Пътуването на Volkswagen R започна през 2002 г. с Golf R32, като през годините се разширява и включва модели като Passat R, Scirocco R, Polo R WRC и дори версии на кросоувърите като Tiguan и Touareg. През 2024 г. обаче Volkswagen възнамерява да превърне R в самостоятелна марка.
Стратегията включва създаването на специална секция на Volkswagen R в рамките на тематичния парк Autostadt във Волфсбург. Тази атракция, подобна на BMW Welt в Мюнхен, привлича около два милиона посетители годишно и представя различни марки на VW Group. Новият парк R, с площ от 1076 кв. м, ще дебютира това лято. Той ще предложи на ентусиастите възможността да разгледат концептуални автомобили и лимитирани модели, включително електрически автомобили с висока производителност, тъй като линията R преминава към електрификация. Touareg R, оборудван с хибриден V-6 задвижващ агрегат, е ранен пример за тази промяна.
Въпреки фокуса върху електрическите задвижвания, Volkswagen R остава ангажиран с двигателите с вътрешно горене. Предстоящият фейслифт на Golf R, който се очаква това лято, за съжаление ще пропусне ръчната скоростна кутия, което ще разочарова ентусиастите.
Решението за отделяне на Volkswagen R от основната марка започна през 2020 г., когато тя се превърна в отделно бизнес звено. Този ход отразява подобни инициативи в рамките на VW Group, като например създаването на самостоятелната марка Cupra за модели с висока производителност от SEAT и статута на Audi Sport като отделна единица в рамките на Audi.