Концернът Volkswagen предлага премии от 2 до 10 хиляди евро при смяна на стар дизелов автомобил с нов. Сумата се определя в зависимост от модела на новата кола и може да нарасне ако новото превозно средство е хибрид, електрическо или на компресиран природен газ (метан). От своя страна, Daimler, BMW и Toyota предлагат премии в размер на 2 000 евро. Допълнителното условие, поставено от японците, е новата кола да бъде хибрид. От Ford, на свой ред, са готови да платят до 8000 евро за стари дизели.
От премиите могат да се възползват собствениците на дизелови превозни средства със стандарт за емисии на изгорели газове от Euro 1 до Euro 4. В Германия това са около 6.3 милиона коли – 14% от всички автомобили.
Въвеждането на стимулиращата мярка бе решено миналата седмица на срещата за дизела в Берлин. „Хубаво е, че дебатът за финансираните от държавата премии вече не е на дневен ред. Не е редно данъкоплатците да плащат за това, което автоиндустрията сама си причини. Инициативата е принос за по-чист въздух в градовете“, заяви немският министър на околната среда Барбара Хендрикс.
Съмненията в случая са около смисъла на премиите. Превозните средства със стандарт за емисии на изгорели газове от Euro 1 до Euro 3 вече са забранени в повечето градове в Германия. Изтеглянето от движение на автомобилите с Euro 4 е логичният ход на събитията и без плащането на премии.
Все пак автоиндустрията прие стимулиращата мярка, за да стабилизира продажбите си. Дебатът за спирането от движение на превозните средства, които отделят наднормено количество азотни оксиди, силно разклати пазара на дизелови коли – 45% от продадените нови автомобили за изминалата година.