Антон Стефов е от Благоевград. Завършва „Машинно инженерство“ във ВМЕИ. Работи като научен сътрудник в Централния машиностроителен институт. Бил е преподавател в един от филиалите на ВМЕИ. Има офицерско звание. За себе си твърди, че не притежава само диплома, а и знания. За него бизнесът е не само работа, а и хоби. Когато заминава в Канада, няма почти никакъв капитал. Работи много. През първите три години от старта на бизнеса не почива нито за ден. Факторът, който изиграва най-голямата роля в решението му с какво да се занимава занапред е, че има много добра професионална подготовка от България. Придобива опит като инженер в компания, която се занимава с бронировка в Канада. В момента живее на три места – Европа, Северна Америка и ОАЕ. Собственик е на International Armored Group, фирма за брониране на возила, разположена в Рас ал-Хайма, Обединени Арабски Емирства. На 17 ноември 2015 г. лично Шейх Сауд бин Сакр ал Касими, който управлява емирство Рас ал-Хайма, открива новата фабрика за бронирани автомобили и балистично стъкло с думите: „Отварянето на завода е голямо постижение в индустриалния сектор на ОАЕ като цяло и в частност, Рас ал-Хайма, и ние сме изключително щастливи, че имаме на своя територия една от най-успешните компании за производство на бронирани автомобили в света“. Бизнесът му разраства дотолкова, че местните медии го определят като най-големия в света производител на бронирани автомобили. По време на тазгодишното автомобилното изложение в Дубай, наш екип разговаря с Антон Стефов.
- Г-н Стефов, как се озовахте в ОАЕ? Защо не в България?
- Фирмата започна дейност преди 25 години в Канада. По-късно се преместихме в САЩ. Стартирахме с брониране на банкови автомобили и возила за персонална защита. Когато избухна войната в Ирак и там започна да се добива нефт, открихме офис в ОАЕ. Фирмите, които работят в Ирак и са пряко свързани с доставка на черно злато, са подложени в повечето случаи на атаки с оръжие и имат нужда от защита. Тук сме разположени много близко. Много по-лесно е колите да се бронират в ОАЕ, да се изнасят за Ирак и за други страни от Северна Африка. Защо не сме в България? Нашата страна е част от Европа. Производството там би се оскъпило доста. Отделно плащането на данъци и мита биха утежнили допълнително разходите и оскъпили продукта. Фирмата тук се намира в свободна за търговия зона и нямаме такива разходи. Още повече, че повечето от колите, с които работим, отговарят на стандартите на GCC, тоест правени са за този район.
- Изключвате ли България като възможност за бизнес?
- Отдавна имам намерения да направя нещо в България. В момента военната промишленост у нас се намира в много тежко състояние. Смятам, че трябва да се подобри състоянието на военната ни техника.
- Какво конкретно ще направите?
- Едното от желанията ми е да създам фонд за студенти с добри показатели, които нямат възможност да си платят образованието. Тази фондация ще им даде възможност да учат.
- Откъде трябва да тръгнем, за да подобрим състоянието на икономиката в България?
- По-голяма част от приходите в България в момента идват от туризъм. Селскостопанските продукти са много скъпи за местното потребление. Първо трябва да се възстанови икономиката на страната. Това ще стане много трудно. Младите хора са много малък процент от населението в България. Те нямат възможност да издържат застаряващото население. Второ, необходима е добра образователна система. Трябва да се въведат много стриктни правителствени норми и закони за подпомагане на икономиката и за стимулиране на производителите. Мисля, че на дневен ред е възстановяване на българската армия, на военната промишленост. Държава без армия е като къща с разграден двор.
- Умишлено ли, според Вас, България се доведе до това състояние?
- Какво значи умишлено? Ако ние като българи позволяваме това да става с нас или някой ни натиска, това не е вина на този, който е по-силен, а си е чиста отговорност на народа. Ние не сме взели съответните мерки това да не се случва. Защо съседните страни не се намират в такова състояние?
- Откъде идват проблемите в България?
- Основните проблеми идват от липсата на кадри и специалисти. На правителствено ниво липсва яснота по програми за индустриализация на страната във връзка и в съответствие със съвременните стандарти.
- Бронирането на автомобили е бизнес с много отговорности. Като продължение на темата за професионализма в работата предполагам, че не можете да си позволите „неспециалисти“ в екипа.
- Прецизната работа изисква много добра теоретична подготовка на всички, които работят във фирмата – от мениджъра до последния работник. Компанията е един организъм, който съществува като цяло. Дребните проблеми в някои от звената не би трябвало да спират нормалното развитие, да предизвикват проблеми в производството и т.н.
- Бронирането на автомобили е свързано с нови технологии, съоръжения и материали. Непрекъснато участваме в световни форуми за военни материали, съоръжения, машини, оръжия, където „сверяваме часовника“. Използваме най-модерните технологии, които съществуват. Последните машини закупихме само преди няколко месеца.
- На какъв най-мощен удар може да издържи автомобил, брониран от вас?
- Защитата може да бъде балистична и бомбена. Наши продукти преминават през тестове в международни лаборатории в Германия, Холандия и Америка. Разполагаме с кола, която е тествана 430 пъти със стрелково оръжие и 9 бомби. Десетки от нашите коли, които излизат от фабриката, са атакувани всеки ден, до момента без жертви.
- Колко коли бронирате на месец?
- Понякога правим до 120 коли на месец. Това са над 80 вида возила с различен дизайн.
- Коя кола работите най-често?
- В тази част на света най-масово се бронира Toyota Land Cruiser, 4.5 d. В луксозния сегмент работим най-често Lexus 570 LX.
- С колко се променя теглото на автомобила след брониране?
- „Оригинална“ Toyota тежи 2.4 тона. След брониране понякога достига до 6 тона. Можете да си представите какви инженерни познания се изискват тази кола да бъде използвана в практиката след бронировка.
- Колко се оскъпява закупуването на Toyota Land Cruiser, например?
- Започва се от 45 000 долара и може да се стигне до 200 000 долара в зависимост от това какво точно се изисква по отношение на балистичната и бомбена защита и съответно техническите показатели на автомобила.
- Много ми се иска да Ви задам един въпрос, който във Вашия бизнес ще прозвучи като шега. Има ли рекламация на бронирани возила?
- Рекламация няма. Трябва да се знае, че покупка на брониран автомобил не може да се извърши от човек, който няма необходимите познания. Когато колата се бронира по съответните параметри и стандарти, тогава проблемите са много малко, тоест няма изненади.
- Имате ли конкуренция тук, в ОАЕ?
- Има подобни фирми, но не бих казал, че имаме конкуренция. Когато се работи с различни правителства и клиенти като Обединените Нации , изискванията са по-различни и на различно ниво. Именно подобно ниво ние непрекъснато се стремим да поддържаме. В този смисъл нямаме конкуренция.
- Лесно ли се развива бизнес в ОАЕ?
- Не, не се развива лесно. Като цяло обаче, въпреки че няма данъци, а определени такси, процентът, който се плаща, е по-малък, отколкото в Европа и Северна Америка.
- Планувате ли да започнете бизнес в България?
- Да. Повечето хора мислят, че като живеят в Европа са далеч от проблемите на Близкия Изток. Напротив, ще дойдат там съвсем скоро. Светът е устроен по този начин. Когато има проблем някъде, не е локален. Проблемът оттук ще се пренесе в Европа в най-близко бъдеще. След това ще се пренесе в Северна Америка – Канада и Щатите. (интервюто е направено дни преди терористичните атаки в Париж)
- Какъв е вашият ключ към успеха?
- Познанията са най-важни. След това идва ред на добре обмисления бизнес план и първоначалния капитал. Обикновено хората се втурват да търсят инвеститори. Страхуват се да заложат имущество и да започнат с 60-те процента, които банката ще им отпусне. Аз съм залагал къщите си.
- Колата, която карате в ежедневието, бронирана ли е?
- Ferrari-то отпред ли? Не, не е. (смее се).