През февруари миналата година Кока-Кола, един от най-големите замърсители с пластмаса в света, обяви нова глобална цел. Компанията заяви, че до 2030 г. 25% от всички нейни продукти ще се продават в опаковки за многократна употреба и за многократно пълнене, предаде БГНЕС.
Ако този ангажимент бъде изпълнен, милиарди пластмасови бутилки за еднократна употреба няма да замърсяват световните водни басейни и океани, като същевременно ще се намали въглеродният отпечатък на компанията. В момент, когато спонсорството на Кока-Кола на предстоящата конференция за изменението на климата COP27 предизвика критики от страна на активисти за опазване на околната среда, работата за осъществяване на това важно обещание може да помогне на компанията да покаже, че мисли сериозно това, което казва.
За съжаление, досега липсва ключов елемент от обещанието: паралелен ангажимент от страна на големите бутилиращи компании, които също да увеличат продажбите си на продукти за многократно пълнене до по-високи нива. В противен случай има основателна причина да се смята, че обещанието на гиганта може да не бъде изпълнено и да се превърне само в поредното нарушено обещание.
Пластмасовите бутилки за еднократна употреба, които в производството на напитки се наричат "one-ways" (еднопосочни), са предназначени за използване само веднъж, след което се изхвърлят в кофите за рециклиране, в контейнерите за боклук или в околната среда. Бутилките за многократно пълнене са предназначени за многократна употреба. Потребителите плащат депозит за бутилките и ги връщат в магазина или в пункта за събиране, където те се изземват от компанията, измиват се, пълнят се отново и се продават. Преди появата на еднократната употреба всички напитки се продаваха в бутилки за многократно пълнене.
Големите марки се отказаха от системите за повторна употреба и сега е ясно, че това е било вредно за океаните. Сега тенденцията трябва да се обърне към увеличаване на броя на бутилките за многократно използване.
Стъклените бутилки за многократно пълнене се използват многократно до 50 пъти, а пластмасовите - 25 пъти. Аргументите в полза на бутилките за многократно ползване са ясни: Повторната употреба и препродажбата на една бутилка 25 пъти означава, че няма да се произвеждат още 24 бутилки за еднократна употреба.
Oceana анализира пазарните и научните данни и установи, че само 10-процентно увеличение на броя на бутилките за многократно ползване в крайбрежните държави, би могло да предотврати изхвърлянето на 7,6 милиарда пластмасови бутилки в световните водни пътища и морета. Като се има предвид катастрофалното ниво на замърсяване на моретата с пластмаса в световен мащаб, това е изключително важно. Изследванията показват, че 55% от видовете морски птици, 70% от видовете морски бозайници и 100% - да, всички - от видовете морски костенурки са погълнали или са се заплитали в пластмаса.
За съжаление рециклирането няма да реши този проблем. В научни доклади се посочва, че само девет процента от всички пластмасови отпадъци, които някога са били произведени, са били рециклирани. Добавянето на повече рециклирано съдържание в пластмасовата бутилка за еднократна употреба не променя съществено вероятността бутилката да допринесе за замърсяването и да попадне в световните водни басейни и морета (помислете за всички пластмасови бутилки, които сте виждали захвърлени в дворове, полета, плажове, реки и другаде).
Новият ангажимент на Кока-Кола е от решаващо значение за океаните, защото компанията определя начина, по който купуваме напитките. Тя продава една от всеки пет закупени напитки в света - почти два пъти повече от пазарния дял на най-близкия конкурент на компанията - Пепси.
Кока-Кола е и лидер в продажбата на напитки за многократно ползване в целия свят. В момента в световен мащаб компанията продава 16% от напитките си в опаковки за многократна употреба и за многократно пълнене. Опаковките за многократна употреба са най-разпространени в Латинска Америка, Африка и Азия. Във Филипините, например, почти половината от всичко, което компанията продава, е в бутилки за многократно пълнене. На някои пазари обаче, като Съединените щати и Обединеното кралство, бутилки за многократно пълнене на практика не съществуват.
Според анализаторите в бранша бутилките за многократно използване имат и сериозен бизнес смисъл. Те често са най-достъпният вариант за клиентите с течение на времето, защото те плащат за бутилката само веднъж. Тази достъпност подпомага продажбите в трудни икономически времена. Делът на бутилките за многократно пълнене всъщност е нараснал в Латинска Америка по време на пандемията от 27% през 2020 г. до повече от една трета през 2021 г.
Клиентите ги харесват. Защото напитките за многократно използване са по-евтини. Също така и защото поне някои от тях предпочитат вкуса и удоволствието от пиенето на безалкохолни напитки в бутилки за многократно ползване. Според някои наблюдатели популярността на "мексиканската кола" се дължи по-скоро на бутилката, отколкото на подсладителя. Бутилките се усещат като по-солидни и могат да задържат газировката по-дълго от бутилките за еднократна употреба. Добре управляваните системи за многократно пълнене - според бутилиращите компании - използват и по-малко вода.
Въпреки това най-големите бутилиращи компании на Кока-Кола - които всъщност определят опаковките, в които се продават напитките на компанията - досега в по-голямата си част не са поели публични ангажименти за значително увеличаване на продажбите на бутилки за многократна употреба. Единственият голям бутилиращ оператор, който е направил това, е Coca-Cola Andina - един от най-големите дистрибутори на напитки в Латинска Америка.
Корпорациите трябва да поемат отговорност за замърсяването с пластмаса и да решат проблема, който са създали. Кока-Кола няма да превърне в реалност обещанието си за бутилки за многократно ползване, освен ако компанията и нейните партньори не се активизират. Компанията се нуждае от най-големите бутилиращи компании в света, които да поемат смислени и сериозни ангажименти за увеличаване на дела: компании като FEMSA, най-голямата бутилираща компания в света (с дейности в Мексико, Бразилия и Аржентина); Coca-Cola Europacific Partners (Западна Европа, Индонезия и Югоизточна Азия); Arca Continental (Мексико, Аржентина, Еквадор, Перу и Тексас) и Swire (Китай, Виетнам и западната част на САЩ). Кока-Кола и нейните бутилиращи компании трябва също така агресивно да рекламират на потребителите ползите от намаляването на пластмасата и други предимства на бутилките за многократно ползване - нещо, което все още не са направили.
Нашите океани се нуждаят от това Кока-Кола да постигне целта си и с помощта на своите бутилиращи компании да увеличи значително използването на продукти за многократна употреба по целия свят. Изпълнението на това обещание ще помогне да се гарантира, че милиардите пластмасови бутилки няма да замърсяват и опустошават нашите морета в продължение на много години.
Всички можем да пием за това.
-----------------------------------------------------------------
Мат Литълджон - Старши вицепрезидент по стратегическите инициативи, Oceana. Коментарът е публикуван в „Ал Джазира“.