Отидете към основна версия

16 Ноември, 2019 15:13, обновена 16 Ноември, 2019 15:13 44 615 95

Защо не се продават миниванове у нас?

  • миниван-
  • citroen-
  • пазар

Ако търсите начин да превозвате хора и багаж, при това на доста комфортно ниво, то минивановете са типа автомобили, които са идеални за вас. Това са оптималните семейни превозни средства, но според модата напоследък, не се смятат за толкова привлекателни на външен вид и може би поради тази причина постепенно започват да отстъпват позиции. Opel например вече не прави емблематичната у нас Zafira, Toyota и Renault имат миниванове, но не ги продават в България и основно Citroen и Volkswagen продължават да държат на сегмента и да не се отказват от класическите миниванове. За "залезът" на минивановете има обаче и други причини.


Сега ще се опитаме да дадем отговор на въпроса "Защо не се продават миниванове у нас", като ви разкажем за един частен случай, който определено е показателен за целия автомобилен бранш и в частност за сегмента на минивановете. Ще разгледаме минивана на Citroen, който според нас е една от най-добрите опции на пазара, а в момента е без много сериозни конкуренти в Европа и в България (с изключение на Touran, който е в същото положение, в каквото се намира "главния герой" на този материал).


"Главният герой"


Това, което предлагат "Шевроните" е Citroen C4 SpaceTourer - един миниван, който ни напомня за Picasso линията на марката, но в същото време е значително по-съвременен и технологичен. Големият проблем на SpaceTourer не е, че хората ще продължат да го наричат Picasso за десетилетия напред, а че е притиснат между двата други MPV модела на Citroen - Berlingo и SpaceTourer. И двете многофункционални коли обаче са базирани на лекотоварни модели и по този начин и двете могат да предложат много повече интериорно пространство, но и доста по-малко комфорт, отколкото C4 SpaceTourer.


Факторът "цена"


Много важен фактор, особено за ситуацията с новите автомобили у нас, при която цената е от определящо значение. Най-евтиният C4 SpaceTourer струва 47 527 лв. с ДДС, а най-евтиният Berlingo е само 30 444 лева. Най-скъпият петместен C4 SpaceTourer пък стартира от 52 892 лв. с ДДС, докато за съвсем малко повече пари (56 140 лв. с ДДС за версията XS) можете да имате големия микробус SpaceTourer с осем (или по избор девет) места и прилично багажно пространство.


Ако търсите начин да превозвате хора и багаж, то пътническите микробуси, базирани на товарните, са много по-добра опция. C4 SpaceTourer има и седемместна версия, която ползва данъчен кредит и може да се купи без ДДС на цени от 37 247 лева, но въпреки това не успява да привлече клиентите, които отново предпочитат пътническата версия на Berlingo, пак заради значително по-ниската цена. Миниванът е притиснат и от трета страна - кросоувърът C5 Aircross, който е много по-привлекателен визуално, но също не е толкова практичен, колкото C4 SpaceTourer. Неговата цена стартира в България от 42 781 лв. с ДДС - още една причина да е предпочитан пред минивана.


Дотук разгледахме причините, поради които миниванът на Citroen не се ползва с особена популярност у нас, а още един фактор е, че в глобален мащаб минивановете отстъпват по популярност и тяхната ниша постепенно се завзема от различни кросоувъри и SUV-та. Те обаче, както вече споменахме, не предлагат изцяло усещането и практичността на минивана.


Миниванът - оптималната семейна кола


А класическият миниван, в лицето на C4 SpaceTourer, разполага със салон, който е с изненадващо високо качество на изработка (може би определението "изненадващо" е малко недоброжелателно към модела, но е факт) и впечатлява с изисканост и в същото време с много високо ниво на комфорт. Функционалността и практичността на този автомобил са безспорни, качеството на използваните материали и това на самата сглобка са на много по-високо ниво, а екстрите далеч превъзхождат тези, предлагани за алтернативните возила от класа на "баничарките" и микробусите.


Плюс това, за повечето от средностатистическите семейства у нас, миниванът е много по-смислен автомобил от пътническа "баничарка", SUV само с предно предаване или микробус (освен ако семейството ви не е деветчленно). C4 SpaceTourer разполага и със значително по-добра возия от тази на алтернативите, управлява се много по-прецизно, а що се отнася до сигурността, то тя определено е на много по-високо ниво от колите, правени на базата на лекотоварни автомобили.


"Модерните" SUV-та


В обобщение можем да кажем, че новият C4 SpaceTourer не е произведение на изкуството, но е значително по-комфортен, по-технологичен, по-сигурен и доста по-луксозен от притискащите го от двете му страни MPV-та на марката и въпреки това няма шанс, нито на пазара у нас, нито на този в Европа. И докато у нас се предпочитат по-евтините предложения, то на Запад са се наместили модерните SUV-та, а в случая със Citroen - C5 Aircross, който вече е един от бестселърите на марката. Модните тенденции, задавани от въпросните SUV-та, не спомагат за успеха на минивановете и водят до все по-голямата липса на популярност на този вид автомобили.

Точно поради тези причини много от автомобилните производители вече се отказаха от подобен род превозни средства или ги "преоблякоха" да приличат на кросоувъри, особено що се отнася до европейските пазари. Все пак обаче, класическите миниванове все още имат своите фенове в Европа и у нас, и е добре, че марки, като Citroen и Volkswagen продължават да ги предлагат на родния пазар.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 50 гласа.

Свързани новини

  • Нов петметров миниван от Hyundai

    Hyundai Motor най-накрая представи миниванът Custo. Автомобилът е създаден от съвместното предприятие на Hyundai и BAIC в Пекин и се отличава с почти ...
    05.08.2021
    8 017
    6
  • Тествахме най-големия нов Citroen

    Новият френски кросоувър впечатлява не само с дизайн, а и с необичайни технически решения. В това се убедихме, след като направихме обстоен тест драйв ...
    30.08.2019
    34 254
    75