ни компании. Надяваме се натискът от европейските институции най-накрая да „стимулира“ българските компетентни органи да предприемат конкретни действия за прекратяване на застрахователния рекет срещу бранша ни.