В Европа електрическите превозни средства, произведени в Китай, стават все по-разпространени и съставляват значителна част от пазара на ЕПС. Според документ, публикуван от "Транспорт и околна среда", неправителствена организация, която се занимава със защита на екологично чистия транспорт, приблизително 19,5 % от продадените през миналата година в Европейския съюз електрически превозни средства са произведени в Китай. Очаква се тази тенденция да се запази, като през тази година се очаква произведените в Китай електромобили да представляват 25% от пазарния дял на електромобилите в ЕС.
Основните играчи, които внасят в ЕС електромобили, произведени в Китай, включват Tesla и Dacia, както и китайски производители на автомобили като BYD. През последните години темпът на износ на китайски електромобили за ЕС нараства бързо, като от едва 0,4 % от пазара на електромобили през 2019 г. достига 7,9 % през 2021 г.
Макар че произведените в Китай електромобили често се предлагат на малко по-ниски цени в сравнение с произведените в Европа аналози, тази зависимост от вносни превозни средства поставя предизвикателства пред ЕС. Тя води до напускане на капитали от Европа и потенциално възпрепятства иновациите и възможностите за заетост в местната индустрия за електромобили.
За да се справят с тези проблеми, "Транспорт и околна среда" предлага да се увеличат вносните мита за електромобилите, произведени в Китай. Понастоящем ЕС налага 10% вносно мито, но повишаването му до 25% може да има положителен дългосрочен ефект. Това повишаване на тарифите ще насърчи китайските компании да открият заводи в Европа, като по този начин ще се създадат работни места и ще се насърчат местните вериги за доставки на чисти технологии.
С прилагането на тези мерки ЕС цели да ускори локализирането на веригите за доставки на електрически превозни средства и да създаде регулаторна рамка, благоприятстваща растежа на пазара на електрически превозни средства, произведени в ЕС.
В крайна сметка целта е да се подкрепи разширяването на по-широка и по-достъпна гама от ЕПС, произвеждани в ЕС, като същевременно се поддържа здравословна конкуренция в автомобилната индустрия.