Отидете към основна версия

5 446 61

Ангелкова подарява 15 млн. лв. на чужди туроператори

  • николина ангелкова-
  • туроператори-
  • туризъм

В света на туроператорската дейност обаче, сезон лято 2020 за България е продаден през зимата на 2019 г.

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

15 млн. лв. ще бъде поощрението за туроператори и туристически консорциуми, които осигурят заявеният от тях брой чуждестранни туристи, доведени през 2020 г. в България по програмата за насърчаване на туризма в страната ни. Това обяви министърът на туризма Николина Ангелкова в ТВ предаване и благодари лично на премиера за оказаната подкрепа за отрасъла.

Сумата от 15 млн., осигурена допълнително за Министерство на туризма от национални бюджет ще бъде разпределена в подсилването на четири ключови пазара, като за Германия са предвидени 5 млн. лв. без ДДС, за Великобритания с 2,5 млн.лв. без ДДС, за Вишеградската четворка са предвидени 3,75 млн. лв. и 1,25 млн. за Русия.

„За нас е важно, че за първи път предлагаме такъв механизъм, който е ориентиран към конкретни резултати и участниците трябва да докажат след октомври, защото механизмът е от май до октомври, че те са докарали образно казано туристите, които са заявили в офертата си за кандидатстване.“ – обясни Николина Ангелкова.

В света на туроператорската дейност обаче, сезон лято 2020 за България е продаден през зимата на 2019 г. Тоест единични са бройките от чуждите пазари, генерирани от туроператори, които понасят някакви корекции само три месеца преди началото на сезона у нас. Затова независимо дали отделни туроператори или консорциуми ще кандидатстват за отпуснатата сума, те вече знаят точно каква бройка да заявят и няма проблем да я докажат – тя вече е осигурена.

Обявяване на рекламна кампания за предстоящ туристически сезон в годината в която ще започне е нещо, което не съществува в света на туризма никъде.

Бизнесът работи с хоризонт от около три години, а продажбата на всеки целеви сезон се случва година преди той да настъпи. Следователно 15 милиона лева са отделени да бъдат дадени на тези туроператори, които вече са осигурили клиенти за България по линия на собствения си бизнес.

Министър Ангелкова потвърди това (цитат без редакция): „Още след фалита на Томас Кук проведохме редица срещи с големите туроператори, които дадоха заявка, че могат да заемат капацитета. Вчера се прибрах от Мадрид, където всички големи британски и германски туроператори потвърдиха своите ангажименти и това, че Джетро холидей, които са водещи на пазара във Великобритания изцяло са поели капацитета на Томас Кук и техният капацитет за това лято се увеличава с 30 процента. Те основно оперират от 9 града и оттам очакваме ръст от 20-24 процента. Германските туроператори поеха ангажимент, че ще попълнят капацитета на Томас Кук съгласно заявките и с този механизъм, който заявихме, разчитаме, че този капацитет ще бъде увеличен. Очакваме 2020 да е със същите, а защо не и с по-добри темпове от изминалата, която беше доста сериозна.“

Следователно самият министър е наясно кои са тези туроператори, които безпроблемно ще се впишат в заложените цифри, за да получат сумите за поощрение. Но те са осигурили бизнеса си далеч преди да знаят, че някой ще им даде пари за онова, което те така или иначе вършат.
Въпросът е защо тази сума не е обявена за лято 2021 или 2022?

„Този, който е спечелил, трябва да докаже с конкретен брой туристи, че е постигнал маркетингови активности, което на практика налага и участието на големите туроператори. Поръчката е разделена на четири лота и е изключително добре защитила държавния интерес и сумата, която се отпуска допълнително като бюджет към Министерство на туризма от централния бюджет. Това ще даде огромна глътка въздух на хората, които работят в сектора и показва изключително основното отношение към сектор туризъм и развитието на този отрасъл от правителството.“

Как вече одобрени обеми ще дадат допълнителна глътка въздух, след като договорите отдавна са подписани?

Нататък става още по-интересно обаче, защото Николина Ангелкова в прав текст се дистанцира от единствено законния в България източник на статистическа информация – Национален статистически институт (НСИ).

„…85 процента от сумата на спечелилия ще бъде заплатена след като се докажат резултатите, 15 процента авансово, а останалото е, че туристите, които са дошли по този механизъм са настанени в регистрирани места за настаняване и са потвърдили това през системата ЕСТИ, която вече функционира. Да, тази система функционира на пълни обороти.“

Как функционира системата ЕСТИ за отразяване на гостите в реално време не е ясно, защото тя е скрита от публично виждане, за разлика от всички данни в НСИ. Според предишни изказвания на министъра, темпото на регистрация на местата за настаняване в ЕСТИ е ударно – с десетки хиляди, но няма как някой да провери подобно твърдение. Възниква тогава въпросът защо не настъпва „ударна промяна“ в броя на леглата, които отчита НСИ и защо те продължават да бъдат по-малко от броя на леглата само в курорта Слънчев бряг?

Обявената им бройка за 2019 г. са 335 597, а към ноември, 2020 г. са 108 708. Това означава, че около 200 хил. легла са обявени за неизползваеми през зимния сезон.

Ако министърът ще се позовава на резултатите от ЕСТИ като гарантиран източник на заетост и основание за изплащане на 15 млн.лв., то тя еднолично ли решава, че данните на НСИ не са верни? И ако те не са верни, това ще рече ли, че държавата ни ще подава погрешна информация към Евростат, който отразява само статистиката на НСИ?

В края на предаването Николина Ангелкова обясни още веднъж за какво ще бъдат похарчени 15 млн.лв. от бюджета, които се отпускат за бързо спасяване на настоящия сезон, след като той отдавна вече е уреден с договори:

„Те са за реклама тези пари, но те са конкретни маркетингови активности, които могат да бъдат реализирани и от туроператори, и от медийни агенции и консорциуми, както се обединят, както преценят и инструментите, които използват да отговарят на техническото задание. ТВ реклами, имейли, срещи, филмчета в самолетите. Парите, които са похарчили трябва да са довели до този брой посещения.“

Но и тук се крие уловка. Министърът е категорична, че ще се гледат САМО резултатите като бройка туристи, а не и какви кампании са проведени и дали някоя, някога и някъде е изготвил дори един рекламен материал. Ако допуснем, че победители в разпределянето на милионите са консорциуми между туроператори и рекламни агенции, без рекламната агенция да си мръдне пръста, тя просто ще получи своя дял. Имитацията на реклама може да бъде изготвена и от ученик с фотообработваща програма на домашния си лаптоп.

Към днешна дата българските хотелиери вече могат да покажат точно с кой туроператор какви обеми са договорили за лято 2020. Сега остава тези туроператори да си разпределят 15-те милиона, което няма допирна точка с обещания „въздух“ за българския туристически бранш.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 7 гласа.

Свързани новини