Годишните технически прегледи на леки автомобили предизвикаха смут сред българските шофьори, защото се оказа, че много коли не могат да ги преминат и трябва да бъдат спрени от движение, предаде БГНЕС.
Масовата истерия настъпи след ключовата дата 22 юли. Тогава всички пунктове за извършване на годишни прегледи трябваше да бъдат свързани с Държавна агенция „Автомобилна администрация“ (ДАИ) в противен случай не могат да работят. Повечето от тях все пак се свързаха в рамките на една седмица, защото другият вариант беше да затворят врати. Инсталирането на новия софтуер средно струва около 1000 лева, но тези пари много бързо се възстановяват. Самите прегледи, които миналата година струваха средно около 50 лева, сега вече скочиха почти двойни и се извършват за около 90 лева, показа нашата проверка. Това естествено породи голямо недоволство сред шофьорите.
Преди беше възможно една кола да мине преглед и без катализатор или ако има някакви други технически неизправности, това вече е минало. В момента компютърът установява дали леката кола покрива критериите, няма възможност данните да бъдат подправени.
Според експертите, с които се свързахме, дори една кола да не е „първа младост“, ако е поддържана, тя ще издържи годишния изпит.
Къде е проблемът с бензиновите коли?
В социалните медии се появи информация за много случаи, когато нови коли с бензинови двигатели, произведени през последните 4-5 години, не минават техническите прегледи. В същото време автомобили на по 10-20 години с дизелови двигатели преминават тестовете безпроблемно.
Една от причините за появата на този проблем е, че е различно измерването при бензиновите и дизеловите автомобили. При дизеловите се измерва само дима, който излиза от ауспуха и те минават на този етап с това. По тази причина върнатите коли там са далеч по-малко.
При бензиновите коли дори некачественото гориво, което е било сипано преди няколко дни, може да повлияе на крайния резултат от прегледа. Така че някой може да пострада дори, ако си е сипал евтин бензин, опитвайки се да спести някой лев. Съветът на експертите в този случай е като в поговорката да не бъдем евтини на брашното, а скъпи на триците.
Новите коли с катализатори нямат проблем с техническия преглед
Новите автомобили, когато са изправни, покриват емисиите съответно. Това заяви пред БГНЕС Георги Караджов, собственик на пункт за технически прегледи на леки коли в столичния квартал „Драгалевци“.
Той не знае откъде идват тези твърдения за бензиновите коли, които се провалят на тестовете. „Не знам на какво се дължат тези твърдения. Колата когато е изправна, има катализатори и всичко е налично, двигателят е в кондиция, нямат проблем с измерванията. Особено когато става дума за тези нови коли, които са още в гаранция“, сподели Караджов своите лични наблюдения.
Докато сме в неговия център, пред очите ни минават няколко автомобила, които са произведени през последните години, и при замерванията нито един от тях не дава някакво отклонение.
Проблемът с катализаторите е, че те липсват от по-старите автомобили. Има и други причини, като например горивата не винаги са качествени, маслата също. Те също оказват влияние. „Най-масовият проблем е липсата на катализатори. Липсата съществува, защото тази резервна част е много скъпа за подмяна. Струва хиляди левове и не е оправдано човек със стар автомобил да замени катализатора“, каза Георги Караджов.
Той все пак също е чувал за проблеми и го отдава преди всичко на автомобилния парк. „На различните места, според зависимост от парка, хората наистина се сблъскват с такива проблеми. Слушам колеги, които имат на други места по 7-8 коли, които трябва да спрат от движение, което не е приятно“, заяви Георги Караджов.
Според него трябва да се помисли по въпроса и да се вземе предвид факта, че в България автомобилният пак е стар: „Това предвещава да има проблем с такива стари автомобили при затегнатите мерки. Когато говорим за нов автомобил, проблеми няма. Когато говорим за стар, естествено възникват проблемите“.
Той смята, че държавата трябва да помисли за някакъв компромисен вариант. „Наистина има стари автомобили, които не са в нормите, но в същото време те минават страшно малък пробег през една календарна година. Това ги прави не чак толкова замърсяващи. Би било редно да има някакъв толеранс. Може би да се ограничи достъпа им до центровете на градовете, да им се увеличат данъците. Да се измисли регламент, с който да бъдат ограничавани, но хората да могат да карат тези коли. Понякога за да се възстанови подобен автомобил, стойността, която ще му излезе на човек, е колкото стойността на целия автомобил“, заяви Георги Караджов.
Директорът на ДАИ е уволнен, Главчев поиска строг контрол върху горивата
Проблемът с техническите прегледи се прехвърли и на законодателно ниво. В Народното събрание бе поставен като въпрос на служебния премиер Димитър Главчев по време на петъчния блиц контрол. Депутатът Ангел Славчев от „Възраждане“ попита министър-председателя кога ще бъде сформирана работна група за промяна в наредбата. В отговор Главчев заяви, че е подписал заповедта за освобождаване на директора на ДААИ Димитър Муеров и предстои създаване на работна група.
„Имало е проблеми с техническите прегледи, което според мен е достатъчно. Министърът на транспорта ми предложи уволнението и аз съм се съгласил той да го освободи. Мотивите са ясни – агенцията не функционира така както трябва да функционира на база на това, което казват гражданите. Не търсете политически мотив“, каза Главчев.
Според него проблемът не трябва да се решава като се връщат старите правила и така не се изпълняват европейските. „Там има заложени стойности, които са по европейска директива, които няма как да бъдат променени. Разбрах, че проблемът е в некачествените горива. По-скоро там трябва да се завиши контрола. По-добре е да се повиши качеството на горивата, отколкото да се свалят стойности по европейска директива“, категоричен е Димитър Главчев.
Министър-председателят е предложил да се направи обществено обсъждане по въпроса.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 просто решение
Нека просто данъка да зависи от измерените емисии.
17:14 03.08.2024
2 Върнаха ни в тъмните векове!
Коментиран от #66
17:14 03.08.2024
3 какво значи некачествено гориво
Коментиран от #9, #39
17:14 03.08.2024
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 въпроса е
Коментиран от #11
17:19 03.08.2024
7 Петър
Коментиран от #12, #62
17:20 03.08.2024
8 Крум
Старите дизели които могат да гътнат слон да не би да са по екологично чисти,като на половината им няма доф филтъра.
17:20 03.08.2024
9 да да
До коментар #3 от "какво значи некачествено гориво":
сипи си от бензина, дето го бъркат ортаците на еднокнижника до Белозем, там бъркат всякакви боклуци. 21 корабно място в Бургас, ако можеше да говори... Скоро бяха загазовали градът с някакъв боклук.После се обади, дали колата върви, преглед не минавай.
17:21 03.08.2024
10 Глюпости ,
17:22 03.08.2024
11 дон Вито
До коментар #6 от "въпроса е":
ти може и да буташ колата, съвсем еко ще си.мери се най-мръсния начин на задвижване.
капиш???
Коментиран от #24, #97
17:27 03.08.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Колев
Коментиран от #15, #17
17:28 03.08.2024
14 Абе тия
17:32 03.08.2024
15 Фатки
До коментар #13 от "Колев":
Запушен катализатор трови и дими, а не свален.17:32 03.08.2024
16 да де
До коментар #12 от "дране на овцете от територията":
От работещите по пунктовете не зависи на какво гориво ще тестват бензиновите двигатели с газови уредби. Тестването само на бензин е изискване на Автомобилната администрация и те го изпълняват, а дали са кадърни е друг въпрос.17:34 03.08.2024
17 Кажи нещо
До коментар #13 от "Колев":
За печките бе умник.Ти кое не разбра ,че и по нови коли не минават.Карай си печката и трай.17:34 03.08.2024
18 Анонимен
17:35 03.08.2024
19 Хохо Бохо
Коментиран от #22, #33, #101
17:39 03.08.2024
20 Я тия наште
Коментиран от #59
17:40 03.08.2024
21 Тити
Коментиран от #60
17:41 03.08.2024
22 индиго
До коментар #19 от "Хохо Бохо":
Т. нар. институции проверяват основно фирми, които не обслужват мафиотите и текущо управляващите.Ха ако си коректен човек направи една бензиностанция, да видиш колко проверки ще имаш ако не си плащаш.
17:44 03.08.2024
23 Слаб 2+
17:44 03.08.2024
24 Мое мнение
До коментар #11 от "дон Вито":
Колите на газ само палят на бензин и след 2-3 минути компютъра автоматично минава на газ. Така, че ако минавам пътя София - Бургас значи съм карал 5 минути на бензин и 5 часа на газ. Защо ще ми мерят колко замърсява колата на бензин? Това е поредното малоумие.17:47 03.08.2024
25 Протести.ше ИМАЛИ...
17:53 03.08.2024
26 Това произвежда ЛУКОЙЛ
18:02 03.08.2024
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 зрител
18:05 03.08.2024
29 Гог
18:06 03.08.2024
30 Некачественото
18:07 03.08.2024
31 Начи
Такива ТРЯБВА да се спират, защото можеш да махнеш DPF и на нова кола. Андрешковски оправдания не вървят. Баби дядовци по 8 човека гледат едно внуче с беемве. Да ги вози за лекарства.
ОК.
Но моят автомобил на 2 години е със сменен от официален сервиз софтуер, заради некачественото гориво. И не покрива производствените показатели... Аз и такива като мен каква вина имаме?
Като имат изисквания, да бъдат реалисти, не да създават предпоставки за корупция.
Но най изумителното тук е, че се искат протести срещу контрола, вместо срещу менте горивата?!?!?!
Коментиран от #49
18:10 03.08.2024
32 ХА ХА ХА
18:10 03.08.2024
33 Хъс
До коментар #19 от "Хохо Бохо":
Не е до горивата. Има спуснатадиректива, но в момента има
снижаване от този , който въвежда
малоумието, а и тези , които знаят.
Дизелите, нямаха шанс,а днес са
върха. Но , в икономиката има
правила- дребен бизнес.
Коментиран от #41
18:13 03.08.2024
34 Кой написа тая статия бе факти ????
18:14 03.08.2024
35 Да бе
А защо започнаха да ги крадат от колите
18:14 03.08.2024
36 Ехааааааа
18:15 03.08.2024
37 Умник
18:16 03.08.2024
38 Информирайте се по точно
18:18 03.08.2024
39 Има вътре
До коментар #3 от "какво значи некачествено гориво":
етанол (ракия от царевица) рапици и добавки и глупости за да намялят емисиите, обаче автомобилите явно се мъчат с това гориво и за да компенсират изгярят повече, чувал съм от познат некакво Рено дето харчето 5/100 ама зависи в коя бензиностанция сипеш, ако сипеш в друга с уж по евтин бензин с -8ст например иии почвала 7/100 извън градско. нито газта е еднаква навсякъде нито дизела.18:21 03.08.2024
40 Само питам
И защо няма уволнени корумпирани чиновници?
18:30 03.08.2024
41 поиуът
До коментар #33 от "Хъс":
Така и никога не схванах какво против дизелите имат разните там еколози и други никому ненужни улигуфрени?Мога да ви покажа колкото щете дърти дизела с евро 4 които БЕЗ ПРОБЛЕМ минават всички европейски версии на вашту ГТП... Когато филтри и катализатори са на мястото и работят един дърт Евро 4 дизел покрива 95% от нормите за дизел Евро 5...
Ама вашите дизели пушели- като нямат филтри ще пушат разбира се... А бензинките без катализатори по-убави ли са като бълват отрови в бесни количества? Или щото там не се вижда не ви пука?
Чакайте само леко да затегнат ГТП-то за дизели и ще изквичат на умряло 75-80% от тези с Евро 5 щото на повечето ад-блу системата физически не работи и е изключена софтуерно... Тя колата си работи идеално и без тая пикня, но е НЕВЪЗМОЖНО да издържи тест за емисиите без нея...
Коментиран от #46
18:31 03.08.2024
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Град Козлодуй
18:35 03.08.2024
44 редемо
18:39 03.08.2024
45 Алекс
Веднага след това усещам че колата тоест двигателя има по голям ряз,мощност!
До колкото знам пък и не съм виждал като нашите търтеи ТОЛ и ДАЙ..
Тези правомощия ги изпълнява тяхната Policia Rutiera.(пътна).
Коментиран от #58
18:40 03.08.2024
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 И ти ли
До коментар #31 от "Начи":
Не си разбрал ,че са въвели по пунктовете по ниски стойности от заводските.Това е първото,другото са горива катализатори и т.н.Коментиран от #69
18:49 03.08.2024
50 От Каспичан,
Веднага тяхното организирано стадо не като тук от отделни индивиди ще скочи и пред парламента в Атина!
За това техните политици винаги имат едно на ум,и обица на ухото.
А тук драскаме във форумите и файда полза никаква...
18:49 03.08.2024
51 Дядо Йоцо гледа
Доколкото помня за чистота се сипваше спирт за горене ,1 към 10 или на 10 литра бензин 1 литър спирт , така май беше но поразпитайте за да сте по сигурни и не си прецака те колата !
18:53 03.08.2024
52 Перо
18:58 03.08.2024
53 ха ха
19:10 03.08.2024
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 гост
Коментиран от #68
19:15 03.08.2024
57 Гери
19:16 03.08.2024
58 един
До коментар #45 от "Алекс":
Така е.И в Сърбия и в Гърция, в Македония да не говорим за Унгария,Австрия.Горивата са с различна миризма.И не се пенят като нашите.И двигатела започва да работи по тихо и по мощно.19:33 03.08.2024
59 Папастратос
До коментар #20 от "Я тия наште":
Юряяя!Да,но гърците за най-малкото нещо се вдигат на стачки.И не само на площад Омония,а в цяла Гърция.Те имат и професионални съюзи които вдигат народа като един.А тук,какво?Нищо.Коментиран от #63
19:34 03.08.2024
60 Леля Гошо
До коментар #21 от "Тити":
Няма случаи овцете да протестират срещу доячите и колячите. Баламосват ги че единствения враг е големият лош вълк (Путин?)19:55 03.08.2024
61 Факт
20:37 03.08.2024
62 Не те знам стъпвал ли си в Русия
До коментар #7 от "Петър":
Но ако беше стъпвал щеше да знаеш, че автомобилите там годишно минават техосмотр. От нова година имат нов закон със завишени норми. Нарича се Федеральный закон "О техническом осмотре транспортных средств и о внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации". Няма да ти давам линк, защото интересът ти е предимно хейтърски.20:41 03.08.2024
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 ⚒️⚒️⚒️⚒️
21:16 03.08.2024
65 Ивелин Михайлов
21:17 03.08.2024
66 Ивелин Михайлов
До коментар #2 от "Върнаха ни в тъмните векове!":
На ви европейски съюз 😉 купувайте си коне, те са екоКоментиран от #67, #72, #75
21:35 03.08.2024
67 Еко друг път
До коментар #66 от "Ивелин Михайлов":
Има ли катализатор конят и коя категория е, а? Питай з.елените талибани .22:55 03.08.2024
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 у7ъ6т5р4е
До коментар #49 от "И ти ли":
Айде бе, ДОКАЖЕТЕ ГО това за по-ниските стойности- всеки 5-ти го разправя това ама 1 доказателство НЕ видях...И тези на пунктовете НЕ въвеждат нищо- данните са въведени централно, на пункта само маркират данните на колата и толкова...
Коментиран от #92
08:32 04.08.2024
70 седрфтгъхуйъ
До коментар #46 от "Абе я трай бе":
Дебилчев, ти как решаваш коя кола има катализатор и коя не? Да си чувал, че катализатора се избушва, корпуса му се заварява и се връща на колата? Визуално е там, но де факто го няма...Наясно ли си, че поне 70% от колите "нов внос" над 10г. остават без катализатор още преди да я купиш просто щото са задръстени и създават проблеми- съдържанието на катализатора спокойно покрива труда по отстраняването му...
08:38 04.08.2024
71 Нашенец
09:09 04.08.2024
72 Бай Ху (By Who)
До коментар #66 от "Ивелин Михайлов":
И конят отделя газове господине.10:06 04.08.2024
73 Никси
10:08 04.08.2024
74 ПГМ
10:12 04.08.2024
75 Никси
До коментар #66 от "Ивелин Михайлов":
и ти ми разсъждаваш като оная ПКП-то Кърджалииската подцинкована кофа , демек Ходи Пеша бе , бе Ходи Пеша бе , аз ходя пеша за здраве само , но когато ми требе автомобила да ми върши работа винаги го ползвам , не зависимо какъв е той !!!.10:13 04.08.2024
76 Европейски Райх
10:39 04.08.2024
77 Експертиза
11:14 04.08.2024
78 Да, ама сега има
11:41 04.08.2024
79 Хан Крум
12:14 04.08.2024
80 М3 голд
Европа на талази си подменящи автопарка. Нашите Джамбазки купуваха старите им коли, лъскаха ги и ни ги продаваха. За качество на изгорели газове никой не се интересуваше. А там си купуваха на лизинг нов автомобил, за следващите 5 години. И някъде държавата подпомага купуването било на нов автомобил, било на електромобил. И колелото се въртеше. Така България се напълни с европейските боклуци на сравнително висока цена, не на цена от 500 лв, колкото дават за автомобил за скрап. И сега - еднакви еко норми.
Държавата да не ни извива ръцете, а да помогне. Да даде на всеки автомобил без катализатор пр. 50% от стойността му. Да се поставят примерно в 50-100 сервиза в цялата страна. Защото ще има над 1 млн автомобили спрени от движение.
Коментиран от #83
12:29 04.08.2024
81 Сега да кажа
За горивата и маслата Главчев е прав. Знае се от години и нищо не е направено. Контрол и глоби ама солени и отнемане на лицензи. Така се решава този проблем. И не е трудно.
Сега за автомобилите: Всеки производител на автомобили има допуски на изгорелите газове. Иначе не може да го произведе. Тези стойности са различни и варират от модел до модел и година на производство и те трябва да са критерии за техническа изправност на автомобила. Нищо друго. Така 8 цилиндров автомобил и 3 цилиндров, макар и с много големи разлики на емисиите ако са в тези допуски са изправни. Степента в количеството на замърсяване може да рефлектира в годишния данък но не и в изправността на двигателя на автомобила.
Коментиран от #85
12:38 04.08.2024
82 Дизел
Коментиран от #88
13:25 04.08.2024
83 М3 голд
До коментар #80 от "М3 голд":
В продължение: ако на 100 хиляди автомобила се субсидират с по 300 лв, това са 30 млн лв. Нищо пари, а може да се иска от ЕС мотивирано субсидия, с писмо горе долу с идея в моето първо изложение. Ако я има държавността13:30 04.08.2024
84 Никой
13:33 04.08.2024
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 Много ама много
До коментар #85 от "поиуътр":
си захабено до тъпичко. Сега да ти каза. Проверките се правят и при производителя на горива и при изхода от помпата. Лесно е да са установи къде е разликата. Та който се хване ... да му е яко.При дизела разликите били малки? Ха ха ха. Този виц на друг дето не е зареждал гориво в чужбина. И това важи и зимни и летни горива. Да не ти казвам, че филтрите на помпите в някои цивилизовани държави се сменят всеки месец! Наскоро си смених оригиналния горивен филтър на автомобила ми /извън територията/ и нарочно го отворих да вида замърсяването му. Беше си като нов.
Нормите не са еднакви за всички всезнайко. По простата причина, че изискванията не са били еднакви в годините. Ако нормите бяха като в група 4 /Еко IV , V / автомобил от друга категория няма никога да мине допуските за замърсяване. Ама тъпичкото не чете и не мисли.
А кубатурата и замърсяването от автомобила е обвързана и със съответната група към която принадлежи.
Хайде бягай да играеш
14:20 04.08.2024
87 Оффф
14:21 04.08.2024
88 Не знам какво разбираш като добро
До коментар #82 от "Дизел":
Но ако става въпрос за замърсяване е точно обратното.14:23 04.08.2024
89 На автомобилите
Това като добра начална стъпка.
14:29 04.08.2024
90 Прегледа го плащаме ние но нищо
Става въпрос за резултатите от замърсяването.
Поне на мен нищо не ми предоставиха като информация за замерените стойности.
А би трябвало. Нали за това плащаме?
14:40 04.08.2024
91 Печок
14:43 04.08.2024
92 Ами може да се докаже
До коментар #69 от "у7ъ6т5р4е":
Ама не ти дават разпечатка с резултатите от теста и допустимите норми за твоя автомобил.14:55 04.08.2024
93 МНЕНИЕ
15:12 04.08.2024
94 Япония
Коментиран от #99
15:37 04.08.2024
95 ако горивото е некачествено
16:36 04.08.2024
96 Озадачен
17:06 05.08.2024
97 Бацо Гацов
До коментар #11 от "дон Вито":
Ти на умен ли се правиш..? Щото не си. Как може в страни членки на ЕС автомобили с газови и метанови уредби доеи да са освободени от данъци, а тука си щял да мериш най-мръсния начин на работа..мм? Няма яняма , па току някой каиш се метне гол на цимента..10:18 06.08.2024
98 Да питам
10:22 06.08.2024
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 БРАВО
11:39 06.08.2024
101 не бе хохо
До коментар #19 от "Хохо Бохо":
крадат те отдавна а ти не трябва на нищо да минаваш Просто да има контрол в лукойл А Ако искаш минавай на преглед с два три галона 20 годишно уиски НЕМА НЕ ИСКАМ11:42 06.08.2024
102 М3 голд
1. Горивата. Да се създаде система, продавачите на некачествени горива да бъдат глобявани с астрономически суми и да биват затваряни. Също контрол за производители и вносители на гориво.
2. Да автомобилния парк. Няма да свалят нивата на изисквания. Но:
- за личните автомобили - да се даде селектирано на социално слаби или автомобили с малък пробег или на стари такива - еднократно финансова помощ за покупка и монтаж на катализатори. По мои сметки това няма да са повече от 20 млн лева.
3. За камиони, автобуси и други големи превозни средства - сериозни санкции при нарушения и спиране от движение.
4. Не е невъзможно да се поиска финансова помощ от ЕС. Ние трябва да видим, че за нас държавата е майка, а не мащеха. И трябва да се намеси след като изкупихме боклуците на западна Европа.
17:38 10.08.2024
103 Капиталиста
12:43 24.08.2024
104 Гост
Много коли са без него защото е откраднат,а държавата не взема никакви мерки.
11:22 25.08.2024
105 ЮРИ
04:51 07.09.2024