Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп в понеделник обяви планове за въвеждане на високи мита за трите най-големи търговски партньора на Съединените щати – Канада, Мексико и Китай. Той очерта и детайли от икономическата си програма, която би могла да доведе до търговски войни, предава News.bg.
Тръмп, който ще встъпи в длъжност на 20 януари 2025 г., заяви, че ще наложи мита от 25% върху вноса от Канада и Мексико, докато тези страни не предприемат действия срещу наркотрафика и незаконната миграция през границите.
„На 20 януари, чрез една от многото ми изпълнителни заповеди, ще подпиша всички необходими документи, за да наложа на Мексико и Канада 25% мита върху ВСИЧКИ продукти, идващи в Съединените щати, заради техните нелепи отворени граници,“ написа Тръмп в социалната мрежа Truth Social.
Освен това, той обяви 10% допълнителни мита за Китай, като част от обещанията си за икономическа политика, целяща да „постави Америка на първо място“.
Икономическа зависимост и потенциални нарушения на търговски споразумения
През 2023 г. над 83% от износа на Мексико и 75% от износа на Канада са насочени към САЩ. Новите мита, предложени от Тръмп, биха могли да нарушат условията на Споразумението между САЩ, Мексико и Канада (USMCA), което продължава безмитната търговия между трите държави. Това споразумение беше подписано от самия Тръмп и влезе в сила през 2020 г.
В същото време Китай обяви нови мерки за стимулиране на външната си търговия в отговор на заплахите за 60% мита върху китайския внос, които създават напрежение сред търговците и ускоряват преместването на фабрики към Югоизточна Азия и други региони.
Международни реакции и икономически предупреждения
Управителят на Френската национална банка и член на борда на Европейската централна банка (ЕЦБ) Франсоа Вилерой дьо Гало предупреди, че плановете на Тръмп могат да доведат до завръщане на инфлацията в САЩ и да окажат отрицателно влияние върху глобалния икономически растеж.
„Програмата крие риск от връщане на инфлацията в САЩ,“ заяви Вилерой в интервю за France Inter. „Тя може също да доведе до малък спад на растежа в световен мащаб. Все още не е ясно дали намалението ще се почувства по-силно в САЩ, Китай или Европа.“
Според него основният удар от предложените мита ще бъде понесен от американските потребители.
„Протекционизмът почти винаги води до намаляване на покупателната способност на потребителите,“ добави Вилерой.