Барселона, Испания. Наш екип от мястото на събитието
Не е тайна, че най-популярните автомобили с повишена проходимост са дело на германски и японски производители. От доста време насам обачe и корейците от Kia се намесват сериозно в този сегмент, познат като SUV (Sport Utility Vehicle). В момента бестселър на марката е Sportage, а сега на пазарите в Европа излиза и по-големият Sorento. У нас първата генерация на Sorento пожъна огромен успех, като стана един от най-популярните автомобили с повишена проходимост в България. Сега на ход е третото поколение на модела, първите тестове на което се проведоха в Барселона. Наш екип беше на мястото на събитието и се опита да разбере дали новото Sorento ще успее да повтори успеха на предшественика си.
Екстериор
Още от пръв поглед се вижда, че Sorento е станал доста по-модерен и най-вече по-динамичен. Пропорциите не са се изменили сериозно. Дължината е увеличена с 95 мм, като и междуосието е нараснало с 80 мм. Автомобилът обаче е по-нисък. Фирмената радиаторна решетка, която е известна с прозвището "усмивката на тигъра", при новата генерация на Sorento е станала по-голяма. Новите фарове, задните LED светлини, както и цялостната екстериорна линия подсказват, че новото поколение е "по-асфалтово" - с агресивна и динамична осанка. Наличието на хромирани детайли по външността на автомобила пък подсказва за кросоувър, който все повече се доближава до определението премиум. Това, което отличава Sorento от останалите SUV-та, е специфичната форма на т.нар. D-колонка. Като цяло външният вид вече не е толкова всъдеходно ориентиран като този на първото поколение. Визията е рафинирана и колата е далеч по-стилна и динамично изглеждаща.
Интериор
Увеличената дължина на Sorento има една-единствена цел - комфортно и безпроблемно в салона да бъдат монтирани три реда седалки. За целта багажното отделение е увеличено, а вторият ред седалки е леко приближен към предните кресла. Така се получават два задни реда седалки, които са доста удобни и функционални. Вторият ред кресла е с възможност за регулиране и в предно-задна посока, но дори и в най-крайно задно положение мястото за краката на пасажерите е с една идея по-малко от оптималното. Това е и единственият недостатък, който открихме в интериора на модела. Иначе предните седалки са ергономични и предлагат оптимална позиция както на водача, така и на пасажера до него. Уредите са компилация от стандартни аналогови циферблати и електронни дисплеи. Характеризират се с информативност и лесно навигиране. Интерес представлява огромният сензорен дисплей, разположен в горната част на централната конзола. Още нещо, което прави силно впечатление, са значително по-качествените материали, използвани в салона на автомобила. Това, прецизната сглобка и богатото базово оборудване са още един от решенията, имащи за цел да направят Sorento имиджов модел. Съдейки по тези първоначални впечатления, можем спокойно да кажем, че корейците са успели. Естествено, основната заслуга за това е на главния дизайнер Петер Шраер, който успя за няколко години да преобрази цялата моделна гама на Kia.
Двигател и ходови характеристики
У нас моделът ще се предлага с един бензинов и с един дизелов двигател. По време на първите тестове на новото Sorento в Барселона успяхме да изпробваме и двата варианта и нашето мнение по темата е, че оптималният агрегат за Sorento е 2.2-литровият дизел. Този мотор е много балансиран, предлага отличен въртящ момент и достатъчно мощност, за да се чувства нужната динамика. Освен това е и доста икономичен. Комбинираният разход, който показа тестовото дизелово Sorento, беше малко над седем литра. Автомобилът се предлага с два типа скоростни кутии - механична и автоматична. И двете трансмисии са шестстепенни, вършат си работата перфектно, но естествено за нас по-удачен се оказа автоматикът. Що се отнася до 4х4 системата, както вече споменахме, колата е станала доста "по-асфалтова". Вече няма дори раздадтка, но интелигентната електроника се справя добре с преразпределението на въртящия момент към колелата. Проходимостта е по-слаба спрямо тази на първата генерация, но в същото време с нищо не отстъпва на преките си немски и японски аналози в този сегмент. За сметка на това електронната система за стабилизация ESC е подобрена. Типичният за подобни возила силен крен в завои при Sorento е намален, а чрез т.нар. ATCC (Advanced Traction Cornering Control) - система, която преразпределя тягата към колелата с по-голямо сцепление, се постига доста по-голяма сигурност, дори и в силно неблагоприятни пътни условия. Това се случва през електронно управляемата муфа DynaMax. Возията е мека, без това да се отразява на стабилността. За целта се грижи стандартно предно McPherson окачване и задна многолостова система от щанги, които се закрепват към каросерията посредством гумени втулки. По този начин шумът и вибрациите в купето са силно намалени. Активният круиз контрол пък прави пътуването по магистрала истинско удоволствие, а екстри като системата от камери "орлово око", автоматичното паркиране и камерата за заден ход значително улесняват движението на колата в градски условия.
Цена
Повече подробности за новото Sorento и неговите предишни генерации ТУК